Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zie je het verschil tussen (beginnende) dementie en een delier?

12 jaar geleden
in: Psyche
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik geloof dementie geleidelijk gaat en delier ineens..uit t niets..of ik vergis me..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel goeie vraag rieneke +
Rieneke1
12 jaar geleden
dank marion, ik ben een leek, en heb ermee te maken gehad.
ik zou graag wat wijzer worden op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien heb je hier wat aan http://geriatricare.wordpress.com/2009/04/22/delier-en-dementie-houd-ze-uit-elkaar-maar-hoe/
Rieneke1
12 jaar geleden
dank voor de link marion!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dementie is een syndroom waarbij verschillende functies (vooral het geheugen en de oriëntatie, later ook motoriek e.d.) geleidelijk achteruit gaan. Het is een hersenaandoening.

Een delier is een acute verwardheid, dit ontstaat dus plotseling. Vaak ontstaan door een infectie.

Mensen met dementie krijgen eerder een delier dan gezonde mensen. Een delier kan wel weer over gaan, dementie niet. Mensen die dement zijn en daarbij een delier krijgen, blijven vaak extra kwetsbaar voor een delier. En ze komen vaak niet meer terug op het niveau van voor de delier.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is heel erg moeilijk, omdat ook demente mensen een delier kunnen ontwikkelen
Hierbij een stuk uit wiki.

Een delier (Latijn: delirium) is een psycho-organische stoornis. De oorzaak is lichamelijk (het disfunctioneren van de hersenen), maar de verschijnselen zijn psychisch. Deze uiten zich door verwarring, cognitieve problemen of door aandachtsstoornissen. De symptomen ontwikkelen zich in een korte periode en fluctueren in sterkte. Naast aandachts- en concentratieproblemen kunnen ook amnesie, waanideeën en hallucinaties optreden.