Hoe komt het dat ik moeite heb met me blij te tonen wanneer ik een groot kado krijg?

Ik kreeg met de kerst een super mooie kinderstoel van mijn vader voor mijn jongste zoon. Toen ik de foto's terugkeek, zag ik helemaal geen blij gezicht maar keek ik maar zo'n beetje benauwd en beteuterd. Ik voelde me op dat moment ook helemaal niet blij maar eerder opgefokt. En dat terwijl ik reuze blij ben met deze stoel! Maar dat blije gevoel kwam pas na een uurtje.
Ik reageer altijd zo wanneer ik wat groots krijg en weet me dan geen houding te geven. Ik kan nooit eens spontaan reageren op zoiets. Waar komt dit toch vandaan? Het is niet zo dat ik mezelf zo'n groot kado niet waard vind, want dit had ik zelf als enige verklaring bedacht maar zo zit het niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Sommige mensen reageren Primair : zijn ad rem, hebben gelijk een antwoord klaar, en staan te juichen als ze blij zijn, en schieten direct vol bij een triest bericht, om gelijk emmers tranen te biggelen.
En andere mensen reageren Secundair : het moet allemaal eerst bezinken, en je denkt er over na, vóór je je over iets uit.

Jij bent duidelijk een secundair-reagerend mens, en daar is absoluut niets mis mee. En iemand die je zó goed kent als je vader, zou waarschijnlijk héél verbaasd zijn geweest, als je hem jodelend om de nek was gevlogen...

Bel hem gewoon nog even, en zeg hem, hoe blij je ermee bent, waar de kinderstoel staat, en hoe het ging, toen je je zoontje er voor het eerst inzette. En ook in latere gesprekken kan je het hem nog vaker zeggen, dat hij je daar toch zó'n plezier mee heeft gedaan!!!Misschien een leuke foto van al je kinderen, met de kinderstoel als middelpunt? (Grootouders zijn meestal nogal heel erg gek met hun kleinkinderen....)

Ik ben zelf ook erg secundair reagerend : toen mijn zusje mij mee op reis genomen had, kwam er geen toon uit, en mijn arme zusje dacht, dat ik er niets aan vond....Daarbij was ik gewoon helemaal sprakeloos, en was met al mijn zintuigen bezig al het moois in me op te nemen...toen ik haar bedremmelde gezicht zag, voelde ik me erg schuldig, en heb mezelf gedwongen, m'n gedachten en gevoelens wat meer onder woorden te brengen. Vroeger was ik veel spontaner, maar een paar levenslessen later ben ik gewoon niet meer zo 'uiterig'....

En dat is bepaald geen bakfout, hoor : mensen zijn tenslotte allemaal verschillende individuutjes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+mooi antwoord.
Heb ik zelf ook nog wat aan, want ik herken deze wat ongemakkelijke, niet-enthousiaste manier van reageren ook heel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gevoelens, zo zegt het woord al, is wat je 'voelt'....niet iedereen is er even goed in om die gevoelens te 'vertalen' naar uitingen, die overduidelijk zijn voor iedereen. Maar onze 'echte' vrienden zien aan onze ogen, hoe blij we zijn : een goed verstaander heeft aan een kwárt woord genoeg, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi nieuwsgierig, dank je wel voor dit heldere antwoord.
Ik kende deze term niet, secundair reagerend, maar het legt wel goed uit waarom ik niet zo spontaan ben!
Ik laat inderdaad altijd eerst even de boel bezinken voordat de reactie komt.
Daarna is mijn reactie dan ook helemaal oprecht en gemeend.
Mooi voorbeeld ook van de reis met je zusje, daar herken ik me ook wel in. Ik ben iemand die heel intens kan genieten, maar wel in stilte. Ik roep niet telkens van: ohhhhhh wat prachtig en ohhhhhh wat mooi maar kijk eerder vol verwondering om me heen, met al mijn zintuigen genietend, van binnen komen er dan allerlei dichtregels in me op en woorden zouden dan alleen maar de magie verbreken.. ik kan hoogstens iemand z'n hand pakken en fluisteren: wauwwwwwww!
Ik ben overigens nooit zo spontaan geweest, het voelt gemaakt als ik wel spontaan reageer, zo ben ik gewoon niet. Het wordt wel vaak van je verwacht! Het verschil met vroeger is dat ik mezelf dwong om spontaan te doen, tegen mijn natuur in maar ik dacht dat het zo hoorde. Nu ben ik gewoon mijn eigen rustige zelf maar soms zit dat stemmetje er nog van: nu zou ik een gat in de lucht moeten springen, maar dat kan ik niet, en dat maakt me dan even benauwd. Mijn zusje is heel anders. Die had met de kerst een camera van onze ouders gekregen en gilde het uit van de pret en stond met een big smile op de foto's. Toen ik dit verschil zo duidelijk zag, dacht ik: waar komt dat toch vandaan! Want we waren allebei even blij! Ik heb overigens al flink plezier van de stoel en dit ook goed laten weten aan mijn vader, dus dat zit wel goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RiaNino> Ik heb pas geleden een boek gelezen over introversie; dat past ook wel bij dat "niet-spontaan-zijn"; dat kan voor jou misschien ook verhelderend zijn.

Andere antwoorden (1)

Kan het niet zijn dat je misschien liever zelf de kinderstoel had willen uitzoeken?Misschien had je liever het geld ervoor gekregen zodat je zelf een keuze kon maken.Of misschien ben je wel bang dat er iets van je terug verwacht wordt voor een groot cadeau.Dat je bijvoorbeeld vaker moet langs komen of dat je je dankbaarheid altijd moet tonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had gekund maar dat is het niet, het is precies mijn smaak ;)