Kan je i.p.v Manisch depressief ook alleen Manisch zijn?

Toegevoegd na 2 uur:
En zoja, is dat dan ook een aparte stoornis?

Toegevoegd na 1 week:
en kan je daar ook weer vanaf komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.9K

Het beste antwoord

Ja dat kan.
En ja dat is een aparte stoornis.

Manie (bipolaire stoornis of manisch-depressief)
Een manie is een ziekelijke geestestoestand die gepaard gaat met opgewondenheid, geprikkeldheid en verwardheid.

Mensen zijn overmoedig en denken de hele wereld aan te kunnen.
Ze willen alles tegelijk doen en gedragen zich overdreven opgewekt.

Men vermoedt dat er sprake is van een stoornis in de mechanismen die een rol spelen bij de prikkeloverdracht van zenuw naar zenuw in de hersenen.

In het DSM-IV worden drie vormen van bipolaire stoornis onderscheiden:

Bipolaire stoornis I: er treedt minimaal één manische of gemengde episode op, maar er kunnen ook hypomane of depressieve perioden optreden. Deze vorm komt het dichtst in de buurt van wat men vroeger "manisch-depressief" noemde.

Bipolaire stoornis II: er is minimaal één episode van hypomanie en minimaal één depressieve episode. Er is geen manische of gemengde episode opgetreden.

Cyclothyme stoornis: er treedt een reeks hypomane episoden op, onderbroken door episoden van lichtere depressie en uitputting.

Voor de behandeling van manieën worden als medicijnen antipsychotica gebruikt. Voor de behandeling van depressies worden antidepressiva terughoudend gebruikt, want hierbij bestaat het risico dat deze middelen een manie uitlokken. Naast deze middelen worden ook angstdempende en rustgevende middelen gebruikt

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb nog een aantal kenmerken van een Manie:
- Abnormaal uitgelaten stemming, euforie
- Verhoogd zelfgevoel, te positief zelfbeeld, jezelf zien als middelpunt van de wereld
- Afgenomen slaapbehoefte
- Zeer spraakzaam
- Opdringerig, dominant in sociale contacten
- Toegenomen dadendrang (koopzucht, vrijpostige seksuele toenadering)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat kan.
Er wordt dan gesproken over een Manische episode. Je hebt ook nog een hypomane episode.
De meeste gehoorde term is bipolaire stoornis I.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je altijd alleen maar manisch bent zou je je lichaam uitputten. Er komt altijd een breakdown.
Als aanvullingvop het bovenstaande correcte antwoord.
Als je alleen maar manisch bent, geen meds slikt, ben je volgens mij op een gegeven moment echt OP.
Je geest stopt, lichaam stopt. Totale uitputting...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar kan je ook niet eerst een tijdje manisch zijn, en dan weer een tijdje niks, .?
zeg maar afwisselend?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Helemaal mee eens.
Ik bedoelde ook dat een voortdurende staat van manie niet kan, dat er altijd weer een wat rustiger periode moet zijn.
Dus ik geloof dat we t met elkaar eens zijn.
:-)
Een manische periode kan lang of kort duren. Als de manie heel lang duurt, volgt er meestal een diepe depressie, die met therapie en medicijnen moet behandeld worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Manie, wordt gezien als een ernstige bipolaire stemmingsstoornis, die wordt gekenmerkt, voor heftige gemoedsbewegingen (stemming/toestand) van extreme uitersten.

In ernstige gevallen is er zelfs sprake van hallucinaties en wanen.
Iemand kan dus wel degelijk enkel manisch zijn, echter, depressiviteit is ook een terugkeren onderdeel van de symptomen, omdat een manie patient zeer uiteenlopende emoties, en uitingen daarvan kent. Iemand die manisch is, heeft niet echt een leuk leven, en wordt door de klachten automatisch depressief, afwisselend met zeer vrolijk en optimistisch.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Manie