Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Zijn de herbelevingen van mensen met PTTS altijd waar??

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, die kunnen vervormd worden, of geïntegreerd worden met andere belevingen/dromen et cetera. De basis zal kloppen, maar je kunt niet zomaar zeggen dat de herbeleving een op een is bij iedereen in alle gevallen.

Het is trouwens PTSS ( posttraumatische stress-stoornis ) Dit hangt een beetje af wat je verstaat onder het begrip 'waar'. Heel veel informatie die je in geheugen opslaat vervormd en is dus bijna altijd subjectief. Zoals jij al zegt, het is herBELEVING. Iedereen beleefd de "werkelijkheid" op zijn of haar eigen manier. Als je doelt op realiteit of fictie is er bij een PTSS sprake van realistische traumatische herbeleving van een gebeurtenis dat heeft plaats gevonden in het verleden van een persoon.

Het zijn geen herbelevingen qua situaties he? alleen qua emoties. En die zijn waar natuurlijk, de belever voelt dit immers. onduidelijke vraag overigens..

Als je iets traumatisch of schokkends meemaakt dan wordt in principe alles opgeslagen in je geheugen. Maar is dan niet geanalyseerd als bruikbare informatie. Je verstand heeft daar last van en zal ofwel door triggers van vergelijkbare situatie's ofwel tijdens een opschoning (defragmenteren van de harde schijf) bij uitkomen. Het gevolg is dat je delen van de ervaring gaat herbeleven. Dit is uiteraard bijzonder ernstig en lastig voor jezelf en je omgeving. De oplossing is tweeledig: Je zal de ervaring moeten ontladen van de emotie's en je zal de ervaring een plekje moeten geven. Dat gaat niet door alleen maar te denken van: ik kon er toch niks aan doen, het is niet mijn schuld ed. Of nog erger: ik kan beter iets anders gaan denken... De oplossing kan alleen gevonden met begrip (wat is er gebeurd) + Inzicht (waarom overkomt het mij?) + wijsheid (hoe kan ik het zien zonder een ander te veroordelen). Zolang je de ander nog veroordeeld: ben je zelf veroordeeld en blijft de ervaring hangen. Wilt u een oplossing voor PTSS, dan neemt u contact op.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100