Hoe zie je het verschil tussen (beginnende) dementie en een delier?

12 jaar geleden
in: Psyche
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik geloof dementie geleidelijk gaat en delier ineens..uit t niets..of ik vergis me..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel goeie vraag rieneke +
Rieneke1
12 jaar geleden
dank marion, ik ben een leek, en heb ermee te maken gehad.
ik zou graag wat wijzer worden op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien heb je hier wat aan http://geriatricare.wordpress.com/2009/04/22/delier-en-dementie-houd-ze-uit-elkaar-maar-hoe/
Rieneke1
12 jaar geleden
dank voor de link marion!

Het beste antwoord

Dementie is een syndroom waarbij verschillende functies (vooral het geheugen en de oriëntatie, later ook motoriek e.d.) geleidelijk achteruit gaan. Het is een hersenaandoening.

Een delier is een acute verwardheid, dit ontstaat dus plotseling. Vaak ontstaan door een infectie.

Mensen met dementie krijgen eerder een delier dan gezonde mensen. Een delier kan wel weer over gaan, dementie niet. Mensen die dement zijn en daarbij een delier krijgen, blijven vaak extra kwetsbaar voor een delier. En ze komen vaak niet meer terug op het niveau van voor de delier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is heel erg moeilijk, omdat ook demente mensen een delier kunnen ontwikkelen
Hierbij een stuk uit wiki.

Een delier (Latijn: delirium) is een psycho-organische stoornis. De oorzaak is lichamelijk (het disfunctioneren van de hersenen), maar de verschijnselen zijn psychisch. Deze uiten zich door verwarring, cognitieve problemen of door aandachtsstoornissen. De symptomen ontwikkelen zich in een korte periode en fluctueren in sterkte. Naast aandachts- en concentratieproblemen kunnen ook amnesie, waanideeën en hallucinaties optreden.

Een delier komt vaker voor bij ouderen. Ook mensen met dementie zijn gevoeliger voor het ontwikkelen van een delier. Een delier kan veroorzaakt worden door een lichamelijke aandoening zoals een infectie, bijwerkingen van bepaalde medicijnen of ontwenningsverschijnselen (van alcohol of drugs). Een bekend voorbeeld van het laatste is het delirium tremens. Maar ook bij overmatig alcoholgebruik kan een delier ontstaan. Verder kan een delier zich voordoen na een operatie of tijdens de terminale fase van ziekten als kanker en aids. En velen kennen het delier dat zich voor kan doen bij zeer hoge koorts, als 'ijlen' (koortsdelirium).

Het DSM-IV geeft de volgende diagnostische criteria voor een delirium:

Een verminderd vermogen om de aandacht op externe prikkels gericht te houden en de aandacht te verleggen naar nieuwe externe prikkels, dus een van de twee volgende criteria:
Vragen moeten worden herhaald, omdat de aandacht verdwijnt
Herhaald antwoorden op eerdere vragen
Gedesorganiseerd denken
Verwarring die zich ontwikkelt gedurende een korte periode
Fluctuerend niveau van verwarring
Minimaal twee van de volgende criteria:
Verminderd bewustzijnsniveau
Perceptuele verstoringen
Verstoring van het slaap-waakritme
Toegenomen of afgenomen psychomotorische activiteit
Desoriëntatie met betrekking tot tijd, plaats of persoon
Geheugenproblemen
Een van de volgende criteria:
Bewijs dat een organische factor de oorzaak van de verwarring is of deze in stand houdt
De verwarring kan niet worden verklaard door een niet-organische psychische aandoening.