van waar komt de behoefte aan discussie?

Een discussie is in wezen twee meningen naast elkaar leggen. en dan argumenteren wat voor de eigen mening pleit, met healit oog de andere te overtuigen (of op zijn minst begrip te vragen voor de eigen mening). Vaak eindigt dit in ruzie.
Het frappeert me dat is soms in een discussie terecht kom terwijl ik dat helemaal niet gepland had. Meer zelfs : dat ik niet zomaar kan stoppen met discussiëren...
Of wat er ook gebeurt : ik wil de discussie stoppen maar de ànder blijft verder doen en ik doe voor ik het weet terug mee (al heb ik eerst gezegd : laten we erover zwijgen, we hebben beiden een andere mening).
Ik ben helemaal geen mens die gelijk wil halen ik wil gewoon begrepen worden.Maar waarom? Wat maakt het eigenlijk uit of iemand anders je begrijpt of niet?
Bij anderen zie ik wél de behoefte gelijk te halen. Of zelf de behoefte om de ander mee te trekken in een eigen negatieve stemming (dus blijven argumenteren tot de ander op de duur opgeeft en zegt : okee, je hebt gelijk. en dan nog niet stoppen ("jaja, dat zeg je wel, maar je meent het niet" enz....
Wat zit er achter die behoefte om te discussiëren? Wat maakt dat we ons soms zo ongemakkelijk voelen als de andere ons niet begrijpt of niet met ons eens is?

Toegevoegd na 7 uur:
healit= het

liveisgreat
12 jaar geleden
in: Psyche
1.8K

Het beste antwoord

In het kort een paar redenen voor de behoefte aan discussie:
- een ander overtuigen van je eigen mening/ideeën
- gelijk krijgen
- begrip krijgen/vragen voor jezelf
- je eigen mening toetsen aan die van anderen
- elkaar beter leren kennen
- leren van anderen
- erbij willen horen

En je andere vraag: "Wat maakt dat we ons soms zo ongemakkelijk voelen als de andere ons niet begrijpt of niet met ons eens is?"
De belangrijkste reden is denk ik, dat je je buitengesloten voelt, je er niet voelt bijhoren als iemand je niet begrijpt of het oneens is met je. Dat geeft een onveilig gevoel.
Een mens is een groepsdier en het is een natuurlijk proces om je een gewenst/geaccepteerd lid van de groep te voelen. Als ik dat proces even mag vergelijken met de dierenwereld: als een groepsdier uit de groep wordt verstoten om welke reden dan ook, dan is het niet meer veilig, soms zelfs ten dode opgeschreven.
Naar mijn idee staan we als mens dichter bij de natuur dan we denken of misschien zouden willen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Denk dat dit in iedere mens zit.
En iets met macht te maken heeft.
Macht is niet echt het juiste woord.
Maar kan op dit moment niet op het woordje komen.

Discussieren is iets wat bijna iedereen doet en volkomen ongepland en zelfs om de domste dingen doen wij dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn mensen die het gewoon leuk vinden om te discussiëren en zo hun eigen mening te toetsen aan die van een ander. Dat zijn ook degenen die open staan voor andere opvattingen en die best bereid zijn hun eigen mening te herzien.

Ook zijn er mensen die niet van discussies houden, omdat ze dat associëren met een conflict. Vaak zijn dat degenen die hun mond niet opendoen of hooguit hun mening geven over een bepaald onderwerp. Een echte discussie vinden ze bedreigend en gaan ze uit de weg.

Verder zijn er nog degenen die altijd discussies uitlokken, met maar één doel voor ogen: gelijk krijgen. Ze gaan, ook al is het tegen beter weten in, "tot het gaatje" om dat doel te bereiken. Een zelfde soort karaktertrek vind je bij mensen die, wanneer je een gezelschapsspel met ze speelt, absoluut niet tegen hun verlies kunnen.

Dat zijn, denk ik, zo'n beetje de karaktereigenschappen die verklaren of mensen al dan niet van discussies houden en de manier waarop ze zo'n discussie voeren.

Je tweede vraag, waarom je je soms zo ongemakkelijk voelt als de ander het niet met je eens is of je niet begrijpt, is moeilijker te beantwoorden. Wel heel herkenbaar! Soms krijg je zelfs het gevoel dat de ander je niet WIL begrijpen. Terwijl het met anderen juist enorm leuk kan zijn om eindeloos "over van alles en nog wat" te discussiëren. Misschien heeft het wel met de verschillende karakters te maken die ik hierboven beschrijf...