hoe kan ik mijn "ziel" meer tonen?

Ik bedoel niet de ziel in de katholieke betekenis, maar mijn diepste zijn, mijn ik zoals ik echt ben. Het is nl. zo dat ik op de één of andere manier niet zo beïnvloed wordt door de heersende strekking, noch op vlak van opinie, noch op vlak van wooninrichting, kledij etc. Ik wil ook niet mee in de zaag- en klaagcultuur.
Ik denk in alle situaties "zelf" en kan zonder schroom "geboden" overtreden waarvan ik echt de zin niet inzie (wat niet betekent dat ik met anderen geen rekening hou of rebels ben!). Ik heb ook geleerd om voorzichtiger te zijn en mijn mening desnoods voor mezelf te houden als ik denk dat dit in een bepaalde situatie de beste weg is.Bv :als er op mijn werk over een externe gezegd wordt dat dit een "eikel" is ga ik er niet in mee. Ten eerste wil ik voor mezelf eerst duidelijk hebben of ik dat zelf ook vind, ten tweede zie ik het nut niet om iemand achter zijn rug voortdurend uit schelden.
Deze "eigenheid" heeft me in het verleden (bv. op school destijds, op mijn werk...) vaak wat uit de groep geplaatst.
Nu is het het punt dat ik de indruk heb dat mensen mijn ziel niet "zien". Ik word bv. soms vrij kleinerend behandeld omdat ze denken dat ik bepaalde dingen niet door heb. Maar dat is zo niet : die dingen voelen voor mij gewoon niet aan als "waar" of "waardevol" en dus hecht ik er ook geen belang aan.
Hoe kan ik vanuit deze eigenheid toch mijn ziel laten zien en hierin gerespecteerd worden?

liveisgreat
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij zo eigen zou zijn als je zelf beweerd dan maakt het toch niet uit of jij denkt dat anderen dat niet zien?
Bovendien is het jouw interpretatie dat anderen dat niet zien.
Dat je vraagt hoe je je ziel meer kunt tonen geeft al aan dat je niet je ware ziel toont zoals jij zevt dat deze is. Jij trekt je wel aan wat anderen van je denken, maar je wil graag eigenzinnig en onafhankelijk daarin zijn.
Wees blij met wie je bent, wees een goed mens, en geef minder om wat anderen denken.
liveisgreat
12 jaar geleden
Ik wil niet graag eigenzinnig en onafhankelijk zijn, het gaat niet om een keuze. Ik zou liever "gewoon" zijn en van niet beter weten. Veel makkelijker. Maar zo ben ik nu eenmaal niet. Ik vind dat ook geen status hebben of dergelijke, hoe ik ben.
Maar ik voel me soms fundamenteel zo alleen, ik vind op de één of andere manier niet zo makkelijk aansluiting bij mensen, wat niet betekent dat ik niet snel vrienden maak of asociaal ben. Alleen heb ik zo weinig mensen waarmee ik mijn diepste zijn kan delen...
Plus zit de wereld zo niet in elkaar, dat je deviant mag zijn. Ik zie op mijn werk de mensen die het meest "de baas" gelijk geven, sneller carrière maken dan de kritische elementen (voor alle duidelijkheid : ik ben GEEN kritisch element, al interpreteerde je het waarschijnlijk wel zo. Als mn baas gelijk heeft zeg ik het ook).
Je hebt gelijk dat het niet zou mogen uitmaken, maar zo ver ben ik nog niet denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan zo zijn dat als je de kat (lang?) uit de boom kijken en dingen even moet filteren voor je 'gepast' (voor jezelf/anderen of beiden?) kan reageren. het kan een belemmering zijn omdat men nu eenmaal bepaalde dingen verwacht van iemand wat betreft de sociale interactie. maar daardoor hoeft een reactie niet uit te blijven lijkt mij (herken het probleem overigens)
om het maar even bij het voorbeeldje eikel te houden: waarom zou jij jezelf af moeten vragen of je dit ook zo ziet? moet je het met die persoon eens zijn? of is en blijft het een persoonlijk oordeel van iemand over iemand welke niet netjes is. en kan je bv ook een reactie geven als: nou, je idee over .... is in ieder geval duidelijk (wel op een vriendelijk manier: ik heb je gehoord,/het kwam duidelijk over) je zou ook kunnen vragen: ik zie het niet zo, maar waarom vind je het zo'n eikel? ik denk dat het belangrijk is dat je voor jezelf ook accepteert dat je hier anders in bent zodat je meer bezing bent met hoe je kan reageren vanuit jezelf, dan dat je bezig bent met hoe je moet reageren zoals anderen dit van je kunnen verwachten (dus wat het meest gebruikelijk zou moeten zijn)

Het beste antwoord

Ik denk niet dat jij je ziel 'meer' moet laten zien.
Heel veel mensen kunnen niks met diepere gedachtes of zijn helemaal niet bezig om jou ziel te zien. het enige wat er gebeurt is dat jij je kwetsbaar opstelt en anderen daar 'onwetend' overheen lopen of zelfs misbruik van maken.

De status quo bepaald nu eenmaal hoe men zich moet gedragen om als succesvol te worden gezien. Voldoe je niet aan de norm dan verlies je aanzien en respect in hun ogen.

Dit betekend ook dat zij dus de 'straffen', maar ook de 'beloningen' uitdelen. Wil je hun beloningen (in de vorm van aanzien, respect, status e.d.).? Dan zul je hen moeten volgen en dus meegaan in wat anderen van jou verwachten.

Heb je deze beloningen niet nodig, dan zou je immuun moeten zijn voor hun straffen ('er niet bijhoren')

Zolang je het vervelend vindt om er niet bij te horen, is er iets in je dat er wél bij wilt horen.

Maar je ziel daar heeft 'men'(status quo) niet zoveel mee. Het enige wat je kan doen is blijven doen zoals jou goeddunkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

persoonlijk denk ik toch door jezelf te zijn. je hoeft niet meteen je hart op je tong te hebben, maar je hoeft je tong ook niet af te bijten.

als bij de opmerking over de 'eikel' kan je bv zeggen: 'dat is wel een hele duidelijke persoonlijke mening'.
je zegt niet dat je het mee eens of oneens bent en het is een neutrale opmerking (het is een feit) waarmee je enigsinds aangeeft dat je het niet helemaal correct is om zoiets te zeggen over iemand.

als je niets zegt (eerst voor jezelf wil nagaan hoe en wat) en een reactie uitblijft denken mensen waarschijnlijk dat je dingen niet meekrijgt.

door een neutrale opmerking te maken blijf je én eerlijk naar jezelf, én je laat weten dat je wel degelijk dingen door hebt (soms duur het wat langer om er gepast op te reageren of om info te filteren)

m.i. zegt dit meer over een ander dan over jou.
dat hun iets niet zien aan jou wil niet zeggen dat het er ook niet is natuurlijk omdat je er toevallig in gedachten mee bezig bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien zijn de, waarvan je zegt; niet-zo-waardevolle dingen toch veel belangrijker dan je denkt hierin. En het persoonlijk jezelf laten zien, wat jij ervan vind, hoe iets voor jou voelt is hierin Juist een ingang tot ook dat diepere. ('je ziel meer tonen')
Het geeft je meer vrijheid, waardoor die ziel ook meer getoond mag worden.
Want degene die 'de ziel' niet mag (laten) zien, dat ben je zelf.

En trouwens.. 100 % in die eigenheid blijven EN
ervoor zorgen dat anderen je respecteren, zal nooit helemaal samengaan. Daar zit de uitdaging..

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat fantastisch om te lezen dat jij echt iets doet met "vrije wil". Jij bepaald zelf wat jou beïnvloed en wat niet, jij stelt de "waarom" vragen en denkt na over wat je doet. Jou inleidende tekst in combinatie met jou vraag vind ik jou nu al iemand waar ik tegenop zou kijken en als rolmodel zou nemen vanwege je onafhankelijkheid. De eerste stap naar respect heb je van mij al.

Jezelf op bewust niveau bevragen wat voor persoon jij wilt zijn en hoe anderen jou zien is in eerste instantie een moeilijk maar uiteindelijk zeer bevrijdend proces. Heel herkenbaar dat je een soort "irritatie" voelt op het moment je mensen tegenkomt die zich laten meevoeren in de "mainstream" en maar doen wat hun omgeving ook doet zonder er veel bij na te denken.

Respect is iets wat mensen je geven, iets wat niemand kan vragen van een ander. Om respect van anderen te ontvangen zul je anderen moeten respecteren. Laten we hier eerlijk in zijn, het is moeilijk mensen te respecteren die klagen of die roddelen, en ook jij zal je momenten hebben waarop je even wil klagen over een situatie of over een persoon. Maar ieder mens heeft iets moois in hem of haar wat gerespecteerd mag worden. Mensen die de mooie dingen in mensen zien en in echtheid benoemen ontvangen respect. Blijf vooral dicht bij de principes die je hierboven hebt beschreven en probeer mensen in gelijkheid te leren kennen. Zonder dat mensen zich beter of minder voor te hoeven doen, zonder masker. In andere woorden, ga op zoek naar de ziel van anderen, hiermee laat je onbewust zien wat voor een fantastisch en mooie ziel je zelf hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wil je zijn zoals de rest is? Wees blij dat je uniek bent en wees er trots op. Jij kent jezelf tenminste en dat is toch de hoofdzaak?
Je bent gewoon een individualiste en dat is jouw karakter.
Als je je karakter wilt veranderen, dan ben je niet meer jezelf en zal je vaak in conflict met jezelf komen.
Mijn zoon is net zoals jij, heeft zijn eigen principes en wijkt daar ook niet vanaf! In het begin wordt hij vaak als 'vreemd, anders dan anderen' gezien, maar na een tijdje heeft men dit geaccepteerd en geloof mij maar als ik zeg dat anderen hem stiekem ervoor bewonderen.
Mensen die niet zo zelfzeker zijn, doen dan vaak kleinerend uit een soort van jaloezie. Heb je dat wel eens overwogen? Velen zouden zo zelfzeker willen zijn, maar durven niet uit angst uit de groep (lees kudde) te liggen.
Mijn zoon is 16 en heel zelfbewust en integer. Hij trekt zich ook niets aan van anderen. Zegt altijd; "Ach mam, ze zijn zo dom, ze weten niet beter, in feite zijn ze zielig."
Hij trekt zijn eigen plan en door zich bewust te zijn van zijn eigen sterke punten, laat het hem werkelijk koud wat anderen denken. Laat jouw 'ziel' zover naar buiten treden door jouw ware inborst te tonen. Mensen zullen al snel doorhebben dat jij geen roddelaar bent, nooit mensen bewust kwetst en dat je gewoon integer bent.
amc
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
bij mij is dat niet dat ik anderen dom en zielig vind hoor. ik heb ook nauwelijks principes, want daar zet ik me mee vast. dan groei ik niet meer. dat ik individualistisch ben zou wel es kunnen waar zijn, maar meer vanuit een onderzoekende houding van waaruit ik dan beslis waar ik zelf voor wil staan (of niet staan). Ik vind mezelf hierom niet beter noch slechter dan anderen...
Ik denk dat het heel normaal is dat een 16 jarige deze overwegingen maakt, hij is volop in ontwikkeling van een eigen identiteit en bezit nog niet de vaardigheid om dit te verwerven met integratie van "het andere". Het is een beschermende reflex, en dat zal wel veranderen in de loop der jaren. Alleszins wordt hij geen kuddedier vermoed ik.
amc
12 jaar geleden
liveisgreat@;
Hij vindt ook niet iedere puber dom en zielig hoor, begrijp me niet verkeerd, maar diegenen die kleinerend tegen hem doen of domme opmerkingen maken (pubers kunnen heel hard zijn) daarover haalt hij zijn schouders op en die vindt hij gelukkig dom. Ik ben er blij om dat hij ze niet serieus neemt, want die zijn in staat bij iemand die minder sterk in zijn schoenen staat, een leven te verzieken. Als ze denigrerend tegen hem doen, doet hij het terug, logisch toch? Hij heeft er gelukkig verder geen last van.
Nee, een kuddedier zal hij niet worden, net zo min als jij vermoed ik.
vegterb@;
Goede reactie. Klopt helemaal wat je zegt. De context heb ik hierboven uitgelegd. Het is een instelling van hem bij een aanval op zijn persoon. Een soort pantser waardoor het bij hem geen schade aanricht. Ik heb het liever zo dan dat hij op de vuist gaat of zijn leven laat verzieken. Gelukkig is het maar een kleine groep op school die dit stelselmatig doen bij die kids die goed presteren. in feite heeft hij dus in zekere mate gelijk dat ze dom zijn. Zij zijn namelijk die kids die hun huiswerk nooit in orde hebben en veel onvoldoendes scoren. Bij de rest ligt hij gelukkig goed in de groep.
Zoals Pyotr al aangeeft is het noemenswaardig dat je 'bewust' leeft. Je eigen wil gebruikt om je eigen leven in te delen en niet als mak schaapje meeloopt.

Toch blijf je "maar een mens". Een groeps/kuddedier. Zoals RedSquare aangeeft blijf je toch neigen naar bevestiging van je doen en van je kunnen. Je niet laten leiden door wat anderen vinden of zeggen is goed, maar pas dus op dat je niet doorslaat in seperatie vanuit de massa door je te distantiëren.

Je hoeft je eigenheid (ziel) niet te verliezen door als je je conformeert aan bepaalde sociale bewegingen. Het zou sterk zijn als je midden in de groep kunt staan en toch jezelf blijft.

Er is geen kunst om je te distantiëren van een groep.

Kortom, meer van jezelf laten zien is durven, blijf niet buiten de groep staan, maar ga erin staan door met bewuste mate mee te gaan in sociale werking van een groep, wat moet als je succesvol wilt samenwerken, en zo je ziel te laten.

Je geeft ook nog aan dat sommige dingen voor jou niet als waar of waardevol gezien worden en dus hecht je daar geen waarde aan, maar in een sociale gemeenschap, waar je toch in leeft, zijn er mensen die dat wel vinden en wiens mening / idee je zou moeten respectere zoals zij ook die van jou zouden moeten respecteren.