Wanneer is kritiek niet opbouwend, en wanneer wel?

Bijvoorbeeld onder vrienden. Als je steeds dingen verkeerd doet in hun ogen, als ze steeds kritiek hebben op wat je doet... Is dat opbouwende kritiek? De harde waarheid? Of heb ik dan gewoon een vriend/vriendin die mij onzeker maakt, en te weinig zelfvertrouwen om hier tegenin te gaan? Waar ligt precies de scheidingslijn tussen opbouwende kritiek en afkeuring?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
4.2K

Het beste antwoord

In feite kan je kritiek altijd beschouwen als opbouwend. Als je het zelf terecht vindt kan je er iets mee doen, vind je het niet terecht dan leert het je iets over de ander. Of het leert je dat je datgene waarover je kritiek krijgt, niet zo belangrijk vindt.
Dus er is altijd winst.
Maak jezelf de gewoonte eigen om "bedankt" te zeggen als iemand kritiek uit, en er verder niet op in te gaan.Ga ermee om op een neutrale manier. Net alsof iemand tegen je zegt "ik vind blauw leuker dan rood", of "ik vind de bergen leuker dan de zee". Op dat moment ga je ook niet denken of dit opbouwend is of niet, je "noteert" gewoon en denkt "ah ja, okee, dat is haar/zijn idee"
Bedenk dat kritiek zeer vaak ontstaat doordat men dingen in jou ziet die men eigenlijk zelf heeft maar niet wil zien of doordat men geconfronteerd wordt met iets van zichzelf
Bv een superordelijke mens kan je beschuldigen dat je "chaotisch" bent. Die persoon ziet die "orde" als iets van zichzelf, en voelt zich bedreigd door hetgeen anders is. Omgekeerd kan een sloddervos iemand die ordelijker is uitschelden voor "dwangneuroot".
Bv. iemand die te erg bezig is met haar/zijn uiterlijk kan zware kritiek uiten op iemand die er minder mee bezig is en de "binnenkant" belangrijker vindt. Omgekeerd kan iemand die zijn uiterlijk verwaarloosd door te weinig eigenliefde kritiek hebben op iemand die zich mooi opmaakt.
Bv. een regelneef die alles wil voorspellen wordt doodzenuwachtig van iemand die rustiger in het leven staat en noemt die gauw "een losbol" of dergelijke. Omgekeerd kan iemand die nooit iets regelt (of er moeite mee heeft) ook kritiek hebben op iemand die meer structuur in zijn/haar leven brengt.
Bv. iemand die zijn/haar carrière superbelangrijk vind, scheldt mensen die daar minder mee bezig zijn uit voor "lui" of "zonder ambitie". Omgekeerd kan iemand die in het leven niet vooruit komt door te weinig zelfvertrouwen kritiek uiten op iemand die "het maakt", en scheldt deze dan uit voor "verwaand".
En zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
Als je dit beseft, kom je al een eind ver. Verder is het belangrijk dat jij jezelf leert kennen en aanvaarden, ook de kanten die je "minder leuk" vindt. Jij bent een uniek persoon en je "kleine kantjes" maken jou nu net tot wie je bent. Ontwikkel een visie op waar jij met je leven naartoe wil, wat dat ook is. Neem afstand van wat maatschappelijk aanvaardbaar is en maak je eigen keuzes. Dan zal je stilaan niet meer zo bezig zijn met wat anderen zeggen!
liveisgreat
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw. Hier kan geen enkel antwoord meer tegenop, ik sluit de vraag en ga dit nog vaak teruglezen. Bedankt!!! (ook alle anderen natuurlijk!)

Andere antwoorden (4)

Wauw jij bent vroeg op :p
Kritiek is opbouwend wanneer het doel ervan is om de ander te wijzen op zijn of haar fout en er verder mee te helpen.

Maar als die vriendin van jou constant aan je hoofd zeurt en je merkt dat je hetniet leuk vind moet je erwat van zeggen vind ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kritiek - op- en aanmerkingen op wat je doet - is inderdaad nooit leuk, maar komt inderdaad in verschillende smaken.

Je hebt de mensen die je aangeven wat je verkeerd doet en waarom en hoe je dat beter kunt doen en waarom. Dat is opbouwende kritiek waar je - na het even te hebben verwerkt, uiteraard , mee verder kunt en concreet iets kunt veranderen.

En je hebt de mensen die alleen maar kunnen zeiken en zeuren en commentaar leveren, maar niet vertellen wat je anders zou moeten doen of waarom het niet goed is wat je doet. Dat is kritiek waar je niets mee kunt, behalve je HEEL goed afvragen of je wel de juiste mensen om je heen hebt en of je wel met ze wilt omgaan op die basis.

Goede vrienden kunnen elkaar een hoop vertellen zonder elkaar echt of langdurig te kwetsen. Iemand die je voortdurend onzeker maakt of in een hoek zet zonder dat ze je de middelen aanreiken om de situatie te veranderen, zijn eerder de categorie vrienden waarbij je geen vijanden nodig hebt.

Ga zelf na wat je doet en waarom, en wat er verkeerd aan zou kunnen zijn en wat je zou kunnen doen om het te veranderen en of je het wel WILT veranderen. Sta je achter wat je doet, blijf dan gewoon je ding doen en ontdoe je van critici. Ben je het er wel een beetje mee eens dat het niet helemaal gaat zoals het moet gaan, vraag dan concrete tips om dat te veranderen. Alleen maar commentaar leveren is niet voldoende binnen een vriendschap ; dat moet een stapje verder getild worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in hoe je het opvat vooral m.i.

als vrienden vaker iets herhalen lijkt het mij dat er een punt van waarheid in #kan# zitten.

het kan schelen om eens kritisch naar jezelf te kijken zodat je je niet persoonlijk aangevallen hoeft te voelen.

je zegt zelf dat je niet zeker bent van jezelf waardoor je het anders op #kan# vatten dan hoe het bedoeld is.

probeer niet gelijk in je schulp te kruipen en je onzeker/gekwetst te voelen maar vraag bv eens:
wat bedoel je hier precies mee, want het komt op mij persoonlijk 'zus en zo' over.
geef aan dat je er onzeker van wordt, zodat ze het wellicht wat subtiler kunnen brengen naar je.

of: oh daar ben ik me helemaal niet bewust van, hoe zou ik kunnen reageren zodat jullie wel begrijpen wat ik doe/zeg.

het is niet per definitie opbouwend of afbrekend, het ook niet per definitie waarheid of onzin. dus ook geen #harde# waarheid (al laat je m.i. hiermee blijken dat het een behoorlijke impact heeft op je)

jij bent jij en niet elk mens is zich bewust van zijn interactie. daarbij is het ook mogelijk dat de ander het verkeerd intrepeteert. mijn advies: vragen en bespreekbaar maken/houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het lijkt mij als je opbouwende kritiek krijgt dat dat kritiek is waar jijzelf lering uit kunt halen, zitten waarschijnlijk goede ideeen in waar jij nog niet aan gedacht had en welke wel waarden kunnen hebben.
En niet opbouwende kritiek is volgens mij kritiek geven en iets afkeuren maar geeft totaal geen waarde om de ander te helpen .eerder om iemand af te kraken