kan je odd krijgen door dingen mee te maken op volwassen leeftijd?

Ik kreeg bij een andere vraag het antwoord dat iemand odd gekregen heeft door gebeurtenissen in zijn/haar leven.
In de literatuur vind ik er echter niets over terug. Natuurlijk twijfel ik helemaal niet aan wat de persoon in kwestie zegt, maar zou toch graag willen vernemen of het medisch gezien mogelijk is. Of is het zo dat je het dan eigenlijk al had, maar dat het zich geuit heeft door de gebeurtenissen?

liveisgreat
12 jaar geleden
in: Psyche
2.2K
Amadea
12 jaar geleden
Wat is odd?
Amadea
12 jaar geleden
Oh, ik zie dat daar al een vraag over gesteld is: http://www.goeievraag.nl/vraag/odd.195210
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook even gezocht:
Kinderen met ODD (opstandige gedragsstoornis) zijn vaak driftig, ongehoorzaam, zoeken vaak ruzie en zijn snel gefrusteerd.
Kinderen met CD (antisociale gedragsstoornis), pesten, bedreigen en intimideren. Ze hebben een gebrek aan respect voor anderen. Gevonden op balansdigitaal.nl Weten we weer wat meet.

Het beste antwoord

ODD is een psychische aandoening die in de DSM-IV is ingedeeld bij de ontwikkelingsstoornissen. Kinderen met ODD zijn moeilijk in de opvoeding, ongehoorzaam en in verzet, maken ruzie, zijn driftig en houden zich vaak niet aan de regels, maar feitelijk gewelddadig gedrag is niet aan de orde. Ze hebben vaak problemen in de sociale omgang, vooral met volwassenen maar ook met leeftijdgenoten. ODD komt bij 3,2% van de kinderen voor. Niet zelden gaat de aandoening samen met andere stoornissen, bijvoorbeeld ADHD of autisme, waardoor de diagnose niet eenvoudig te stellen is. Lees meer bij Kenmerken ODD-CD.

Oorzaken
ODD is een aangeboren stoornis, maar kan verergeren door omgevingsfactoren. 'Er zijn aanwijzingen dat er bij kinderen met ernstige gedragsstoornissen sprake is van een afwijkende biologische outfit'. Zij zouden een langzamere hartslag hebben en een hogere stressdrempel. (bron; www.balanssigitaal.nl)
Oorzaken in de aanleg kunnen erfelijkheid of temperament zijn. Maar ook een hersenbeschadiging bij de geboorte. Omgevingsfactoren kan stress in het gezin zijn, een lage socio-economische status, antisociaal gedrag van de ouders en verwaarlozing.

De stoornis kan dus altijd latent aanwezig zijn geweest, heeft de persoon daar mee leren (of moeten) omgaan en kan door omgevingsfactoren op latere leeftijd alsnog verstorend gaan werken voor het persoonlijk functioneren en voor de omgeving.

Vergelijk het met een diagnose Autisme en/of ADHD op volwassen leeftijd. Dit is ook pas de laatste jaren verbeterd omdat voordien altijd een diagnose gesteld werd bij kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Het is in aanleg aanwezig.
Ptst bv krijg je wel door gebeurtenissen, maar ODD zit al in je. Net als bv ADHD.
ODD is niet gelinkt aan gebeurtenissen. Het kan wel pas wat later ontdekt worden, maar absoluut niet toegeschreven worden aan gebeurtenissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je deze?
posttraumatische stress-stoornis (PTSS). Je ziet toch door de bomen het bos niet meer mel
die afkorting-aandoeningen..
liveisgreat
12 jaar geleden
inderdaad, bedankt voor je prima antwoord Martine maar ik begreep de afkorting ook niet
liveisgreat
12 jaar geleden
inderdaad, bedankt voor je prima antwoord Martine maar ik begrijp de afkorting ook niet
liveisgreat
12 jaar geleden
oeps, ik kreeg de melding dat er iets mis was bij mn reactie en nu staat die er ineens twee keer op? zo gek..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow, sorry. Afkortingen...
Maar ja, die bedoelde ik.
Wel actieve brain-training, met al dat gezoek! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martine74: Heb moeite met je uitspraak: Nee, dat kan niet.
Vorig jaar heb ik op zeer late leeftijd (55+) een diagnose ADHD en kenmerken ASS gekregen. Is altijd aanwezig geweest, heb me ook altijd een "vreemde"gevoeld en onbegrepen door de maatschappij, maar heb me moeten aanpassen aan mijn omgeving en in mijn werk. Dit heeft op latere leeftijd dusdanige verstoring gebracht bij mezelf en mijn omgeving, dat ik letterlijk ben afgehaakt. Omgevingsfactoren kunnen wel degelijk een katalysator zijn, waardoor aangeleerd en wenselijk gedrag niet meer mogelijk is en de symptomen duidelijker zichtbaar worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt toch zelf ook: is altijd aanwezig geweest?
Je zegt hetzelfde als ik, inclusief dat de diagnose wel later gesteld kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Martine, Als ik de gestelde vraag lees, dan is het niet mogelijk om deze stoornis "plotseling" te krijgen. De aanleg moet al van het prille begin aanwezig zijn geweest.
We bedoelden inderdaad hetzelfde. Mijn excuses voor mijn woordkeus in de betreffende reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Don't worry, it's okay.
Misverstandje kan gebeuren, he!
Het is een zgn ontwikkelingsstoornis, dat betekend dat het optreed tijdens de kinder tijd of bij jong volwassene. En het kind belemmerd in zijn normale ontwikkeling.
Het kan ook op oudere leeftijd naar boven komen, behandeling is dan wel veel moeilijker.