Vage klachten sinds een paar weken. Wat is dit?

Ik ben 18 en heb sinds een paar weken vage klachten.

Ruimtes voelen oneindig aan, sex doet me niets meer,

Al m'n gevoel voor wat normaal is is verdwenen.

M'n hele innerlijke wereld is verdwenen..

Wat is dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Antwoorden (4)

Dit kunnen tekenen zijn van een beginnende depressie.
fremar
12 jaar geleden
Het lijkt op derealisatie/depersonalisatie, maar er kan van alles aan de hand zijn. Ook een depressie kan bijvoorbeeld je gevoelens afvlakken, en er zijn veel meer psychische stoornissen die datzelfde doen.

Derealisatie is een symptoom, geen diagnose. Het kan voorkomen als onderdeel van een psychische stoornis, maar ook op zichzelf staan. Bijna iedereen heeft het wel eens in zeer lichte mate, maar als je het heel regelmatig hebt, kan dat behoorlijk beangstigend en hinderlijk zijn.

We spreken van derealisatie als iemand de wereld ervaart als "niet echt", alsof ze alles zien als in een film, alsof alles ver weg gebeurt, alsof ze de wereld zien door een waas, etc. Het kan - zoals gezegd - onderdeel zijn van een psychische stoornis, maar een enkele keer kan er ook een lichamelijke ziekte aan ten grondslag liggen. Als je er vaker last van hebt of als het je hindert (en zo klinkt het wel, zoals je het hier beschrijft) ga dan met je huisarts praten. Die kan uitzoeken wat er precies aan de hand is, en je eventueel doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,lijkt op depersonalisatie,heb ik ook regelmatig,echt zo raar..
Bij mij is het wel 1 van de symptomen waar ik als Borderliner last van heb. Maar dit zou ook 'gewoon' een (tijdelijke) depressie kunnen zijn idd.
Bijna iedereen schijnt zo'n periode wel eens mee te maken.
Dit zijn psychische klachten, en juist bepalen is al moeilijk voor een dokter, laat staan dat wij er iets zinnigs over zeggen.
Heb je stress? Iets ernstigs meegemaakt de laatste tijd?
Ga best naar een dokter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals bovenstaande ook al aan geeft lijkt dit op depersonalisatie, was onlangs nog een item over op TV bij je zal het maar hebben. door op de volgende link te klikken kan je de aflevering terug zien. Probeer even te kijken of jou problemen overeen komen met die van Brian!

http://jezalhetmaar.bnn.nl/hebben/video/df90f2dc3eae6b91d74b2f6547aa667d