Kan iemand in een psychose zitten zonder het te weten en ook nog vrij normaal functioneren?

Dus de standaard dagelijkse dingen “normaal” kan en doet (bv zich verzorgen/douchen, koken en eten, werken etc) maar toch zich vreemd gedraagt, dingen anders ziet en anders denkt en uit. Onbekenden valt het niet op maar bekenden merken “iets”.
Is dat mogelijk?

een jaar geleden
in: Psyche
1.7K
tinus1969
een jaar geleden
Dat is lastig, omdat hier een soort oordeel zit mbt wanneer iets ernstig genoeg is om van een psychose te spreken, en wat normaal is. Bij een psychose is iemand het contact met de werkelijkheid kwijt - en dat uit zich juist ook door ‘niet normaal functioneren ‘.
Kortom, kun je dit concreet maken: wat merken die bekenden?
Cryofiel
een jaar geleden
Zou het niet mogelijk zijn dat die persoon "even niet lekker in z'n vel zit"? Een winterdipje bijvoorbeeld, of de kat die is overleden, of zorgen over een lekkage thuis, of oma die ziek is, of luidruchtige buren, of hoge rekeningen, of ... ga zo maar door?

Al eens gevraagd hoe het met die persoon gaat, en dan wat dieper dan een "goeiemorgen, hoe is het vandaag met jou" bij het koffieapparaat?

Antwoorden (2)

Sommige mensen met een psychose zijn zich bewust van hun symptomen en beschouwen ze als abnormaal, terwijl andere mensen deze als realiteit beschouwen. Dit is afhankelijk van de aard en ernst van de psychose en van de persoon zelf.

Het is mogelijk dat iemand in een psychose zit en toch nog vrij normaal functioneert. Dit is weer afhankelijk van de aard en ernst van de psychose en hoe goed de persoon in staat is om met de symptomen om te gaan.
“zich vreemd gedraagt, dingen anders ziet en anders denkt en uit”: dat duidt niet per se op een psychose.
Er zijn vele mogelijke oorzaken van gedragsveranderingen, afhankelijk van de context en de specifieke gedragsverandering. Sommige mogelijke oorzaken kunnen zijn: biologische factoren, zoals hormonale veranderingen of ziekte; omgevingsfactoren, zoals veranderingen in de thuissituatie of op het werk; en psychologische factoren, zoals stress, angst of depressie. Ook medicatie of drugsgebruik kunnen gedragsveranderingen veroorzaken.
Toegevoegd op 24 januari 2023 08:42: tekst
SimonV
een jaar geleden
Ja, dat kan - iemand kan in een psychose zitten, maar zelf zichzelf als "normaal" ervaren (sterker nog: Iemand die psychotisch is ervaart zijn/haar werkelijkheid op dat moment als normaal). En iemand kan dan ook nog soort van "normaal" functioneren naar de buitenwereld, op het eerste gezicht. Of iemand werkelijk psychotisch is is aan het oordeel van een arts, niet aan een bekende, of aan ons hier op het www.
een jaar geleden