Bestaan er gradaties in manische depressie?(bipolair) Kan iemand ook erg licht manisch depressief zijn, zodat het geen serieuze problemen veroorzaakt?

Kan iemand heel erg licht bipolair zijn? Dus bijvoorbeeld veel stemmingswisselingen hebben en periodes van somberheid/neerslachtigheid hebben, maar niet in zoverre dat het serieuze problemen kan veroorzaken? Moet iemand ook per see manisch gedrag vertonen om bipolair te zijn? En wat houd dit gedrag dan precies in naast woeddeaanvallen of hallucinaties?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.8K

Antwoorden (2)

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de bipolaire-I stoornis, en bipolair-II. Bipolair I is wat we vroeger manisch depressief noemden, waarbij dus sprake is van regelmatig depressieve, en ook regelmatig manische episoden. Bij bipolair-II is geen sprake van manie, maar van hypomanie. Letterlijk: laag-manie, of 'minder' manisch. Daarbij zijn de symptomen wat milder. Daarbij is sprake van herkennen aan snel praten, niet te remmen zijn, weinig slapen, enthousiaste plannen hebben, verwarde gedachten die snel gaan en van de hak op de tak springen, maar heb je niet dat hele ontremde, tegen het psychotische aan, met grootheidswanen en hallucinaties.

Daarnaast heb je ook nog de cyclothyme stoornis. Daarbij is ook sprake van stemmingswisselingen die lijken op depressie en manie, maar voldoen de episodes niet aan de criteria van een depressie of manie. Dus wanneer iemand duidelijk wisselende stemmingen heeft, maar minder heftig dan bij een bipolaire stoornis, kan hier ook nog sprake van zijn.

Tenslotte zijn er nog veel andere psychische stoornissen waarbij sprake is van stemmingswisselingen. Daarbij horen dan ook andere symptomen, dus zijn de stemmingswisselingen meer bijzaak dan hoofdzaak. Het kan wel zijn dat bij een patiënt met bijvoorbeeld een persoonlijkheidsstoornis, in een bepaalde periode de wisselende stemmingen heel erg op de voorgrond staan, waardoor je in eerste instantie denkt aan een stemmingsstoornis en je niet direct ziet dat er nog meer aan de hand is.

Toegevoegd na 56 minuten:
Sorry, kromme zin: "daarbij is sprake van herkennen aan snel praten.." dat is samengesteld uit "dat kun je herkennen aan" en "daarbij is sprake van". Laten we het erop houden dat ik het laatste bedoelde..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zeker zijn dat manie erger is dan depressie. Strikt genomen is één manische episode al genoeg om de diagnose van bipolaire stoornis te kunnen stellen, maar dat wordt weinig beschreven. Omdat het gaat om een cyclische stoornis, dus een stoornis waarbij in episoden bepaalde klachten bestaan, kan het verloop heel verschillend zijn. Het kan zijn dat een eerste episode mild is en latere episoden ernstiger, of andersom. Bij cyclothymie gebeurt het ook wel dat de stoornis zich ontwikkeld naar een bipolaire-I of -II stoornis. Ik weet niet wat de reden is dat je dit vraagt, maar houd in de gaten dat er ook nog hele andere dingen aan de hand kunnen zijn. Om een voorbeeld te noemen: ik ken twee gevallen waarbij gedacht werd aan een bipolaire stoornis, waarbij de patiënt later ADHD bleek te hebben, samen met depressies. Op momenten dat zij niet depressief waren, leek de hyperactiviteit, impulsiviteit en ongeconcentreerdheid op symptomen van een hypomane episode. Achteraf gezien zijn met het bekend worden van de werkelijke stoornis de depressies verdwenen, en is er met de beste wil van de wereld geen bipolaire stoornis meer van te maken nu de ADHD-symptomen onder controle zijn met medicatie. Dat even als illustratie, maar het diagnostiseren van psychische stoornissen kan tricky zijn. Veel symptomen komen voor bij diverse stoornissen, en soms kan het niet opmerken van één bepaald symptoom een totaal ander beeld geven. De diagnostiek hoort dus echt thuis bij een klinisch psycholoog of psychiater, zéker als de symptomen niet helemaal lijken te passen bij de vermoede stoornis.
Volgens de dsm hangt dat af van je laatste episode. Dat is een beetje raar, maar zo staat het er.

Nu heb ik alle mogelijkheden gelezen en concludeer ik 2 mogelijkheden.
Bij een aantal staat vermeld dat een kenmerk van de stoornis is dat er sprake moet zijn van duidelijk lijden.
In dat geval is het antw op je vraag dat het niet kan.

Maarrrrr, bij andere vormen van de stoornis hoeft niet asn dat kenmerk te worden voldaan en wordt er wel ondetscheid gemaskt tussen licht, mild en ernstig.
In dat geval is het antwoord op je vraag ja.

Dus het licht eraan wrlke vorm van bipolair je hebt en wat je laatste episode was.

Als jij bij jezelf merkt dat je slechts lichte klachten hebt en nauwrlijks last in het dagelijks leven ervaart is dat heel goed mogelijk.

En iemand kan ook bipolair zijn maar slechts 1x een manische periode gehad hebben en geen depressie.
Andersom, alleen depressief en geen manie kan ook, maar om dan van bipolair te spreken moet er wel een hypomane periode zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, absoluut!
Met een milde vorm heb je natuurlijk wel klachten, anders zou de diagnose niet gesteld wordrn en zou je uberhaupt geen hulp gezocht hebben.
Met milde kkachten kun je meestal goed leren omgaan.
Kwestie van herkennen en reageren.