Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ik heb super erge vliegangst. Wat kan ik hier tegen doen? Ik moet over een paar dagen vliegen!

Altijd het zelfde verhaal.... Al een week van te voren ben ik angstig, zit ik niet in mijn vel, krijg ik buikpijn, denk ik dat mijn vliegtuig neer zal storten etc. Nu weer, nog maar 4 dagen en ik ga naar Nederland. Ik zit nu namelijk ik St. petersburg. Ik word gek van mijn angst! Ik vlieg gewoon met KLM, een zeer veilige maatschappij. Maar ik denk dan, er is al zolang niets meer gebeurd, is het tijd? En allemaal van zulke wanhopige gedachten! Tsjee, ik word echt kompleet gek hier, kan iemand mij kalmeren en hoe kom ik van deze angst af? Medicijnen zijn in ieder geval geen optie.

Alvast van harte bedankt,

SherlockHolmes.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Door je te realiseren dat angst twee functies heeft: 1. Is het voorkomen van ongelukken 2. Is het te leren overwinnen door je angst onder ogen te zien en dus gewoon te vliegen... Denk maar aan het koninklijk huis, allerlei artiesten en bijvoorbeeld tennissers die de hele wereld rondvliegen...daar gebeurt toch ook bijna nooit iets mee. De auto is echt vele malen gevaarlijker. Moet je maar eens goed naar het liedje ironic luiteren van Alanis Morisette. Als je iets wilt zien/meemaken moet je je niet door angst laten regeren, zonde van de tijd. Door ervaringsdeskundige Jet, 7 jaar niet gevlogen en nu 4 keer in één jaar! Geen therapie, gewoon in mijn broek geplast, maar wel gedaan en nu is het niet zo eng meer. Suc6!

Relativeren. Kennis nemen van de kans dat je verongelukt bij straat oversteken.

gewoon je eigen berusten in je lot, als het je tijd is, dan is het je tijd... en relativeren, dat mocht je neerstorten het snel voorbij is, beter als een verdrinkingsdood, dus je moet er zelf om kunnen lachen je realiseren dat vliegen de veiligste manier van transporteren is!

1 op de 1.6 miljoen stort neer ga eens na hoe dat is bij bijvoorbeeld auto rijden. De kans dat je daar een ongeluk krijgt is vele malen groter. Geef je over aan de piloot probeer te genieten van het mooie uitzicht onder je. Of lijd je zelf af door een muziekje op te zetten of een boekje te gaan lezen. En misschien is het verstandig om voor de volgende keer proff hulp te gaan zoeken

Download de app: "vlieg app", als je een iphone hebt. Je vind hem onder reizen. Lees het boek: Over vliegangst en hoe je ervan afkomt.

Bronnen:
Stichting VALK

Thuis oefenen door je te "mindseten": Probeer je in een kleine ruimte in te beelden dat je in een vliegtuig zit. Pak een boek of een game en ga rustig lezen of spelen. Houd dit gevoel van rust en ontspannenheid in je gedachte vast. Probeer dit gevoel terug te pakken in het vliegtuig. Pak dan ook een boek of game en denk gewoon dat je thuis bent en je veilig voelt. Succes!

Voor nu heb je er weinig aan, maar als je het echt wilt aanpakken, kijk dan eens hier: http://www.valk.org/ Daar kun je een training doen die je van je fobie afhelpt.

Bedenk steeds dat deze 'angst' iets is dat tussen je oren zit. Angst is een idee, een gedachte die je zelf maakt. Bedenk dat angst niet tastbaar is en dus eigenlijk niet 'bestaat', het 'bestaat' alleen in jouw hoofd. Het belangrijkste: Je bent niet bang voor het vliegen, je bent bang omdat je de gedachte hebt dat je MISSCHIEN neerstort. Dus weet dat je jezelf bang maakt, dan kan je daar misschien mee stoppen (als je dat wilt...) succes!

Je kunt het jezelf heel comfortabel maken bijvoorbeeld iets lekker of een muziekje of kussentje en oordopjes. En niet uit het raam kijken anders wordt het erger. En aan Leuke dingen denken.

Er worden speciale cursussen gegeven voor mensen met vliegangst. Ik meen zelfs dat de KLM die cursussen geeft. Informeer er eens naar. Je hebt daar op het moment niets aan maar misschien wel voor een volgende keer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100