Zijn de herbelevingen van mensen met PTTS altijd waar??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je niet PTSS? Post Traumatisch Stress Syndroom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je met "waar" of de herbelevingen echt precies zo zijn gebeurd als de persoon denkt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik jammer vindt gast92042 is, dat je niet reageert op deze vragen. Daardoor heb je kans, dat je antwoorden krijgt die je niet bedoelt of geen antwoord krijgt.

Antwoorden (4)

Nee, die kunnen vervormd worden, of geïntegreerd worden met andere belevingen/dromen et cetera.
De basis zal kloppen, maar je kunt niet zomaar zeggen dat de herbeleving een op een is bij iedereen in alle gevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is trouwens PTSS ( posttraumatische stress-stoornis )

Dit hangt een beetje af wat je verstaat onder het begrip 'waar'. Heel veel informatie die je in geheugen opslaat vervormd en is dus bijna altijd subjectief.
Zoals jij al zegt, het is herBELEVING. Iedereen beleefd de "werkelijkheid" op zijn of haar eigen manier.

Als je doelt op realiteit of fictie is er bij een PTSS sprake van realistische traumatische herbeleving van een gebeurtenis dat heeft plaats gevonden in het verleden van een persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u!:)
Het zijn geen herbelevingen qua situaties he?
alleen qua emoties. En die zijn waar natuurlijk, de belever voelt dit immers.
onduidelijke vraag overigens..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraagsteller reageert ook niet op vragen bij de reacties onder zijn vraag.... helaas!
Het kunnen m.i. trouwens ook herbelevingen qua situaties zijn, denk maar aan mensen die een ernstig auto ongeluk hebben meegemaakt Zij herbeleven het gebeurde steeds opnieuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar ze krijgen niet telkens opnieuw een auto ongeluk.
Dus de emotie bij de gebeurtenis was, dat beleven ze opnieuw. (Paniek -angst )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik deels met je eens.... uh....okee: helemaal natuurlijk dat het ongeluk niet in realiteit steeds opnieuw gebeurt ;-)
Het herbeleven in de geest betreft, behalve de emoties, ook de beelden, het geluid, de geuren etcetc.
Als je iets traumatisch of schokkends meemaakt dan wordt in principe alles opgeslagen in je geheugen. Maar is dan niet geanalyseerd als bruikbare informatie. Je verstand heeft daar last van en zal ofwel door triggers van vergelijkbare situatie's ofwel tijdens een opschoning (defragmenteren van de harde schijf) bij uitkomen. Het gevolg is dat je delen van de ervaring gaat herbeleven. Dit is uiteraard bijzonder ernstig en lastig voor jezelf en je omgeving.

De oplossing is tweeledig:
Je zal de ervaring moeten ontladen van de emotie's en je zal de ervaring een plekje moeten geven. Dat gaat niet door alleen maar te denken van: ik kon er toch niks aan doen, het is niet mijn schuld ed. Of nog erger: ik kan beter iets anders gaan denken... De oplossing kan alleen gevonden met begrip (wat is er gebeurd) + Inzicht (waarom overkomt het mij?) + wijsheid (hoe kan ik het zien zonder een ander te veroordelen). Zolang je de ander nog veroordeeld: ben je zelf veroordeeld en blijft de ervaring hangen.

Wilt u een oplossing voor PTSS, dan neemt u contact op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frank: vermelding van de eigen website is niet toegestaan op GV. Kijk even in de richtlijnen.
Je antwoord zal anders worden verwijderd.