Hoe ga ik om met een depressieve moeder?

Mijn moeder is depressief, moet ik dan anders met haar omgaan als normaal of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Het beste antwoord

Ik denk dat je moeder het liefste heeft dat jij jezelf blijft.
Je kunt natuurlijk wel begrip tonen, een depressie is een ziekte en niet iets waar ze wat aan kan doen.
Ja, ze kan er wel wat aan doen om beter te worden van deze ziekte, maar niet aan het feit dat ze deze ziekte heeft gekregen.
Echter hou inderdaad wel je eigen gevoel in de gaten, het feit dat ze depressief is wil niet zeggen dat dingen niet bespreekbaar mogen zijn. Je mag het dus best zeggen als je er moeite mee hebt, misschien komen jullie dan tot een goed gesprek hierover, waarin jij jou dingen uit kan leggen en zij die van haar.
Het is niet zo dat depressieve mensen met fluwelen handschoentjes aangepakt moeten worden.
Dat is een fout die veel mensen maken en die de persoon in kwestie uiteindelijk niet verder helpt.
Heeft ze al hulp gezocht voor haar depressie?
Met behulp van een deskundige kan ze ZELF aan haar depressie werken.
Jij kunt alleen maar hierin een beetje steunen, zolang het voor jezelf niet te zwaar wordt.
Veel sterkte ermee, voor jou en voor je moeder en eventueel de rest van jullie familie.
Een depressie is voor de persoon zelf niet gemakkelijk maar vooral ook niet voor de mensen om hem of haar heen.

Toegevoegd na 3 minuten:
PS, ik zie dat je 14 bent. Dat vind ik helemaal geen leeftijd om een depressieve moeder te steunen.
Je kunt wel begrip hebben voor haar uiteraard, maar neem alsjeblieft niet de taak op je om je moeder hiermee te willen helpen. Dat is echt een taak van haarzelf en bijvoorbeeld een goede psycholoog.
Jij behoort lekker een jonge meid te zijn! Ik denk dat je moeder dit ook het liefste ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (3)

zoiets is altijd ingewikkeld, want je moet begrip tonen en tegelijkertijd je eigen gevoel in de gaten houden, onthoud vooral dat je moeder er niet erg veel aan kan doen op het moment

op deze website staan wat tips:

http://www.depressie.nl/tips-voor-omgeving/
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Naar mijn idee hoef je niet anders met haar om te gaan, maar misschien is het wel verstandig om voor jezelf duidelijk te hebben, dat ze ziek is. Voor iemand die ziek is heb je wat meer begrip.
Het kan zijn bijvoorbeeld, dat ze soms lelijk tegen je doet. Probeer dat niet persoonlijk op te vatten; waarschijnlijk voelt ze zich rot en reageert dat af op jou.
Het zegt meer iets over haar voelen dan over jou.
Jij bent niet verantwoordelijk voor haar, dus als je dat voelt: probeer dat los te laten.
Ik hoop, dat ze professionele hulp hierbij heeft, want dat zal ze nodig hebben.
Heel veel sterkte, want ik weet uit ervaring, dat het niet makkelijk is voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
Nee, blijf gewoon jezelf. Depressieve mensen zijn toch al gevoelig voor veranderingen en zeker veranderingen van karakter van dierbaren, hier kan ze erg achterdochtig van worden. Laat hulp aan de psycholoog over en als je merkt dat je er moeite mee krijgt en dat jullie omgang met elkaar eronder gaat lijden en je prestaties op school en je emoties slecht onder controle krijgt aarzel dan niet bij de huisarts langs te gaan of misschien op school een vertrouwde lera(res)ar aan te spreken hoe je hier zelf probleemloos doorheen kan komen, of in ieder geval dat je er zelf minder last van krijgt. Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je...