Wat bedoelt iemand als hij/zij zegt dat je een schild om je heen hebt?

Dit is tegen mij gezegd, maar ik weet niet zo goed hoe ik het op moet vatten. Eerlijk gezegd schrok ik er ook wel van, want ik vind het negatief klinken.
De vraag is; wat wordt er bedoelt met een schild om je heen?
Bijvragen; Is het per se positief of negatief? en Hoe kan ik het schild 'weghalen'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
8.8K

Het beste antwoord

'Een schild om je heen', kan je vergelijken met ' een pantser om je heen hebben'. Je laat dan niemand door je heen komen. Je schermt je ware 'ík' af.
Je blijft op die manier een mysterie voor de anderen en velen hebben daar moeite mee. Ze kunnen geen vat op je krijgen omdat je nooit het achterste van je tong laat zien.
Op die manier kennen ze jouw zwakke punten niet en dat is dan ook juist de reden dat je (waarschijnlijk onbewust) dit pantser om jezelf hebt aangelegd. Dit is een soort schild ter zelfbescherming. Ik denk dat je dan ook niet graag met je gevoelens te koop loopt en dat zit nu eenmaal in je of je hebt je dit zelf aangeleerd.
Je hebt gelijk, het klinkt negatief maar het is het niet direct. Een mysterieus persoon blijft eerder interessant dan iemand die je kent als je broekzak. Het kan ook een karaktertrek zijn. Je hebt namelijk introverte mensen zowel als extraverte. Introverte mensen uiten zich niet bij iets wat hen bezighoudt. Ze willen dit zelf verwerken en het gaat niemand iets aan. Extraverte mensen doen het tegenovergestelde. Die flappen alles eruit wat hun dwarszit. Iedereen mag het weten!
Je voelt nu wel aan welk type bij jou past en ik zou zeggen, als je er zelf geen last van hebt en jezelf zo prettig voelt, waarom zou je veranderen? De mensen zullen altijd wel op-en aanmerkingen hebben bij anderen die niet zo zijn als zij zouden willen. Extravert zijn betekent ook dat mensen je niet gauw in vertrouwen zullen nemen, omdat je alles er snel vaak onbedoeld uitflapt. Heb je er wel last van dat je je niet kan uiten, dan
kan je eens een cursus assertiviteit volgen. je wordt dan getraind in het leren voor jezelf op te komen,met je gevoelens te leren benoemen en er mee om te gaan. Je leert je gevoelens te uiten zonder anderen nodeloos te kwetsen, zelf richting in je leven te geven en het vergroot je zelfvertrouwen.
amc
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
AMC, zaten we tijdens sommige gedeeltes van ons antwoord bij elkaar af te kijken? :-)))
+1
amc
12 jaar geleden
Wij denken dus hetzelfde!!!!Ik heb niet afgekeken via de golven die verbinden, ik zou niet durven!!!Ik heb altijd geleerd dat spieken verboden is en ik ben een braaf meisje ! (^0^).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Kleine kanttekening: introverte mensen kunnen soms hun gevoelens wel goed uiten. Het gaat er meer om dat introverte mensen veel minder uitdagingen in het leven nodig hebben dan extraverte om hun leven toch als gevuld te ervaren.
Kristal
12 jaar geleden
Ja, inderdaad Wen, dat heb je mooi gezegd...dat klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ervaring ;-))))
Kristal
12 jaar geleden
ik voelde me ook al zo aangesproken ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*proest* !!!
Kristal
12 jaar geleden
;-))
amc
12 jaar geleden
Dus ook bij jullie herkenning? Ik heb zeker voorin in de rij gestaan toen ' introvertie' werd uitgedeeld!!!!!Voor intimi
laat ik mijn schild echter zakken. (^0^)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst een beetje schildbeuken??? hahahahaha
Kristal
12 jaar geleden
neenee, eerst een beetje schildaaien ;-)

Andere antwoorden (7)

Misschien ben je te afstandelijk, laat je niet echt zien wie je bent,te gesloten of reageer je te emotieloos in situaties waarbij je juist je gevoel moet laten spreken. Volgens mij is dit niet eenduidig positief of negatief te noemen,het is wat je er zelf van vindt,maar als je ervan schrikt ken je jezelf misschien nog niet zo goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan, het laatste stukje van je laatste zin. Maar het kan ook zo zijn, dat die persoon, die haar dat zei een "psycholoog van de koude grond" is.... oftewel geen idee heeft waar-ie het over heeft.
Je kunt ook schrikken van een uitlating van iemand, omdat je dit nog nooit van een ander hebt gehoord en het nergens op slaat!
Verder waardevol antwoord, dus een +
Daarmee wordt bedoeld dat je ietwat gesloten overkomt.

Sommige mensen zijn heel open en delen alles wat ze meemaken met iedereen, anderen zijn weer meer gesloten en goed in het bewaren van geheimen bijvoorbeeld. Beide manieren hebben zo hun voor- en nadelen en het is maar goed dat iedereen verschillend is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Milou, als men zegt dat je een schild om je heen hebt bedoelen ze meestal dat je je innerlijk afschermt/afsluit naar de buitenwereld. Men heeft het gevoel dat je niet open staat, niet kwetsbaar durft te zijn. Het lijkt alsof niets je raakt. Men kan niet tot je doordringen.
Men denkt dat je hen op een afstand houdt. Dat je niemand wil laten zien hoe je innerlijk écht bent, jezelf niet durft te zijn.. Je beschermt jezelf.
Is dat negatief of positief?
Dat hangt echt van de persoon af die bij je is en de omstandigheid. Soms is het heel goed wanneer je in staat bent jezelf af te schermen/beschermen. Het wordt pas negatief als je niet anders kán dan je afschermen...

Maar kijk eerst wié zegt dat jij een schild om je heen draagt. Als het iemand is om wie je veel geeft kan je aangeven dat je echt graag wilt openstaan voor die ander. Die ander mag je dan best wel eens verdrietig of kwetsbaar zien, of juist vrolijk en blij, en jij mag dat uiten. Wanneer je een schild om je heen draagt lijk je vaak wat emotieloos.
Dus kijk eens bij wie je graag bent en van wie je het fijn vindt dat hij/zij je kent, écht kent.
Misschien heb je vroeger geleerd dat het niet verstandig is om je emoties te laten zien, mensen maakten er misschien misbruik van. Maar je bent nu wat ouder en wellicht kan je dat overlevingsmechanisme (het jezelf beschermen met een schild dus) nu langzaamaan laten varen. Gewoon beginnen bij mensen waar je van houdt.
Je bent vaak innerlijk zoveel mooier als je wilt/kan laten zien.
Laat je geliefden daarvan meegenieten, als je durft ;-)
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
amc
12 jaar geleden
Heel goed geantwoord. Ik zou het zelf zo hebben kunnen schrijven ;))))+1
Kristal
12 jaar geleden
dank je Sis! amc, ;-))))) ook bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks mee aan toe te voegen, met dank, want nou hoef ik ook geen antwoord meer te typen hahahahaha. +
Kristal
12 jaar geleden
;-) Dank je Wen.
Het rare is dat mensen die open zijn, vinden dat de ander een schild heeft of een muur om zich heen.

Je klaagt niet, je verklaart niet, je weerstaat de verleiding om jezelf te verdedigen of te verontschuldigen. En waarschijnlijk spreek je ook niet negatief over een ander.

Waarom zou je het schild weghalen? Om de ander te plezieren? Moet men alles van je weten of zit het zelf in de weg? Blijkbaar niet. Maar omdat iemand dit tegen je heeft gezet, ga je opeens daarover nadenken.

Blijf wie je bent, er zijn al genoeg anderen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vette +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi!!! +
Als je veel hebt meegemaakt in je leven en je krijgt klap naar klap te verwerken dan bouw je op een bepaald moment een schild /muur om je heen.
Niemand kan dan meer tot je doordringen en alleen een echte deskundige is in staat om stukje bij beetje deze muur te laten afbrokkelen.
Maar dat is een proces dat jaren en jaren kan duren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker een mogelijkheid! +
een schild is niet neg of pos maar lastig voor jezelf.

men bedoeld dat je jezelf niet kan of durft te zijn.

aan je vraag te zien ben je onzeker: je schrok van de opmerking, vind het neg klinken, en je twijfelt aan jezelf.
vervolgens vraag je hoe je dit kan weghalen.

weghalen is niet mogelijk want dit is een proces.
hiervoor moet je bij jezelf te rade gaan eigenlijk'
-zijn er meer personen die hier zo over denken?
-hoe denk jij over jezelf (je zelfbeeld)
-zijn er ervaringen waar je nu nog moeite mee hebt
-vind je dat je jezelf vaak afvraagt of je dingen wel goed doet?
-stel je hoge eisen aan jezelf?
-vergelijk je jezelf vaak met anderen/kijk je tegen anderen op?
-kan je makkelijk zeggen of aangeven wat je denkt voelt tegen anderen?
-vind je het belangrijk dat anderen pos over je denken

kortom een schild of muurtje onstaat als mensen zich vaak gekwetst hebben gevoeld. eigenlijk zijn het ervaringen waardoor je je als persoon afgewezen voelt.
dit probeert met te voorkomen door mensen op een afstand te houden. emotioneel laat je ze niet te dichtbij komen zodat iemand je niet kan kwetsen.

het helpt wel, maar een muurtje of schild houdt niet alleen de minder prettige dingen tegen. ook de mooie en intensieve ervaringen komen niet/nauwelijks door het schild heen.

en hier doe je jezelf tekort. zou je hieraan willen werken dan moet je helemaal terug naar de basis en leren je te uiten zoals je bent, wat een ander dan ook mag denken of zeggen. kortom: jezelf zijn waardoor je sterker in je schoenen staat en je het schildje langzaam maar zeker kan laten zakken en wel op zo'n manier dat je je niet meer kwetbaar voelt.

ik weet uit ervaring: het kan en het prettig zonder schild/muurtje, maar je doet het niet even van de ene op de andere dag......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kúnnen redenen zijn, maar hoeft niet.
Het kan ook een introvert persoon zijn, die helemaal geen behoefte heeft om "muurloos" te zijn naar Jan en alleman.
Als 1 iemand dat tegen je zegt betekent het niet, dat het DUS ook zo is.
Maarrrr: het kán wel zoo zijn natuurlijk ;-) en enige zelfreflexie kan nooit kwaad.
Dus....een plusssssssssss ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ga er voor het gemak vanuit dat er een muur is (ze vraagt hoe het weg te halen is) als 1 persoon het roept hoeft het idd nog niet waar te zijn dat ben ik helemaaaaaal met je eens (maar in dat geval zou ik de vraag niet beantwoorden) iemand die gewoon op de achtergrond wil blijven wil waarschijnlijk niet weten hoe dit 'schild' weggehaald kan worden. er lijken verbanden te zijn met introvert en onzeker zijn over jezelf. (je prettiger voelen op de achtergrond) dus wat zelfreflectie is zeker niet verkeerd :)) thanx voor de ploes!
Mensen met een schild sluiten zich (ter bescherming) af van anderen. Bang om gekwest te worden of niet geleerd hoe met je gevoel om te gaan. Haptonomie is hier de eerste therapievorm. Het kan zijn dat er oude pijn uit het verleden aanwezig is, dat kan meestal eenvoudig opgelost worden met EFT.