ik denk dat ik in een psychose zit wat doe ik best ?

hallo ik ben 20 jaar ik denk dat ik in een psychose zit wat doe ik best en liefst begin ik niet aan medicatie .

Toegevoegd na 59 seconden:
alle tips zijn welkom

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Antoni
9 jaar geleden
Zo maar een vraagje terzijde: Kan iemand die in een psychose zit, eigenlijk zelf wel weten dat hij in een psychose zit?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of kan iemand in psychose heldere juiste duidelijke vragen en zinnen formuleren op internet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Direct(!) je huisarts bellen (of een andere dokter)! Een psychose is een dringend spoedgeval. Weet je eigenlijk echt of je in een psychose zit? een psychose is namelijk wel wat anders dan een psychisch probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is dat psychose?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Harriet07: https://www.umcg.nl/NL/UMCG/AFDELINGEN/UNIVERSITAIR_CENTRUM_PSYCHIATRIE/PATIENTEN/BEHANDELVORMEN/PSYCHOSENWATISEENPSYCHOSE/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad direct een (huis)arts/psychiater bellen. Je kunt aangeven dat je geen medicatie wilt, maar denk daar goed over na. Misschien is een therapie of praatgroep iets voor jou eventueel in combinatie met medicatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel mensen die in een psychose zitten zullen niet op deze manier zo'n vraag kunnen stellen.
Maar een deel wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
iemand die in psychose zit kan wel nog zo een vraag stellen maar in u geval jonge man zou ik toch medicatie nemen en er is daar zeker geen schande aan want het helpt enorm om er van af te geraken.Niet alleen medicatie maar er wel open voor staan en er al voor uit komen dat je een probleem hebt is al een eerste stap naar hulp maar dat is iets dat je zelf moet willen.Denk dat je zo vlug mogelijk moet worden opgevangen medisch en dan er aan werken zelf kan je er niet uit geraken.Laat het niet te ver komen hoe langer je wacht hoe minder kans op slagen om er uit te komen.Vraag maar aan u huisarts en zo vlug mogelijk.Zeker niet verbergen voor niemand praat er over en hou je vooral niet in

Antwoorden (3)

Naar de dokter, een psychose is niet iets wat je zomaar zelf onder de knie krijgt, en soms is het erger om geen medicatie te nemen dan het wel te doen onder goede begeleiding
9 jaar geleden
Ik zou toch zeker naar de dokter gaan. Ik begrijp dat medicatie u afschrikt, maar misschien is dat helemaal niet nodig. Enkel een psycholoog of psychiater kan de juiste diagnose stellen en u van uw toestand afhelpen.

Ik ben geen specialist, maar indien u het écht niet ziet zitten om hulp te zoeken zou ik misschien beginnen nadenken waar het is fout gelopen. Is deze psychose zoals u zegt uit het niets ontstaan of heeft deze een aanleiding gehad? Misschien kan een dagboek bijhouden ervoor zorgen dat u de werkelijkheid niet volledig kwijt geraakt?

Toch zou ik u, als u de moed heeft, aanraden om hulp te zoeken. Psychoses ontstaan (vaak?) als gevolg van een te hoge neurotransmitter vrijstelling, wat gemakkelijk verholpen kan worden met bepaalde medicatie. Zo kan u uzelf een lijdensweg besparen en sneller naar uw leven terugkeren.

Ik hoop dat mijn reactie een beetje helpt, en ik wens u het beste toe!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hup naar de dokter ermee als je dat inmiddels nog niet gedaan hebt.
Een psychose moet behandeld worden anders gaat het dikwijls van kwaad tot erger. Je wilt geen medicijnen? Bedenk dan dat je soms uit 2 kwaden moet kiezen.
(als je medicijnen als iets kwaads wilt zien).

Overigens, ben ik er helemaal niet zeker van dat je een psychose hebt. Die diagnose kun je niet zelf stellen, tenzij je er al eerder een doorgemaakt hebt en dan weet je dat medicijnen bijna altijd noodzakelijk zijn.

Dus a.u.b. zo snel mogelijk naar de dokter als je daar nog niet bent geweest.