Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ik bedenk altijd alle mogelijke scenarios voor dingen die gaan komen, bv. een nieuwe werkweek. Realiseer me dat het geen zin heeft maar doe het toch?

Erg vermoeiend. Wat kan ik hier tegen doen en hou ik al die gedachten tegen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een psycholoog leert cliënten die veel piekeren vaak een "gedachtenstop"-techniek aan; google er maar eens op. Diverse meditatie- en ontspanningstechnieken kunnen je helpen bij zoiets. Leer allereerst om je niet te ergeren aan je eigen gedachten: ze zijn er, en daar is niets mis mee. Maar soms wil je je gedachten ergens anders op richten. Je kunt allerlei oefeningen vinden, ook op internet. Concentreer je bijvoorbeeld op je ademhaling, en tel je in- en uitademen, in cycli van tien. Dus na de tien ga je terug naar de één. Dat vraagt nét genoeg concentratie om je daar mee bezig te houden. Na een tijdje merk je dat je alweer zo'n scenario aan het uitdenken bent. Stop daar dan mee: niet boos worden op jezelf, gewoon afbreken en je gedachten weer terugbrengen naar je ademcyclus. Eigenlijk kan ALLES wat je hoofd leegmaakt, je helpen bij zoiets. Ga sporten, oefen je hobby uit, lees een boek of kijk TV. Elke keer dat je merkt dat je gedachten afdwalen, stop je ermee en breng je je gedachten terug naar waar je mee bezig was. Eventueel als je een vast moment in waarop je wél scenario's uitdenkt, een half uur lang, maar daarna stop je ook echt. Je kunt ze ook opschrijven, als dat je helpt. Iets anders wat je kunt doen, is kijken naar de functie die deze gedachten hebben voor jou. Ben je erg onzeker? Pieker je veel? Heeft het te maken met dingen die je angstig maken? Er is een verschil tussen het uitdenken van scenario's en echt piekeren. Overmatig piekeren kan duiden op een angststoornis. Dat kán, het hóeft natuurlijk niet. De gegeneraliseerde angststoornis kenmerkt zich door overmatig piekeren over alledaagse dingen. Dan maak je je er echt zórgen over. Als dat zo is, óf als je het idee hebt dat je er gewoon niet alleen uit gaat komen, dan is het verstandig om je huisarts om advies te vragen. Die kan je eventueel doorverwijzen naar bijv. een psycholoog. Nu wil ik ook weer niet teveel de nadruk leggen op stoornissen. Misschien heeft het overdenken van scenario's voor jou wel een hele andere functie. Sterker nog, misschien functioneer jij wel goed in wat je doet omdát je altijd alles goed doordenkt. De vraag is of je er echt lást van hebt, dus of je er echt onder lijdt, of dat je het een irritante karaktertrek vindt van jezelf, waar verder prima mee te leven is. Als dat laatste het geval is, dan garandeer ik je dat het al heel veel scheelt als je stopt met je te ergeren aan je eigen gedachten, en je je er niet meer boos over maakt.

Je bent al halverwege: je bent jezelf er van bewust dat je het doet. Nu nog stoppen. Misschien kun je het volgende eens een tijdje proberen: Als je weer aan 't piekeren slaat en je hebt in de gaten dat je dat doet, doe er dan een schepje bovenop. Loof jezelf een prijs uit voor het meest onwaarschijnlijke, maffe of rampzalige scenario. Als je dat eenmaal bedacht hebt, moet je er van jezelf mee ophouden.

Zoek leuke afleiding, het heeft toch totaal geen zin om je druk te gaan maken over iets wat misschien zou kunnen gebeuren . Zo mis je de leuke kanten van het leven . Wat komt dat komt toch. Zoek een leuke hobby ofzo!

maak een weekplanning dat geeft rust

Realiseer je, dat wát je ook bedenkt, het toch altijd anders komt. Álles kan je je nooit voorstellen, dus probeer rust te vinden in leven in het 'nu'. Je verliest kostbare 'nu'-tijd door je gedachten te verplaatsen naar een toekomst, waar je tóch geen invloed op hebt. Dus laat dat gaan. En leef bewust op dit moment - want dat is het enige moment waar je wél invloed op hebt. Dus maak het 'nu' goed, en je bent sterk voor wat er komt.

@CosmoFreggel Ik bedenk altijd alle mogelijke scenario's voor dingen die gaan komen, bijvoorbeeld een nieuwe werkweek. Realiseer me dat het geen zin heeft, maar doe het toch? Je kunt natuurlijk proberen het niet meer te doen, omdat het geen zin heeft, je kunt tenslotte niet alles voorspellen! Je kunt proberen om het te beperken : er een tijdslimiet voor te zetten (bij wijze van spreken een eierwekker aanzetten en jezelf toestaan 20 minuten te piekeren / nadenken over van alles...). Misschien kun je het benutten ? Als jij zo'n grote fantasie hebt dat je allerlei kunt verzinnen, waarom zou je dan niet juist die fantasie stimuleren en alles wat je bedenkt opschrijven ? (tikken / computer) Misschien is jouw toekomstige vak / beroep wel scenarioschrijver? of auteur of journalist of ..... vul maar iets in wat met schrijven te maken heeft ! Advies Toegevoegd na 2 minuten: Mijn advies aan jou is dat het zonde lijkt om je fantasie tegen te werken. Beperken op bepaalde momenten zou ik wel doen, maar zoals gezegd : misschien is dit wel je toekomst...! Succes !

Ten eerste kan afleiding helpen. Ten tweede kan het helpen om je scenario's op te schrijven (iets dat op papier staat, kan uit je hoofd).

Het bedenken van allerlei scenario's heeft wel een functie: je bereidt je op die manier voor voor een taak. Dat is prima. Je gaat in gedachten bijvoorbeeld een vergadering die jij moet voorzitten alvast meemaken. Zo kun je je voorbereiden op valkuilen, eventuele problemen, etc. Niks mis mee, en als je een baan hebt met veel verantwoordelijkheid en/of veel denkwerk is dat ook niet alleen normaal maar ook goed. Het wordt een probleem alshet je gedachten gaat beheersen, of als het je uit de slaap houdt. En blijkbaar is het voor jou een probleem, anders stelde je de vraag niet. Je zit misschien tegen een burnout aan? Wordt het tijd om het eens wat rustiger aan te doen? Als het een tijdelijke drukke periode is zou je kunnen proberen je meer te ontspannen door bijvoorbeeld naar buiten te gaan en te wandelen of fietsen. Of verdiep je in meditatie of yoga. En als je gelovig bent is bidden misschien heel rustgevend voor je. Dat helpt om zorgen los te laten. Is het een al langer spelend probleem dan is er misschien meer aan de hand. Therapie is dan misschien een optie om te leren afstand te nemen, rust in je zelf te vinden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100