Hoe kom ik van mijn angst af?

Vaak als ik boven kom, ben ik bang dat er iemand om het hoekje staat in bijv. m'n kamer. Heel onrealistisch natuurlijk, maar toch kijk ik dan soms even in de hoekjes of er niemand is. Hoe kom ik hier vanaf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb ik ook last van.
Tip: kijk geen vuurzee dat maaakt het erger.

Antwoorden (4)

Door te denken, oke er staat niemand! Dan moet je express proberen niet te kijken en op jezelf vertrouwen dat er niemand is, en dat vol proberen te houden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hiervan kom je af door niet meer te gaan kijken!
Dat klinkt heel stom misschien, maar in plaats van te gaan kijken raad ik je aan te voelen en je angst onder ogen te komen.
Dit is een niet-reële angst, dat weet je al, die je zo snel mogelijk moet stoppen, omdat angst, die niet gestopt wordt de neiging heeft te vergroten.

Dus: in plaats van toe te geven aan de angst en te gaan kijken, ga je zitten en zeg je tegen jezelf: okee, ik ben bang op dit moment en ik weet, dat het niet reëel is.
Accepteer dat je bang bent en voel die angst.
Herhaal steeds weer hardop of in jezelf, dat het niet echt is, dat jij dit idee/deze angst zelf bedenkt en dat jij dat niet meer wilt, want jij bent jouw baas.
Hou je het echt niet uit, dan ga je kijken....maar iedere keer dat je de angst voelt blijf je langer zitten en doe je bovenstaande.

Het is niet makkelijk, maar zeker het proberen waard lijkt mij! Doe het in je eigen tempo, je zult merken dat je sterker en sterker wordt.
Heel veel succes en sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat zulk soort dingen gewoon slijten. Geduld, en het wordt minder, het is een vlaag en het verdwijnt ooit weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk jezelf dat het eigenlijk heel normaal is dat mensen bang zijn. Iedereen is ergens bang voor.

Als dat hoekje op je kamer is kun je misschien er iets neer zetten. Een kastje, klokje, plantje, etc. Als je dan bang bent dat er iemand staat, moet je bedenken dat dat niet kan aangezien er iets staat. Je zult zien dat je na een tijdje zeker weet dat er niemand staat, je angst neemt dan ook af.