Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Bestaan er goede middelen tegen chronische hyperventilatie of hoe kan je dit voorkomen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Hyperventilatie heeft eerder een psychische oorzaak vb.stress,onderliggende angsten enz.Dus een goede psychotherapeut kan hier de beste resultaten geven.

Hyperventilatie wordt veroorzaakt door verkeerde manier van ademhalen. ‘Hyper’ betekent hoog en ‘ventilatie’ slaat op de ademhaling. Hyperventilatie betekent dus letterlijk verhoogde ademhaling. Ga op yoga, leer ontspanningsoefeningen. Leer de buikademhaling. Ga op een cursus mindfulness, leer ademhalingsoefeningen. Leer niet in paniek te raken. Hyperventilatie ontstaat door inspanning, stress of psychische druk en heeft niets te maken met hart- of longklachten. Lees er meer over in de bron: http://www.kring-apotheek.nl/zz/zz16.html

Homeopathische middelen kunnen snel en effectief verlichting geven bij een hyperventilatie-aanval: Argentum nitricum: als je in het donker angstig en benauwd bent. Ignatia amara: de aanval gaat gepaard met een brok in de keel, huilen en hysterisch gedrag. Aconitum napellus: bij acute paniek en (doods)angst, gepaard met hartkloppingen. Spongia tosta: een effectief middel bij nachtelijke paniek met wakker schrikken en het gevoel te stikken. Meer hierover op:

Bronnen:
http://www.homeopathischepraktijk.nl/lucht...

Je kan slikken wat je wil,van alle homeopatische middelen. Maar als je echt chronische hyperventilatie hebt,moet je toch echt naar de dokter.Natuurlijk krijg je allerlei adviezen van zus en zo therapie maar die mensen hebben nog nooit hyperventilatie gehad.En daar om het begin van de behandeling ligt bij de h.a en samen kun je dan kijken wat je gaat doen.Zeker als het chronisch is moet er een goed behandel plan komen,want altijd hyperventilatie is geen leven. Wens je wijsheid en beterschap.

Er zijn gespecialiseerde ademhalingstherapeuten. Ook fysiotherapeuten en meer nog oefentherapeuten Cesar en Mensendieck houden zich bezig met ademhaling en ontspanning. Psychotherapie kan aanvullend ook effectief zijn, zeker als bij de oorzaken van de hyperventilatie ook psychologische stress een rol speelt. Ademhalingstherapie geeft vaak vrij snel resultaat, daarom is dat een goede stap om te beginnen, en indien nodig ook andere therapie te volgen om ook wat meer stabiliteit te krijgen in je hoofd. Andere therapeuten die zich bezig houden met dit soort klachten zijn bijvoorbeeld haptonomen, haptotherapeuten en psychosomatisch fysiotherapeuten, die werken heel erg op het snijvlak van psychische en lichamelijke klachten, en weten veel van ademhaling, ontspanning, en hoe het lichamelijke het geestelijke beïnvloedt en andersom.

Het allerbeste middel tegen eender welke vorm van hyperventilatie is ontspanning van lichaam en geest. Hoe minder stress je jezelf op de hals haalt des te optimaler je ademhaalt en des zwakker de fenomenen van hyperventilatie worden. En nu ga je lachen als ik schrijf dat je jouw lichaam en geest het meest optimaal op elkaar kan afstemmen door dagelijks meermaals heel uitbundig te schaterlachen. Want... dan adem je veel intensiever uit en daardoor haal de bepaalde spanningen weg maar geef je ook bepaalde stoffen vrij die hyperventilatie veroorzaken. Ik ben er op die eenvoudige wijze vanaf geraakt en ik kan je verzekeren dat ik het heel wat jaren te pakken heb gehad. Ik voel het nog zelden opkomen maar als het opkomt dan weet ik dat ik te weinig gelachen heb. Zo simpel kan het leven zijn, je moet het gewoon volhouden maar als je weet warom je het doet dan hou je het ook vol ;-) Succes ermee!

Iemand die uitgebreid onderzoek deed naar chronische hyperventilatie was de Russische longarts dr. Buteyko. Zijn ademtherapie is zeer effectief tegen klachten voortkomend uit chronische hyperventilatie. Chronische hyperventilatie is letterlijk 'teveel ademen'. Dr. Buteyko ontdekte dat wanneer je 5 liter per minuut ademt, je geen klachten als benauwdheid, angstgedachten, tintelingen, duizeligheid, hartkloppingen, enz. kunt hebben of aandoeningen als astma e.d. De meeste mensen die chronische hyperventilatie hebben ademen echter, vaak zonder dat ze het merken, 15 liter per minuut of meer. Hieruit voort komen vaak vage klachten, van snel ziek zijn tot neerslachtigheid. Dat is ook de reden dat veel mensen met chronische hyperventilatie denken dat ze psychische problemen hebben, in feite krijgen de hersenen te weinig zuurstof. Door de therapie die Buteyko ontwikkelde breng je de ademhaling weer terug naar de gezonde 5 a 6 liter per minuut (overigens ook aanbevolen door de wereld gezondheidsorganisatie)en zorg je ervoor dat het lichaam weer over meer zuurstof beschikt en naar behoren kan functioneren. De Buteyko therapie verschilt van andere ademhalingstherapieën of de oefeningen die je krijgt bij fysiotherapie omdat deze niet het ademvolume terugbrengen naar 5 liter per minuut (wat te maken heeft met het ademhalingscentrum in de hersenen) maar alleen de ademtechniek aanpassen. In Rusland, Australië en Engeland is de methode erkend door het Astmafonds en wordt het landelijk toegepast als complementaire therapie. In Nederland is de therapie pas sinds 2000 bekend (maar wint wel steeds meer terrein). Dat is ook de reden dat Buteyko ademtherapie in NL nog niet wordt vergoed. Maar de vele ervaringen van mensen die leden aan chronische hyperventilatie en Buteyko deden leert dat mensen hun gezondheid 'chronisch' zagen verbeteren. Zij geven aan dat de investering het hun zeker waard was!

Bronnen:
www.ademwijzer.nl

Lastig die chronische hyperventilatie (CHV). heb er ook al lange tijd last van en weet eigenlijk nog niet eens zo heel lang dat het CHV is. Ik ademde structureel verkeerd en kreeg een erg zweverig gevoel in mijn hoofd dat soms weken aanhield. Op termijn kwamen daar angstaanvallen bij wat een bekend bijkomend effect is van CHV. Hierboven zijn al een aantal mogelijke therapieën genoemd. Zelf heb ik er een aantal geprobeerd waaronder yoga, en een training van reventacare. Korte termijn effecten waren er maar ik ben er inmiddels achter dat je het moet bijhouden om niet terug te vallen en dat eist discipline. Zo af en toe steekt het weer de kop op. CHV was een van de symptomen die bij mijn burnout kwam kijken. Ik schrijf mijn ervaringen op www.symptomenburnout.eu mijn persoonlijke advies is wel om het serieus aan te pakken op een gedisciplineerde wijze. Doorzetten dus. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100