Wanneer ben je een computerverslaafde ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voor je werk moet computeren 8 uur per dag neem ik aan? En dan ook nog thuis computeren lijkt me ongezond.

Het beste antwoord

Ik zie dat mensen veel mensen specifieke voorbeelden uit hun persoonlijke ervaringen geven hier:P

Ik heb het gevoel dat jij een antwoord nodig hebt op een vraag die je hier niet stelt. Namelijk; 'besteed ik teveel tijd achter de computer?'
Uit je huidige vraag leid ik af dat je opzoek bent naar een reden voor je computergedrag, je voelt de behoefte er een labeltje aan te hangen, 'verslaving'.
Echter geeft het feit dat je deze behoefte voelt an sich al aan dat je ontevreden bent over je computergedrag. En als dit klopt heb ik maar één ding te zeggen: Zoek andere hobby's!

Verbeter me als ik te vroege conclusies trek, vergeef me als het niet duidelijk te begrijpen is; ik slaap momenteel al half;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het best antwoord voor mij ...

Andere antwoorden (8)

Je bent computer verslaafd als je meer dan 4 à5 uur per dag computerd. Een ander kenmerk is dat je de drang hebt om achter de computer te gaan. Daardoor gaan je cijfers op school of je werk achteruit. Je bent vaak chagerijnig tegen familie als ze zeggen dat je moet stoppen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als je al 8u op een computer moet werken voor je loon ...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezond is het niet ... gelukkig ... ik computer te graag...?
Verslaafd zijn is een subjectief begrip,

ik vindt dat je bent verslaafd als je leven volledig bepaald wordt door computeren. Je staat ermee op en je gaat ermee naar bed.

*hierbij telt het gebruik door school/werk natuurlijk niet mee ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer kun je spreken van een internetverslaving?

Wanneer je langer dan 16 uur per week - dit komt neer op 137 minuten per dag - op het internet doorbrengt.
Je niet meer toekomt aan de dingen die je belangrijk vindt, terwijl je dat wel zou willen.
Wanneer door nachtelijke sessies werk, school, relatie, sociale contacten eronder gaan lijden.
Wanneer je je gezondheid en persoonlijke verzorging gaat verwaarlozen.
Als je last krijgt van slaaptekort en je fysiek minder fit wordt.
Als je last krijgt van lichamelijke klachten als droge ogen, carpaal tunnel syndroom en RSI verschijnselen aan de handen en vingers.
Je weinig zelfvertrouwen hebt, je depressief en onrustig bent.
Je chagrijnig bent en typbewegingen met de vingers maakt als je niet online bent.

Vluchtgedrag
Uren achter de computer chatten, gamen en bijvoorbeeld pornosites bezoeken, geeft je de mogelijkheid om de problemen van alledag te vergeten. Er zijn meerdere oorzaken die een verslaving in de hand werken. Om te beginnen kan het erfelijkheid zijn. De kwetsbaarheid voor een verslaving krijg je dan door via de genen.

Daarnaast speelt iemands persoonlijkheid een rol. Iemand die eenzaam is, minderwaardigheidsgevoelens heeft en zich snel verveelt, heeft meer kans verslaafd te raken. Het middel (chatten, gamen) is een vlucht uit de werkelijkheid.

Bij gamen en/of gokken spelen spanning en de drang om te winnen een rol. Ook psychische problemen maken iemand gevoeliger om verslaafd te raken. De combinatie van een psychisch probleem en één of meer vormen van verslaving, komt dan ook veel voor.
Controle houden
Ben je de controle over het internetgebruik nog niet helemaal kwijt, maar ervaar je het als problematisch? Dan kun je ervoor zorgen dat je via bijvoorbeeld telecombedrijf KPN een maximum aantal minuten per maand op het internet kunt doorbrengen.

Daarnaast kan het helpen bij verslaving om tegenover het ongezonde (internet)gedrag, gezond gedrag te zetten. In plaats van vier uur internetten op een avond, kun je ook koken voor vrienden en daarna nog even sporten. Besef wat je allemaal aan leuke positieve activiteiten kunt ondernemen in de tijd die je normaal gesproken achter de computer doorbrengt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verslaafd zijn is een subjectief begrip ( bedankt Xjensz ) .

Om verslaafd te zijn moet je wilskracht door de computer activiteiten om zeep zijn geholpen , en dat over een langere tijd.

Stel je hebt vorige week drie avonden en een nacht tot 4:00 uur door geblogd, gesurft en gechat.

Dat is ook je patroon het afgelopen jaar geweest . Vele uren breng je door op het internet of achter de computer.

Maar dan heb je er op een dag genoeg van en je spreekt met jezelf ( en met je gezin , partner) af de komende weken niet meer te computeren.

De volgende dag denk je aan computeren , die favoriete site waar je je helemaal kunt verliezen. En je denkt : o nee , ik heb afgesproken het niet meer te doen. Maar je blijft er aan denken , uren lang . Je kan je niet meer concentreren Elke keer dat je de computer ziet wil je weer naar die site. Het is alsof het lekkerste snoepje voor je ligt , je mag er niet aankomen , en het lekkerste snoepje wordt in je fantasie 100 x zo lekker .
En op dat moment je geef je de strijd op en je pakt je snoepje en je gaat ( stiekum ) weer computeren . Je voelt een fantastische ontspanning van de opgebouwde spanning in jou .

En zo gaat het weken lang ...

DAN ben je verslaafd !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi geschreven ;-) Ik kan niet mee stemmen want ik ben nog niet in niveau 2 en het lijkt al op verslavend ;-)
Kijk eens wat er met je gebeurt als je een hele dag en een hele nacht, 24 uur dus, geen computer bekijkt en aanraakt.
Word je daar erg beroerd van?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
negatief:
Als alles moet wijken voor de computer. Als het dagelijks leven erdoor ontregeld wordt. Als je als een magneet naar die pc wordt getrokken, heel sterk, zodat je er geen weerstand aan kunt bieden. Overdag en vaak ook 's nachts. Allesoverheersend.

positief:
Heel veel op de computer als vertier, als communicatiemiddel, kan ook een onderdeel zijn van je dagelijks leven. Je contact met de buitenwereld. Je encyclopedie voor kennis. Het hoeft zeker niet zorgelijk verslavend te zijn. Het kan ook gewoon fijn zijn.

En er kunnen redenen zijn dat je vaak aan het computeren bent.
Mensen met autisme bijvoorbeeld, die moeilijk contact maken kunnen dat wel via de pc. Lekker anoniem, even weg van alles wat moet, zelf bepalen wat er gebeurt, zelf leiding hebben.

Of, Afa, als communicatie in het dagelijks leven door welke oorzaak dan ook moeilijk verloopt dan kan de pc een welkome vervanging zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik leef liever in de virtuele wereld dan in de echte wereld. Ik heb een cva gekregen - een stukje van mijn hersenen weg en dat lijkt een beetje 'autistisch' ...
Als je altijd en overal probeerd te computeren,
Dus in de trein met wifi, of altijd een laptop bij je hebt.
Ook als je drang hebt naar een pc, of er gelijk achter gaat als je thuis komt, of nog even het laatste moment kijken, om up to date te blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gevoel hebben dat je niet zonder kunt en op het moment dat je niet achter de compu zit en toch de drang hebt en onrustig wordt, lijkt op (de startvan een)verslaving. Herken je jezelf hierin of niet?
Voorkom het voordat het moet worden genezen!