Kan betrapt worden veroorzaken dat je in shock-toestand verkeert? Zo ja, hoe komt dat?

Met shock-toestand bedoel ik: met de mond vol tanden staan (nauwelijks kunnen praten), nauwelijks bewegen, niet meer logisch kunnen nadenken.

Kan dit?

En zo ja, wat veroorzaakt (wetenschappelijk gezien) dat een mens in zo'n toestand kan raken bij het ontdekken betrapt te zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Het beste antwoord

Dat kan ja. Die shock-toestand komt puur omdat je hersens niet kunnen functioneren op het moment dat je betrapt word. Het heeft te maken met een plotselinge combinatie van, angst, ongeloof, onbegrip, woede, enz. Je weet zelf op dat moment heel goed dat je "betrapt" bent, en juist daarom kun je 1 of 2 tellen niet meer bewegen of praten, omdat je hersens dan in principe overvallen worden. Je kan het een beetje vergelijken met schrikken. Als je schrikt maak je meestal ook een beweging die je niet in de hand hebt. Je hersens zijn hier niet op voorbereid, en geven als het waren een foutief seintje aan je lichaam. Bij schrikken schiet je lichaam in beweging, en bij betrapt worden word alles lam gelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt.
1 of 2 tellen even bevriezen heeft denk ik iedereen weleens gehad, maar ik bedoelde meer dat je echt een merkbaar lange tijd in zo'n toestand verkeert. Dat je dus niet meer kan spreken van "even".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet dan wel iets heel ergs zijn waardoor diegene in zijn of haar beleving denkt, de situatie niet of nooit meer uit te kunnen leggen of aan kan. Ik heb het idee dat je daar de grens hebt te pakken van psychisch gek worden. Bijvoorbeeld als een mens te horen krijgt dat de partner is overleden. Ongeloof, woede, angst enz enz komt dan weer om de hoek kijken, en als je dan verder in het proces zit, waarin je hersens het nog steeds niet hebben kunnen bevatten/verwerken, dat je dan gek aan het worden bent of net gek geworden bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is duidelijk. En kan een situatie waarin je een persoon totaal niet verwcht tegen te komen, en je diegene toch tegenkomt, ook zo een toestand veroorzaken? Ik kan me voorstellen dat daarbij nogal wat factoren kunnen spelen, maar is daar toch iets over te zeggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een persoon is waarvan je schrik hebt (bijvoorbeeld door die persoon in het verleden bent verkracht of in elkaar geslagen/gepest oid) kan ik me er wel iets bij voorstellen ja. Of als je boos word omdat "bijvoorbeeld" de moordenaar van je kind weer uit de gevangenis is na 3 jaar. In beide gevallen (die ik nog veel meer kan bedenken) kan het zijn dat je hersens in shocktoestand raken. Je wil dan iets, maar je kan dan niets, omdat het simpelweg teveel voor je is. Of iig teveel voor je hersens. Jij en je hersens kunnen in zo'n geval het verleden niet verwerken, waardoor (als je de rede daarvan plotseling op straat tegen komt) je perplex staat op dat moment en niet weet hoe je ermee om moet gaan. Als je uit ervaring spreekt, hoef ik niet te weten waarom je dit vraagt. Als het een school opdracht is oid, ben ik eigenlijk wel benieuwd waarom je dit wilt weten. Ik hoop iig dat je er iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het is geen schoolopdracht, ik studeer geen psychologie (vond ik te veel leeswerk) maar ik vind het wel heel interessant. Ik had er ook een persoonlijke reden bij om dit te vragen, en deze vraag werd een tijd geleden verwijderd omdat het naar meningen zou vragen. Vandaar dat ik hem nu zo heb gesteld. Het ging om mijn vriendin (inmiddels min of meer ex).
Ze verwachte niet dat ze me zou tegenkomen en plotseling stond ik voor haar neus. Ze reageerde zoals ik het hierboven beschreven heb. En ik ben benieuwd wat daar mee te maken kon hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, ik lees nu dat ik het niet had hoeven te zeggen als het een persoonlijk iets was.
Als dat irritaties of wat voor negatieve gevoelens dan ook opwekt (als u dat bedoelde), mijn excuses daarvoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, ik kan wel wat hebben hoor ;) bij mij is niets te gek voor een gesprek, alleen is dit geen forum waar je uren kan gaan zitten praten over iets. Het ging mij meer om jou toen ik vroeg of de vraag op ervaringen was gebaseerd. Ik wil en hoef andermans zaken niet te weten, alleen vraag ik me wel soms af "waarom" iemand iets vraagt. (in dit geval, omdat ik denk dat het antwoord breder is dan we met z'n alle "kunnen" denken hier op gv, omdat nog niet alles van de psyche (hersens) bekend/onderzocht is.) Anderzijds om iemand een beter antwoord te kunnen geven als de vraag niet compleet is.
Als je bijvoorbeeld een cabaretier was die deze vraag stelde om zijn publiek de stuipen op het lijf te jagen, kon je een heel ander antwoord verwachten dan waneer je deze vraag stelt omdat je denkt dat je gek aan het worden bent en door de bomen het bos niet meer ziet. Nu ik weet dat het met je vriendin (ex) heeft te maken, spelen er ook weer andere factoren mee. De grootste is "liefde" dat blijft een rare ziekte :p maar ik kan mezelf wel iets van haar situatie voorstellen. Waarschijnlijk heeft ze iets met jou meegemaakt (kan goed of slecht zijn) waardoor ze nooit had kunnen/durven dromen dat jij weer voor haar neus zou staan. Verrast, ongeloof, verlegen, woede, blij. Dan kan van alles zijn geweest, en waarschijnlijk combinaties van. Maar dit alles hoeft niet! Ze kan bijvoorbeeld net een telefoontje van de dokter hebben gehad dat ze nog maar 1 jaar te leven heeft. Ze kan mensenschuw zijn geworden, psychisch zijn veranderd, communicatie stoornis hebben gekregen, enz enz. Dus echt weten wat het was kun je bijna niet. Zelfs zij zal hoogstwaarschijnlijk niet kunnen verklaren wat het was. Ongeveer misschien, maar niet helemaal. Nog sterker, ik ben van mening dat geen enkele arts, psycholoog, psychiater of wat dan ook een correct antwoord zal hebben. Maar dat is aan de andere kant weer het boeiende ervan ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk antwoord heb je bedacht, is duidelijk jouw visie en verwoording. Je laatste zin is echter onjuist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Martine 74 U zou een ander antwoord hebben gegeven?

Andere antwoorden (3)

De toestand die jij beschrijft noemen ze 'freeze'.

In stress kan de mens reageren volgens 3 principes:
Fight, flight, freeze.
Ofwel vechten, vluchten, bevriezen.

Als je betrapt wordt dan schrik je. De ene mens zal vluchten, de ander vechten, en er zijn dus ook mensen die bevriezen en hekemaal nix doen.

Dat zijn oer-reacties die in je zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zijn er ook andere situaties waarbij de mens volgens deze 3 principes reageert, of is dat alleen bij abrubte stress?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staat in de psychologieboeken als reactie op stress situaties.
Dus bij schrik en angst.
Dat kan. Het is afhankelijk van de gevolgen van het betrapt zijn. Hoe ernstig is de overtreding en hoe erg is de straf? Het is ook afhankelijk van jezelf. Ben je een schrikkerig type? Angstig? Wat heb je meegemaakt in je verleden, oftewel welke rugzak heb je bij je? Al deze factoren spelen onbewust mee. Dus je kan "dichtklappen", zoals men dat ook wel noemt, dat is een soort black-out.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat het gebeurt, schrik je zo hard dat als natuurlijk reflex plotseling heel veel adrenaline wordt aangemaakt die in verband staan met de flight, fight , freeze and surrender-reactie. Door die adrenaline gebeurt er zo veel in jouw lijf dat je kunt blokkeren. Later als je weer wat bij zinnen bent zul je ook een gevoel van moeheid hebben omdat je zo hard hebt gewerkt.