Hoe kan ik zenuwen voor een spreekbeurt verminderen? of het vergeten van teksten?

Ik heb altijd heel erg last van zenuwen als ik een spreekbeurt heb, of een presentatie. Hoe kan ik dit verminderen?

Ik ben heel slecht in het onthouden van me teksten en ook niet zo goed in het zien van een steek woord en dan meteen een verhaal vertellen......Weet iemand hier misschien een Slimme oplossing voor??

Alvast Heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Dat is een kwestie van veel oefenen. Oefen eerst een aantal keer "droog" in je eigen kamer en vraag daarna je ouders en evt. broers en/of zussen of je je spreekbeurt voor hun mag houden.
Maak kaartjes met trefwoorden en belangrijke zinnen en zorg voor een goede indeling van je spreekbeurt. Het is erg belangrijk, dat alles een logische volgorde heeft.
Het belangrijkste is echter om veel te oefenen.
Als het dan goed lukt moet het voor de klas ook niet meer zo'n groot probleem zijn. Ook zou je je leraar van tevoren op de hoogte kunnen stellen van je zenuwen. Misschien is hij/zij geneigd om er rekening mee te houden.
Het gaat vast lukken. Veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Diep ademen en goed uitblazen. Rustig ademen helpt. Of je moet een ijsbreker verzinnen, totaal ander onderwerp. Succes