heeft elk mens een (persoonlijheid)stoornis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Amadea
12 jaar geleden
Heb je ooit een 'normaal' mens ontmoet? En, beviel dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een vreemde reactie, mijn vraag was serieus bedoel hoor...
Amadea
12 jaar geleden
Mijn reactie is ook serieus bedoeld! Het betekent dat eigenlijk iedereen wel iets heeft wat een ander raar vindt. Iemand die niks geks heeft is héél saai....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een posterwijsheid he Amadea. Die hangt op alle middelbare scholen op de deur van het kantoortje van de decaan.
Amadea
12 jaar geleden
Klopt! Zie http://www.stichtingpandora.nl/jcms/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=23&Itemid=49. 'k Leer hier ook weer van dat Simon Carmiggelt het in een van zijn Kronkels bedacht heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, je hebt helemaal gelijk amadea, maar het klinkt best humoristisch. ik denk wel enkele normale mensen te kennen, maar ik ken ze niet zo heel goed.
frappant hé? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Normaal' en een persoonlijkheidsstoornis hebben kun je niet zomaar tegenover elkaar zetten.
Daarnaast zijn er veel meer psychische aandoeningen dan persoonlijkheidsstoornissen, denk aan stemmingsstoornissen bijvoorbeeld.
En: de meeste psychiatrische aandoeningen zijn vaak 'uitvergrotingen' van 'gewonere' emoties, gedragingen enzovoorts. Somberheid kent iedereen wel, een depressie is toch echt wat anders. eef1996: het is onzin dat iedereen autistisch zou zijn. Wel zullen veel mensen bepaalde trekjes die autistische mensen kunnen hebben, herkennen. Dat zegt helemaal niets. Bekijk deze redenering: "Een man heeft een linkerbeen. Jij hebt een linkerbeen, DUS jij bent een man." Die zou zomaar best vaak kunnen kloppen. En toch zegt dat niets over de geldigheid van de redenatie. Dat een man een linkerbeen heeft, zegt niets over of een vrouw dat misschien ook heeft. En tussen een linkerbeen hebben en welk geslacht iemand heeft, is geen link.
Zo kunnen veel mensen dingen herkennen die misschien 'autistiform' (neigend naar autistisch gedrag) zouden kunnen zijn, maar dat betekent niet dat ze autistisch zijn.

Het beste antwoord

Ieder mens heeft wel iets vreemds, of heeft z'n eigen aparte trekjes. Dat zeker. Elly en Rikkert zongen het al: "we hebben allemaal wat, we zijn allemaal raar ... en toch houden we van elkaar" ;-)

Maar als je vraag is of iedereen een persoonlijkheidsstoornis heeft zoals gedefinieerd volgens de DSM: nee, zeker niet. Dat zijn nogal heftige stoornissen ook. Maar ook als je het hebt over andere psychische stoornissen, zoals depressie, angsten, eet- en slaapstoornissen: nee, lang niet elk mens lijdt aan een psychische stoornis. Gelukkig maar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, en dat noemen we uniciteit.
12 jaar geleden
Nee. Het kenmerk van een persoonlijkheidsstoornis is dat diegene die het heeft, er langdurig en 'ontwrichtend' last van heeft.
Wikipedia citeert de DSM (Diagnostic Statistic Manual, het handboek voor diagnose):

"Om bij een patiënt de diagnose van een persoonlijkheidsstoornis te kunnen stellen, moet volgens het DSM-IV-TR aan de volgende criteria worden voldaan:

A. Een duurzaam patroon van innerlijke ervaringen en gedragingen die duidelijk binnen de cultuur van betrokkene afwijken van de verwachtingen. Dit patroon wordt zichtbaar op twee (of meer) van de volgende terreinen:

1. cognities (dat wil zeggen de wijze van waarnemen en interpreteren van zichzelf, anderen en gebeurtenissen)
2. affecten (dat wil zeggen de draagwijdte, intensiteit, labiliteit en de adequaatheid van de emotionele reacties)
3. functioneren in het contact met anderen
4. beheersing van de impulsen

B. Het duurzame patroon is star en uit zich op een breed terrein van persoonlijke en sociale situaties.

C. Het duurzame patroon veroorzaakt in significante mate lijden of beperkingen in het sociaal en beroepsmatig functioneren of het functioneren op andere belangrijke terreinen.

D. Het patroon is stabiel en van lange duur en het begin kan worden teruggevoerd naar ten minste de adolescentie of de vroege volwassenheid.

E. Het duurzame patroon is niet eerder toe te schrijven aan een uiting of de consequentie van een andere psychische stoornis.

F. Het duurzame patroon is niet het gevolg van de directe fysiologische effecten van een middel (bijvoorbeeld drug, geneesmiddel) of een somatische aandoening (bijvoorbeeld schedeltrauma)."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Persoonlijkheidsstoornis

Dit zegt nog niets over wat voor soort persoonlijkheidsstoornis iemand heeft.