Is er een verband tussen het hebben van slechthorendheid en autisme ?

Onder slechthorendheid moet worden verstaan slechthoren ontstaan op 6-jarige leeftijd met reeds aanwezige normale spraak,verder dubbelzijdig slechthorend,met verlies in hoge tonen. Onder autisme moet worden verstaan autisme of daaraan verwante stoornissen bv Asperger.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
8.1K

Het beste antwoord

Ik heb toevallig met beide doelgroepen gewerkt, eerst met autistische kinderen en later ging ik de opleiding volgen voor Leraar Nederlandse Gebarentaal, en toen dus ook met slechthorenden/dove.

Uit die ervaringen kan ik je vertellen dat er geen enkele reden is om een verband te vermoeden tussen deze twee. Dat wil niet zeggen dat ze geen op elkaar gelijkend gedrag kunnen vertonen. Autistische kinderen kunnen zo in hun eigen wereld op gaan dat ze zich afsluiten voor elk geluid en dan kan het voorkomen dat ze je niet horen omdat ze te druk met hun eigen ding bezig zijn. Maar dit wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk slechthorend zíjn. In tegenstelling tot bij slechthorende kinderen werken de oren van autistische kinderen prima, evenals het auditief centrum in de hersenen. Dat ze soms dingen niet (willen) horen heeft niks met hun hoorvermogen te maken maar met hun concentratie en aandacht voor iets anders.

Slechthorende kinderen sluiten zich vaak af van een horende omgeving. Ze lijken hierdoor meer in zichzelf gekeerd, en hun gedrag kan als een autistische stoornis overkomen. Dit is het echter absoluut NIET. Deze afsluiting van slechthorende komt voort uit het communicatieprobleem. Als jij een Chinees, niet Nederlands, sprekend kind tussen Nederlandse kindjes zou zetten zal hij het zelfde gedrag vertonen zolang hij geen Nederlands leert. Daar komt nog bij dat slechthorende kinderen in tegenstelling tot horende kinderen vaak niet worden afgeleid door omgevingsgeluiden maar juist wel weer meer visueel zijn ingesteld, en daardoor een andere manier van werken/spelen ontwikkelen dan horende kinderen. Dat deze kinderen geen autistische stoornis hebben, zie je als je ze in een omgeving zet waar hun eigen taal (Gebarentaal of Nederlands met Gebaren) door iedereen wordt gesproken. Dan valt voor hun de communicatiekloof weg, en zullen ze prima kunnen communiceren. Kinderen met een autistische stoornis zullen ook als ze gebarentaal leren nog steeds moeite hebben met communicatie, het in leven in een ander, het uiten van emoties, etc.

Het één heb dus absoluut niet aantoonbaar met het ander te maken.
Maar autisme is iets onmeetbaars. Slechthorendheid kun je meten met apparatuur, zelfs zonder de medewerking van die persoon indien nodig. Autisme is eigenlijk alleen maar een naam voor een aantal symptonen die samen voorkomen, en in die combinatie dan 'autisme' worden genoemd. Daarom zal het altijd moeilijk blijven dit soort verbanden te bewijzen of te ontkrachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn om te weten, ook fijn om te weten hoe je reageert in discussie met anderen.

Andere antwoorden (5)

Het meest directe verband lijkt mij dat kinderen die slechthorend zijn soms ten onrechte 'verdacht worden' van autisme omdat ze, doordat ze signalen vanuit hun omgeving slecht oppikken, achter kunnen liggen in de sociale ontwikkeling.

Verder is mij geen verband tussen slechthorendheid en autisme bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Nee. Dat staat helemaal los van elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen enkel verband.
Vele mensen met autisme horen juist "teveel", in die zin, dat ze geluiden opvangen, die mensen zonder autisme niet meer opmerken. Bijvoorbeeld het uitgummen van potlood van iemand anders of geluiden ver weg buiten etc. Die geluiden word luid en duidelijk in het hoofd geregistreerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank +sers!
Autisten concentreren zich slecht op gesprekken, zeker in rumoerige omgeving. Dit kan een indruk van hardhorendheid opwekken.
Lees onderstaande link maar eens goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen min hoor, maar slechthorenden concentreren zich niet slecht. Mensen die niet slecht horen hoeven zich niet te concentreren om geluiden op te vangen en mensen met gehoorproblemen zouden dat wel moeten doen eigenlijk maar vanzelfsprekend kan je niet de hele dag door je oren gespitst houden voor het geval dat iemand iets gaat zeggen, dat zou doodvermoeiend zijn en heel moeilijk als je je ergens anders op moet concentreren....je werk of studie of hobby of de Televisie bijvoorbeeld. Zeker in rumoerige ruimten is het geen kwestie van slecht concentreren maar het rumoer er omheen zorgt ervoor dat de gesprekken niet binnen komen....dat is juist hetgeen wat er beschadigd is en niet iets is wat je zelf als slechthorende kan beinvloeden door beter op te letten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vrees dat je niet goed hebt gelezen.
Ik schreef dat autisten zich slecht kunnen concentreren, niet slechthorenden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuzes moi, inderdaad zie ik het nu net....:-)
Onderzoek heeft aangetoond dat autisme vaker voorkomt bij slechthorenden en doven dan onder horenden.
Er is dus een comorbiditeit van doofheid en autisme. Of er verband tussen bestaat kan nog niet precies worden aangegeven. Een autist kan zich goed afsluiten voor anderen en ook bewust niet willen horen.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd en raar onderzoek. Ik denk dan ook dat je dit onderzoek in de prullenbak kan gooien. Een dove slechthorende kan meer in zichzelf gekeerd zijn juist omdat hij minder hoort. Daardoor kan hij een soort eigen wereldje creëren wat niet wil zeggen dat hij een sociaal probleem heeft. Wie niet goed hoort is minder geconcentreerd en mist veel woorden en cohesie. Op mijn school heb ik nooit autistische kinderen gezien. Ik zie daarom ook geen verband.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken een dove waarbij op latere leeftijd ook een autistische stoornis is geconstateerd, dus het komt wel degelijk voor. In het stukje staat ook dat er geen causaal verband is aangetoond ,maar dat uit tellingen blijkt dat er onder doven en slechthorenden meer mensen met autisme zijn dan onder een gemiddelde groep. Ik denk dat het heel goed kan dat je het autisme bij een doof kind makkelijker over het hoofd ziet omdat de communicatieproblemen aan de gehoorstoornis geweten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Stippel: Niemand zegt dat het helemaal niet voorkomt, natuurlijk komt het voor. Het ene probleem geeft je geen uitsluiting voor andere problemen in het leven. Echter heeft een doof/slechthorend persoon naar de mening van de meeste hier niks meer of minder kans op een autistische stoornis dan een normaal horend kind. Ik ken een Dove met slechts 1 been, dat wil niet zeggen dat omdat ik er toevallig 1 ken, Doven meer kans hebben op een beenamputatie dan horenden. Dat jij er 1 kent is mijn inziens puur toeval ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan stippel goed volgen, lekker strak. De kritiek van Rinke komt mij vaag over, ik denk, Rinke, dat jij Stippel gevoelsmatig benadert. Zelf zie ik, dat amc twee dingen zegt:
1. uit het onderzoek blijkt een statistisch verband tussen de twee variabelen,
2. * en daarom* is er sprake van comorbiditeit. Kijk, daar zakt mijn broek nu van af. Dit is namelijk in strijd met de fundamentele wetten van de logica. Namelijk, dat uit a slecht b kan volgen, indien reeds is vastgesteld, dat uit a b kan volgen.
De conclusie 2. is dus kort door de bocht. Deze fout wordt veel gemaakt.
Ik ervaar zo'n fout ongeveer als volgt:
1. ik heb schoenmaat 43,
2. dus jij hebt blauwe ogen.
Ook hier is er dus geen sprake van een logisch verband tussen de waarneming en de conclusie. Inderdaad, in de prullenbak ermee. Het geld is toch al binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Klaas1952: Daar is niks gevoelsmatig aan hoor. Stippel schrijft het volgende : 'Ik ken een dove waarbij op latere leeftijd ook een autistische stoornis is geconstateerd, dus het komt wel degelijk voor' Maar er is niemand hier die heeft beweerd dat het niet voor komt dat slechthorende/doven autisme hebben. Maar dát het voorkomt, dat Stippel iemand kent met beide handicaps, wil niet zeggen dat er een verband is tússen de handicaps, waar de vraagsteller naar vraagt.