Wie herkend dit en heeft tips?

Ik voel zo veel druk als ik in bed lig en na denk over wat ik moet doen de volgende dag dat ik er niet van kan slapen. (ik heb daarom ook altijd zacht een serie of tv ofzo aanstaan om iets te hebben ter afleiding, doe ik dit niet dan slaap ik al helemaal niet.)

Ik heb dit soms zelfs als ik maar 1 klein dingetje moet doen op de volgende dag dag.

Ben over 't algemeen wel chaotisch en niet de beste in taken afwerken als ik t niet van te voren gepland heb(stel dan dingen uit) maar ik vind het te veel om dit elke avond te doen voor de volgende dag. Bovendien voel ik dan de volgende dag weer heel veel druk om dat ik me aan het schema wil houden wat ik opgesteld heb.

Aaarrhg! wie heeft tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt bekend.
Daarom heb ik altijd de radio aan. Anders weet ik het ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
add ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou idd ADD kunnen zijn. Kijk eens op lavente.nl misschien dat je wat kenmerken herkend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begeleiding is al aanwezig ik heb namelijk ook pdd-nos, helaas is dat zo'n vage term dat ik heel goed zelf moet zoeken wat voor mij wel geld en wat niet qua mogelijke symptomen.

Het beste antwoord

Wat mij echt helpt is 's avonds een paar glazen kruidenthee drinken waar je rustig van wordt. Wij hebben er verschillende in de natuurvoedingswinkel dus is er vast ook een smaak bij die je lekker vindt. Dat is alvast een fijne en gezonde voorbereiding op het slapen gaan. En dan een klein vast ritueel zodat je lichaam herkent: o, we gaan slapen. Dat kan inderdaad door een aardig maar oninteressant boek te lezen. Net interessant genoeg om te willen weten hoe het verder gaat en toch weer niet zo interessant dat je het niet meer weg kan leggen. Bedenk een klein kort ritueeltje wat je elke avond kan doen. Niet ingewikkeld maar gewoon: over de avond de kruidenthee, dan wassen, nachtkleding aan en in bed nog wat lezen bij een klein lampje. Als je dan gaat liggen en dreigt te gaan malen denk je aan nu. Ik lig nu in bed, ik heb het nu lekker warm, voel me nu ontspannen, heb nu op dit moment geen problemen. Komen er piekergedachten voorbij, beloof ze dan dat je morgen aandacht aan ze zal schenken en laat ze dan, in je verbeelding, in een glanzende zeepbel wegdrijven tot ze verdwenen zijn (er staat altijd een redelijk windje dus het gaat lekker vlot :-) ) En dan weer in het nu komen. En dan verder; gewoon op je ademhaling focussen die door je neusgaten circuleert. Dit is een voorbeeld, het beste is natuurlijk dat je het invult op een voor jouw passende en werkende manier. Hou het simpel en doe steeds hetzelfde. Slaap lekker.
Kristal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit deed ik vroeger ook wel eens en dat werkte inderdaad heel goed, heb t later 1 keer geprobeerd maar hield t niet veel dagen/nachten vol. Je hebt me gemotiveerd om het nog eens een poging te geven, dank je wel :)
Kristal
13 jaar geleden
Ik hoop voor je dat het je (weer) net zo helpt als mij :-)

Andere antwoorden (12)

Schrijf die avond op wat je denkt. Kijk het de volgende dag terug... En probeer je dromen op te schrijven.
Ruim ook je huis op. Een opgeruimde kamer is een opgeruimde geest...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke dag een piekerkwartier inlassen
Als je dan gaat piekeren zeg je tegen jezelf Ik heb net de tijd gehad om te piekeren en morgen kan ik weer piekeren in mijn piekerkwartier
Pieker in dat kwartier wat je allemaal dwarszit en schrijf dat op.
Bij mij heeft het geholpen
Misschien lukt het bij jou ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommigen hebben wel een uur nodig hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kan je mee beginnen natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of een heel leven. Ik ben nou eenmaal een piekeraar en denk graag veel na over "normale" dingen. Dingen opschrijven helpt mij zeker dus daar ga ik mee door, werkt ook nog eens heel therapeutisch als ik na een tijdje terug kijk naar een oud lijstje met "problemen" die totaal niet meer van toepassing zijn op hoe ik nu leef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vervelend zeg!
Ik ben ook een piekeraar maar ik weet het nu aardig van me af te zetten en dat is begonnen met een piekerkwartier Daar had ik ook niet genoeg aan de eerste periode maar later ging het steeds beter Opschrijven werkt inderdaad vaak goed Maar bij jou houdt het piekeren daardoor dus niet op!
Hoever belemmert het je leven? Is het een gegeneraliseerde paniekstoornis of is het alleen voordat je gaat slapen?
Ik heb ook zoiets en slaap dus ook altijd met een beetje muziek (mits ik anderen daar niet mee stoor). Die muziek luister ik op mijn telefoon dus als ik wakker lig over de volgende dag (bijvoorbeeld iets wat ik moet doen/niet mag vergeten) dan zet ik dat in mijn telefoon en de volgende ochtend kijk ik daar toch als eerste naar en zie ik dat staan.

Als je nou niet met een telefoon onder/naast je kussen slaapt kan je ook gewoon een briefje en een pen neerleggen om die dingen op te schrijven. Dus geen schema opstellen maar gewoon een paar trefwoorden die je helpen herinneren wat je perse moest onthouden/doen.

Mijn ervaring is trouwens toch wel dat als ik de mogelijkheid heb om iets op te schrijven dat het dan vaak niet meer nodig is, maar dat hoeft bij jou niet zo te zijn natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trefwoorden is een goed idee, als ik volledige zinnen schrijf blijf ik gaan met mijn fantasie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies ja!
Realiseer je dat piekeren totaal geen nut heeft. Want er gebeurt op dat moment niets, behalve dat jij niet kunt slapen.

Wanneer je je dagritme op orde hebt, heb je ook een goed nachtritme. Dat wil zeggen, dat je je dag zo moet indelen dat je hem 's avond weer goed kunt afsluiten en rustig kunt gaan slapen.

Kennelijk ben je te veel bezig met 'wat er nog moet gebeuren', dat je vergeet om 'in het nu' bezig te zijn.

Zorg dat je je dagelijkse noodzakelijke zaken op orde hebt. Huis schoon en opgeruimd, boodschappen gedaan, werken, ontspanning enz. Alles wat volgens jou nog móet maak je een lijstje van en bekijkt het eens zorgvuldig. Moet het nu, of kan het een andere keer? Dringende zaken gelijk afhandelen, dat schept rust en ruimte voor andere zaken.

Als je naar bed gaat, zet dan een denkbeeldige streep om je dag af te sluiten. Je kunt niks zinnigs meer doen, dus concentreer je op je nachtrust. Morgen is er weer een dag.

Kortom, ontspan!! Doe dat wat echt nodig is gelijk en maak je niet al te veel zorgen over andere zaken die ook later kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet GEEN afleiding zoeken. Je kunt leren om je gedachten te ordenen en te controleren.
Een methode hiervoor is meditatie.

Wat ik nu elke avond doe is dat ik in meditatie ga zitten. Tijdens deze tijd komen er verschillende gedachten langs, deze gedachten observeer ik even, zodat ik weet wat me allemaal bezighoudt. Vaak gaan gedachten meteen weer weg, dan weet ik dat die gedachte een gebeurtenis of situatie was die ik al heb 'verwerkt'. Bij prettige momenten kan ik nog even nagenieten dan.
Voor gedachten en situaties die blijven hangen, heeft het kennelijk langer nodig. Het probleem is dat je wilt gaan slapen, dus die gedachten moeten even geparkeerd worden. Dat kan door te zeggen: "deze behandel ik morgen" of hele hardnekkige kan je opschrijven. Die gedachten zal je dan wel later moeten gaan behandelen (en daar dus ook de tijd voor nemen). Anders geloof je het zelf niet en blijft het malen en terugkeren.

Uiteindelijk is alles weg en is het leeg in mijn hoofd, dan ga ik nog een tijdje genieten van de leegte waarin ik verkeer. Op een gegeven moment merk ik dan ook dat ik ga wegvallen en ben ik klaar voor het slapen gaan. Dan kan je opstaan, maar geen nieuwe prikkels meer aangaan. Dus geen tv, radio, bezigheden... Meteen in bed en gaan slapen. Dus van te voren moet alles al gedaan zijn (inclusief de plas).

Soms duurt het 5 minuten, soms kom ik na 20 minuten weer bij.

----

Niet kunnen slapen heeft puur te maken dat je gedachten niet verwerkt maar verdrukt. Gedachten blijven dan terugkomen want die willen verwerkt worden.

Geef het bovenstaande wel de tijd. Het duurt zeker een hele tijd voordat jij dit gewend bent en voordat 'jijzelf' jezelf ook kunt geloven dat jij ook werkelijk met je gedachten aan de slag gaat.

Doordat ik dit elke dag doe, zijn de gedachten ook van die dag. Als je net begint heb je nog veel situaties (en dus ook gedachten) te verwerken. Ook van eerdere dagen en misschien zelfs van een aantal jaren terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Piekeren is net zoiets als een chaotisch en niet of redelijk opgeruimd huis. Je zegt zelf al, ik ben chaotisch. Je huis is je weerspiegeling van je eigen innerlijk, zeggen ze. Als je je huis opgeruimd krijgt en je elke dag je taken kan doen, kom je al een heel eind.

Piekeren kan je voorkomen door er niet steeds iets "bij" te gaan halen. Je piekert immers omdat je een probleem heb. Als je op die manier nadenkt, kan je op een betere manier een oplossing zoeken. Je hoeft dan niet zoveel na te denken en je zal gemakkelijker in slaap vallen omdat je je gedachten netjes heb "opgeruimd". Immers, piekeren veroorzaakt een hoop chaos, je kan niet helder nadenken. Zodra je een oplossing hebt gevonden, kan je het véél makkelijker een plekje geven.

En een tv aan, werkt niet mee, omdat dat je hersenen nog steeds bezighoudt. Dat is ook één van de redenen dat je niet kan slapen. Probeer een rustige bezigheid te zoeken voordat je naar bed gaat, zoals lezen in bed. Als je leest dan ben je met lezen bezig en heb je geen tijd om te piekeren ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben inderdaad chaotisch maar daar bedoelde ik niet zozeer in mijn huis mee maar in mijn hoofd. Mijn huis is altijd super schoon ;) ik weet dat de tv niet echt bevorderlijk is maar ben er nu zo aan gewend dat het erg lastig is zonder, ga het weer eens met een boek proberen dat werkte in het verleden inderdaad erg ontspannen. Bedankt voor je antwoord.
Vraag jezelf eens af waarom je vanalles MOET. Is het allemaal nodig? Doe een cursus timemanagement, ruim elke dag op, maak een planning voor de volgende dag zodat je rustig kunt gaan slapen. Ga er mee aan de slag voor je een burnout krijgt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn zeker niet allemaal dingen die moeten.
Het is gewoon zo dat als ik eenmaal lig (zonder afleiding) de stress totale controle over mij krijgt. De druk is dan voelbaar in mijn hele lichaam.
Gedachten zijn als golven op het strand. Je kunt ze niet stoppen. Laat ze aanspoelen maar leer jezelf aan om niet alle gedachten veel aandacht te geven. Je kunt dit leren met meditatie. Je leert dan te focussen op je ademhaling en op ontspanning waardoor de dwangmatigheid achter het piekeren kan verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mediteer af en toe en dat maakt me zeker heel rustig maar ook heel energiek. Ik vind het daarnaast heel moeilijk om dit elke avond te doen omdat ik regelmaat nogal moeilijk vind in te lassen.
Hele goeie vraag!
Ik heb dat ook en dat is hele vervelend, dan denk: ik moet dit nog, ik moet dat nog, je hebt echt het gevoel alsof je niks kan.
Ik heb dat ook en dat is een soort vorm van stress, waarschijnlijk ben je onzeker en dan ga je aan allemaal dingen denken, heel vervelend.
Bij mij hielp1 om op te schrijven wat ik moest doen, gewoon een klein notitieblokje is al genoeg, je moet gewoon opschrijven (voorbeeld) : Geschiedenis ma 28 februari, dus dat houd in geschiedenis toets op maandag de 28.
Maar ik weet dat van dit getwijfel afstel komt en dat is heel irritant.
Maar hoop dat je wat hebt aan de tips!

GR> LEESWONDER
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou die drukte in je hoofd iets te maken kunnen hebben met AD(H)D? Plus die planning, die chaos, dat niet afmaken...

Timemanagement zou heel verhelderend voor je kunnen zijn. Dan kun je meer doen in dezelfde tijd.

Ik zou je zeker willen adviseren een schrift te pakken en ALLES wat je moet doen daarin op te schrijven. Elke klus/taak een nieuwe regel. Het is heerlijk om te kunnen afstrepen als het klaar is, zo'n klus/taak.

Als je namelijk alles opschrijft, is het UIT je hoofd en je kunt niks vergeten. Met dit schrift onder je oksel heb je weer grip op de zaak!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of het echt alleen maar is als je in bed ligt maar dan kan het ook zijn dat jouw bed op een slechte soort ader van energie ligt waardoor je niet rustig kan slapen. misschien moet je dan eens proberen je bed ergens anders te zetten.
Veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OMG, ja ik herken dit en de rest van je verhaal ook.
overzicht kwijt zijn, alles komt op je af maar dan alles tegelijk, zowel in je hoofd als in 'real life'

de tips vind je via de link :)

wellicht is het verstandig om te kijken of er nog meer dingen zijn die op een of andere reden maar niet op de rit zijn te krijgen. herken je de onderstaande dingen dan is de 2e link wellicht interessant voor je....

- Chaotisch / Vergeetachtig
- Trekt zich graag terug
- Kan ergens volledig in opgaan
- Grote passie bij interesse
- Een groot voorstellingsvermogen
- Gevoelig / Emotioneel / Betrokken
- Veel creatief talent
- Assertief maar onzeker over zich zelf
- Heeft Humor / intelligent
- Laat alles wachten tot het laatste moment
- Altijd ver vooruit aan het denken
- Probleem oplossend
- TV of radio staat altijd aan
- Concentratieproblemen / snel afgeleid
- Heeft moeite met het opbrengen van motivatie
- Te veel gedachten / filosofisch
- Perfectionistisch in contrast met chaos
- Zit vaak te dagdromen / komt regelmatig laat
- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen
- Voelt zich regelmatig overspoeld
- Moeilijkheden bij het afwerken van details
- Dwaalt in gedachten af bij luisteren
- Gaat opruim klusjes uit de weg
- Visueel / autodidactisch
- Heeft inzicht, beter in de praktijk dan theorie
- Kan zich goed in anderen verplaatsen / sociaal
- Kan logica waarderen
- Weinig vrienden maar sociaal