Mag een eerstelijns psycholoog zonder mijn toestemming met zijn collega overleggen?

Ik ben onder behandeling bij een psycholoog. Mijn eerdere psycholoog heeft mij een paar maanden terug aan hem overgedragen. Mogen zij nog steeds overleggen over mij?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Psyche
2K
tinus1969
4 jaar geleden
Waarom zou je het een probleem vinden als he behandelaar met andere professionals overlegt? Twee weten meer dan een.
LeonardN
4 jaar geleden
@tinus1969 Er wordt niet gesteld dat dit een probleem zou zijn, de vraag is of het mag.

Antwoorden (1)

Ja een psycholoog mag met zijn collega overleggen, ook zonder jouw expliciete toestemming. Onder welke omstandigheden dat mag lees je in de bron, of hieronder.

Hiermee verbreekt hij niet (altijd) zijn geheimhoudingsplicht, mocht je dat denken.

https://www.psychologievandaag.com/de-ggz/heeft-een-psycholoog-geheimhoudingsplicht/

"
Mogen hulpverleners met elkaar overleggen?

Ja, dat mag. De zwijgplicht geldt tegenover iedere “derde”, maar niet tegenover de cliënt of tegenover andere zorgverleners die bij de huidige behandeling betrokken zijn. Stel bijvoorbeeld dat je onder behandeling bent voor een depressie bij een psychiater (voor de medicatie) en een psycholoog (voor de gesprekken), dan mogen en moeten die twee met elkaar overleggen. Het zorgtraject wordt daar ook beter van. Heb je ergens anders nog een andere behandeling lopen, bijvoorbeeld voor een andere hulpvraag zoals relatietherapie of fysiotherapie, dan is wel weer jouw toestemming nodig voor overleg.

Hulpverleners mogen niet meer informatie uitwisselen dan strikt noodzakelijk. In het voorbeeld hierboven zullen de psycholoog en de psychiater bijvoorbeeld wel van elkaar weten hoe de behandeling in grote lijnen loopt en of je depressieve klachten afnemen, maar zullen ze geen details over je jeugd uitwisselen.

Je mag bezwaar maken tegen iedere vorm van gegevensuitwisseling, dat is je recht als cliënt. Bedenk wel dat dit gevolgen kan hebben voor je hulpverleningstraject en bespreek goed door met je behandelaar of je die gevolgen wel wil. Bijvoorbeeld dat verschillende hulpverleners dubbel werk doen (en jijzelf dus ook) of tegenstrijdige adviezen geven, omdat ze niet allemaal beschikken over dezelfde informatie.

Als je toestemming hebt gegeven voor rapportage, heb je het recht om van tevoren in te zien wat er wordt verstuurd. Staan er zaken in waarvan je liever niet wil dat ze gedeeld worden, dan mag je dat aangeven. De psycholoog moet alleen wel voldoende vrijheid hebben om zijn professionele oordeel te geven, anders heeft de rapportage geen zin. Voelt het niet helemaal goed, ga er dan over in gesprek.
"