Wat kan ik het beste doen om van mijn spreekangst af te komen?

Ik heb veel last van spreekangst bij de engelse taal. Bij mijn opleiding krijg ik engels, er wordt verwacht dat je een engelse tekst voor kunt lezen en over een paar weken heb ik een presentatie. Dit lukt niet, wordt heel erg gestrest, wordt knalrood, en het lukt niet om te presteren (ik ga heel erg onderpresteren), ik zie dan ook ontzettend tegen de presentatie op.
Hoe kan ik er voor zorgen dat dit minder wordt/dragelijker wordt, zodat ik toch de presentatie kan houden? Ik wil er graag minder tegenop zien en op korte termijn mijn uitspraak verbeteren. Zijn hier programma's (online) voor? Bijles? Ik heb echt geen idee, maar zou graag tips krijgen.

Opties als: ga naar een land waar engels gesproken wordt en krik het daar op, zijn niet haalbaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (5)

Heb je een jonger zusje of broertje. Oefen daar mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Online, bij spelletjes die je samen speelt, wordt veel al Engels gesproken. Dan ben je anoniem, je kunt stoppen waneer je wilt en het 20 uur per dag doen om te oefenen.
Je hebt er slechts een koptelefoon voor nodig, en een microfoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik begrijp je antwoord niet helemaal geloof ik. Wat voor soort spelletjes bedoel je? site's?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel spelletjes waar mensen via de computer ook met elkaar spreken. Zelf speel ik verschillende games waarmee je ook kunt praten tegen elkaar en als die echt leuk zijn, of als je het echt leuk vindt om samen met mensen te spelen [en te winnen] dan gebruiken ze vaak Skype, of TeamSpeak, of Ventrilo om met elkaar informatie uit te kunnen wisselen.
Ik kan je niet een spel aanraden omdat ik echt geen idee heb wat jij uberhaupt leuk vindt. Bijna alle spelen die je online kunt doen hebben een competitie achtige vereniging en daar kun je gemakkelijk mensen vinden uit veel verschillende landen die veel al Engels als gemeenschappelijke taal hanteren. Omdat niet iedereen even vloeiend is, en je een gemeenschappelijk doel hebt, is er veel ruimte om je taal angst te overwinnen zonder voor een groep te staan.
Je zult verbaast zijn over je vorderingen.
Je moet vooral veel oefenen met je presentatie, eerst zonder publiek en daarna voor je ouders en evt. andere gezinsleden. Vraag de anderen om je te helpen met je uitspraak. Als je ervoor zorgt, dat je de presentatie goed onder de knie hebt en het zelfs voor een klein (vertrouwd) publiek goed lukt, wordt het in de klas al een stuk makkelijker.
Vraag ook aan je docent of hij/zij tips voor je heeft en dan gaat het vast lukken.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt misschien nagaan wat je tegenhoud. Mogelijk heb je angst om fouten te maken, een figuur te slaan of te worden afgerekend door een ander. Kijk of je in een veilige omgeving te oefenen bij mensen waarvan je weet dat ze geen oordeel daarover naar jou vellen. Daarna ga je langzamerhand onveiligheden inbouwen. Die onveiligheden zijn echter ideeen die je zelf in je hoofd maakt. Vaak doen en merken dat een ander je niet afzijkt helpt om vertrouwen in jezelf te krijgen en echte Engelsen zullen elk engels woord waarderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik raad je aan om in een sfeer te beginnen waar je je het veiligst voelt. Begin je presentatie te oefenen in een kleine groep. Daarna bouw je dit op tot een grotere groep.
Kijk ook waarom je bang bent voor de presentatie. Het kan zijn dat je bang bent om fouten te maken of een woord verkeerd te uitspreken. Als je bang bent om een fout te maken door bijv. iets te vergeten. Maak je geen zorgen zelfs de beste presentators zijn begonnen door fouten te maken en ervan leren. Een woord verkeerd uitspreken kan je alleen verbeteren door je presentatie te blijven oefenen voor de spiegel. Vraag hoe je bepaalde woorden moet uitspreken, neem het op en speel het thuis af zodat je de uitspraak kan oefenen.
Ook kan je kijken naar wat je de vorige keer fout heb gedaan en hieraan werken.
Ik had in het begin ook heelveel spreekangst, maar door het te oefen met mijn vrienden en familie is het verminderd. Ik wens je veel succes met je presentatie.
En onthou door fouten maken leer je. Vertrouw in jezelf dat je het kan doen.