Hoe kun je leren om makkelijker besluiten te nemen en minder te twijfelen?

Ik hak niet snel knopen door en blijf vaak eindeloos twijfelen als ik iets moet doen of een beslissing moet nemen.

Hierdoor blijf ik vaak eindeloos "hangen" in iets.
Wie heeft ideeen voor hoe je beter kunt leren om wel knopen door te hakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Annswers
12 jaar geleden
Herkenbaar! En dan neem ik beslissing, kom ik er weer op terug! Eerste stap is erkenning en daar ben je al mee bezig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermoeiend is dat af en toe, he? ;-) Ik ben benieuwd wat de "truc" is van mensen die wel makkelijk besluiten nemen.

Het beste antwoord

Je moet gewoon risico's nemen.
Ik ben/was ook zo. En ik heb op een gegeven moment bedacht dat geen enkele beslissing levens bedreigend is. Dus kan daar niets fout mee doen. Pas achteraf kan je zeggen of het een goede beslissing was.

De laatste Keuze van mij was om te gaan salsa dansen. Ik zou dan helemaal alleen daarheen gaan. En misschien was het niets voor mij.
Heb er maanden over getwijfeld.. Maar toen bedacht... Tis een cursus van 10 lessen en het kost me €90 zou ik het niets vinden dan ben ik 10 uur en €90 kwijt. Nou daar is overheen te komen.

Dus me ingeschreven... En vanaf de eerste les ben ik verslaafd.

Mijn motto is nu eerst proberen dan nee zeggen. En zo maak mijn keuzes tegenwoordig.
En ja soms gaat het fout... Jammer maar weer iets geleerd.
Niemand doet alles goed.
Gewoon doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je risico's moet nemen, klopt denk ik wel.
't kan alleen erg lastig zijn jezelf daarvan te overtuigen op het moment dat je er weer eentje tegenkomt. Mooi voorbeeld van je Salsa-dansen. Dat bewijst maar weer dat het zeker goed kan zijn om een beslissing te nemen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar meeste beslissingen hoeven niet ala minute genomen te worden... Je mag best wel even over nadenken. Maar je moet jezelf wel een duw geven... En dat is ook de verantwoording jegens naar jezelf.
Ik neem nu deze beslissing en zie wel wat er uit komt. Werkt het niet dan is het weer een ervaring die ik mee neem naar de volgende beslissing

Andere antwoorden (9)

Muntje opgooien om te kiezen tussen 2 dingen.
Als je niet blij bent met de uitslag, vond je onbewust toch de andere beter.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je kunt beter iets doen dat het niet lukt, dan de hele tijd bedenken: wat als?
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak blijkt het achteraf inderdaad prettig om iets gedaan te hebben dan helemaal niets.
Daar heb je dus wel gelijk in.
Gewoon doen!
Niet te veel nadenken , bedenk de positieve gevolgen van de beslissing en doe het.

Tenzij het een belangrijk besluit is dan moet je ook de negatieve gevolgen bedenken en ook wat de gevolgen zijn op lange termijn etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga opschrijven!
Maak een lijst van de voors- en tegens en maak die zo uitgebreid mogelijk.
Je hebt dan alles zwart- op wit; je kunt als je iets bent vergeten bijschrijven. Voordeel is ook, dat je niets kunt vergeten.
Heb je de lijst klaar, dan kan je een beslissing nemen.
Bedenk daarbij: wat is het allerergste wat ik me kan bedenken als ik het wel doe, en als ik het niet doe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals Wendy hierboven beschrijft zou ik het ook doen. Maar als het om een echt belangrijke beslissing gaat zou ik mijn plus- en minpunten ook een waardering meegeven. Niet alle voors en tegens wegen namelijk even zwaar.
Voor het overige: inderdaad gewoon doen. Soms betekent dat achteraf een illusie armer, maar een ervaring rijker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak lijstjes. Aan de ene kant de voordelen en de andere kant de nadelen. Neem je voor dat je na een dag of vijf de lijstjes compleet moet hebben. En neem je beslissing op basis ervan.
Op den duur ga je automatisch voor- en nadelen in je hoofd benoemen, en kun je eerder beslissen.
Het is vaak de angst dat je iets over het hoofd ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door je te realiseren dat je niet alles kunt weten! Je wilt de allerbeste oplossing/het allerbeste antwoord op je besluit en ik moet je teleurstellen, dit bestaat niet!
Wapen je met info zodat je een beetje weet wat op je afkomt maar neem er genoegen mee dat je niet alles kun weten. Bovendien weet je iets pas echt zeker als je dit meegemaakt/ervaren hebt. Luister naar je intuitie/schakel het denken uit ( meditatie bijvoorbeeld) en geniet van het leven. Eigenlijk zijn er geen foute keuzes. Je leert altijd wel iets! Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet alle voordelen en nadelen van het gene waar je van moet kiezen en wie de meeste voordelen hebben of de minste nadelen die kies je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hallo ik volg momenteel een curses mind-fullness. je leert hier technieken om in het hier en nu te leven, dingen beter los te laten,keuzes maken voor jezelf, en niet wat er van je verwacht wordt misschien.dit geeft veel minder stress, en meer rust in je hoofd. ook zitten er oefeningen bij die je daarbij een handje kunnen helpen.
misschien is dit iets voor je? succes hoor!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan goed zijn om inderdaad , mocht de keuze een keuze zijn tussen ja of nee, gewoon de keuze te maken. Gewoon doen. Na je Ja is de twijfel even groot als na je Nee. En zie dat dat systeem nou eenmaal zo werkt in jou, en dat dat lastig voor je is.
Zie dat onder ogen, en voel het. Maar de keuze is gemaakt. Daarin maakt het ook volstrekt niet uit welke keuze je maakt. Het ging immers om leren (je) knopen door te hakken.