Een psychose, iets dat mentaal bestaat, is dat ook mentaal op te lossen zonder medicatie en hoe?

Toegevoegd na 9 uur:
Ik heb zelf geen psychose maar jarenlang wel dit soort medicijnen moeten gebruiken voor de andere klachten die ik destijds had. IK heb aan den lijve ondervonden wat de nadelige gevolgen zijn van deze medicijnen, en het staat zelfs in de bijsluiter. Ik kom mensen tegen die last hebben van psychoses en totaal afgestompt als zombies rondlopen onder de medicijnen, terwijl ze voor hun medicijngebruik al hun creativiteit nog hadden.

Van mijn leermeesters hoor ik dat Tai Chi psychoses kan tegengaan, maar ik vraag me dus af welke andere middelen zijn er om ZONDER medicatie een psychose tegen te gaan. Dat zou namelijk een hoop mensen weer tot leven doen komen. Want niet iedereen staat open voor tai Chi, hoewel dat een zeer interessant fenomeen is.

Toegevoegd na 9 uur:
De psychiatrische ziekenhuizen zitten vol met mensen die vol creativiteit zitten maar zo onder de medicatie zitten dat ze totaal geen motivatie meer hebben sinds hun opname er nog langer mee door te gaan. terwijl ik uit eigen ervaring heb gemerkt dat je uit zon situatie juist kan komen door weer creatief te worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2K

Het beste antwoord

Ik heb last van psychose en ben slecht met medicijnen. Ik ben er een aantal x aan begonnen maar haakte steeds af. Dan kun je een depot krijgen, das een prik zodat je niet elke dag he meds hoeft. Dat wil ik ook niet. Mijn iater krijgt er dus geen meds in, hoewel hij en het hele team vinden dat ik dat wrl moey.
Bij 25000 nl slaat meds anyhow niet aan. Voor die mensen is er een andrt behandelprogr ontwikkeld waar die mensen ook veel baat bij hebben. Dat is meer gericht op psycho-educatie, hetkennen van signalen en tijdig reageren, als je ladt van stemmen hebt breng je de precies in kaart: wie, hoeveel, wat is hun aard, en je leert op ze reageren en ze negeren.
Medicatie is het eerste middel waar naar gegrepen wordt en zowel hulpverleners als ook de omgeving vinden / willen dat meds ingezet worden. Buiten dat het moeilijk kan zijn de júiste meds te vinden en de juiste dosering, is er dus zeker nog wel een weg zonder meds te bewandelen.
Ik vind de weg met meds moeilijk en ben er bang voor, ik probeer het liever zonder. Dat is ook moeilijl, maar ik vind, mijn geest is al kapot, met de meds maak ik ook nog mijn lichaam kapot. (bijwerkingen). Maar dat is mijn mening. Ik ben gewoon niet goed met meds.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Medicijnen zijn onmisbaar bij de behandeling van een psychose. Samen met andere behandelvormen zijn ze de basis voor het herstel van een psychotische periode en voor het voorkomen van volgende episoden.
Er zijn verschillende medicijnen die heel doeltreffend zijn in het bestrijden van symptomen van een psychose. Ook bestrijden de medicijnen de angst en de spanningen die deze symptomen met zich meebrengen.
Er wordt goed opgelet dat de juiste dosering plaatsvindt en de juiste soort wordt gegeven. Dit om te voorkomen dat evtl. bijwerkingen zó vervelend worden dat de medicatie niet meer wordt ingenomen, juist omdat ze essentieel zijn voor herstel.
Daarbij horen dan gesprekken en therapie als belangrijk deel van de behandeling.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je kunt een psychose zien als een teveel van een stof, bijv. dopamine, een neurotransmitter in de hersenen. Het is dan het beste om een medicijn in te nemen dat het evenwicht weer enigszins herstelt.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf geen psychose maar jarenlang wel dit soort medicijnen moeten gebruiken voor de andere klachten die ik destijds had. IK heb aan den lijve ondervonden wat de nadelige gevolgen zijn van deze medicijne, en het staat zelfs in de bijsluiter. Ik kom mensen tegen die last hebben van psychoses en totaal afgestompt als zombies rondlopen onder de medicijnen, terwijl ze voor hun medicijngebruik al hun creativiteit nog hadden. Van mijn leermeesters hoor ik dat Tai Chi psychoses kan tegengaan, maar ik vraag me dus af welke andere middelen zijn er om ZONDER medicatie een psychose tegen te gaan. Dat zou namelijk een hoop mensen weer tot leven doen komen.
amc
12 jaar geleden
Tai chi is een laaaaange leerweg en je moet het beoefenenen met een ontspannen geest. Niet voor iedereen weggelegd dus en je kan nu eenmaal de stof die je in de hersenen teveel hebt, niet in balans krijgen, ook al zit je prettig in je lichaam.
Wat misschien wel een optie is om eens te proberen als je geen psychose hebt, maar bang om het weer te krijgen, is;
'Psychosomatische fysiotherapie. Kijk eens op deze site;
http://www.hersteldebalans.nl/node/2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tai chi is een lange leerweg, das waar, maar het heeft al snel effect, allereerst op de lichamelijke mankementen.
Die stof is wel degelijk in balans te brengen hiermee, ik ondervind het aan den lijve, daarom durf ik dat te zeggen.
Ik - nogmaals - heb zelf geen psychoses maar zoek naar medicijnloze manieren om eraf te komen voor mensen die het wel hebben, zo dat er hier of daar misschien nog een kans is dat iemand kan herstellen en weer eeen levenskunstenaar kan zijn.
Ik wil nog toevoegen aan het vorige correcte antwoord: er zijn mensen die menen dat psychoses mentaal op te lossen zijn. Dat is echt niet zo, het is een chemisch tekort in de hersenen, dus een fysiek, lichamelijk, tekort.

Toegevoegd na 9 uur:
Het is daarom van het allergrootste belang, dat er, aleer er antipsychotica worden ingezet, er een goede, door een psychiater/neuroloog gestelde diagnose wordt gemaakt.

Het is inderdaad zo dat er te pas en te ONPAS met anti-depressiva wordt gewerkt, tegenwoordig. Zit een mens in een dip of heeft een burnout of heeft een groot verdriet, hup: dempen die hap en de anti-depressiva erin. Temesta, seresta en noem de zooi maar op.
Om tot een goede verwerking van verdriet etc te komen, moet je juist niets slikken.

Dus als je vraag echt gaat over psychoses tgv een tekort aan een bepaalde neurotransmitter. blijf ik bij mijn eerste antwoord. Is dat niet vastgesteld, ben ik voor therapie, individuele gespreksbejegening of groepstherapie in een of andere vorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je stelt zomaar dat een psychose alleen maar mentaal ontstaat. Dat kun je nooit staande houden omdat ons zenuwstelsel in feite één chemische fabriek is. Natuurlijk spelen factoren als overbelasting, rust of onrust, stress etc. een grote rol mee maar die hebben allemaal een chemische uitwerking, die bij een psychose uitwerken als een soort kortsluiting die de persoon voor een deel uit de werkelijkheid haalt.

Natuurlijk moet je ook de omgevingsfactoren aanpakken en dan is er mogelijk al iets te meten aan gunstiger verhoudingen van stofjes in de hersenen. Maar iedereen die de psychiatrie nog kent van voor de introductie van de moderne psychofarmaca kent de zegeningen ervan. Psychotici werden rustig gehouden door ze keihard te laten werken, met elektroshocks, vastgebonden in bed of bad etc. Rust, reinheid en regelmaat was echt niet voldoende. Psychiatrie was voor velen een hel. Helaas soms nu ook nog wel maar dankzij die medicijnen gaat het er toch een stuk humaner aan toe in wat vroeger 'gestichten' genoemd werd. Waarmee ik natuurlijk niet zeg dat iedereen met psychotische verschijnselen opgenomen hoeft te worden.

Toegevoegd na 10 uur:
Ik lees in de toevoegingen van de vraag dat de psychiatrische ziekenhuizen vol zitten met door medicijnen afgestompte mensen. Natuurlijk, psychofarmaca hebben net als alle andere medicijnen bijwerkingen. Maar dat die ziekenhuizen vol zitten met alleen maar afgestompte mensen zitten is niet mijn beeld. Bovendien kun je je afvragen of die apathie door de medicatie of door het ziektebeeld is veroorzaakt. Een jaar of twintig geleden was het zo dat een derde van de schizofrenen afhankelijk was van opname, een derde 'draaideurde' en de rest een redelijk normaal (gezins)leven kon leiden juist dankzij die medicijnen. Mijn verwachting is dat die verhoudingen door de verfijningen van de behandelmethoden alleen maar verbeterd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het enigszins kan is het beter om geen medicijnen te gebruiken bij psychische klachten.
Echter veel hangt af van wat de klachten precies zijn en hoe zwaar.
Tai Chi kan lichte psychische klachten tegengaan, maar met de nadruk op licht.
Overigens zijn het inderdaad juist vaak creatieve mensen die psychisch 'anders' in elkaar zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook zware en ook zware lichamelijke.