Hoe krijg ik mijn zoon zover dat hij hulpverlening accepteert?

Mijn zoon (9 jaar) heeft McDD. Hij heeft dramatherapie en cognitieve gedragstherapie gehad die beide na een aantal sessies zijn gesopt, omdat mijn zoon niet meewerkte. Nu heeft hij een depressie en is gestart met Risperdal. Om de behandeling van de depressie te optimaliseren krijgt hij straks ook speltherapie.
Probleem is echter dat als het maar enigszins naar hulpverlening riekt, hij vrijwel direct een muur optrekt en weigert mee te doen.
Hij is bovengemiddeld begaafd en heeft daarom zeer snel door wanneer het een vorm van hulpverlening is.

Toegevoegd na 2 uur:
sessies zijn gestopt en niet gesopt, natuurlijk

Toegevoegd na 1 dag:
DANK dat jullie allen zo meeleven en meedenken! Dat doet me zeer goed! Soms lijkt het of je alles alleen moet doen(natuurlijk wel samen met mijn man), maar dan is het goed om te lezen dat jullie, die ik niet ken, ook meeleven en meedenken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Risperdal voor een 9 jarige met depressie? Zijn die medicijnen niet wat te zwaar voor een kind?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, natuurlijk! Er bestaan geen medicijnen speciaal voor kinderen die depressief zijn en dus krijgen zij medicijnen voor volwassenen met zeer aangepaste dosering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mischien is een tijdelijkt opname een optie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit ik ook al aan te denken. Op die manier zit hij 24 uur per dag in een therapeutische omgeving en moet hij wel. Eventueel dagdelen in een kliniek. Maar voor het zover is zou ik het graag nog willen proberen zonder opname. Dus.... iemand tips?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat begrijp ik....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit ook....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit je zoon op speciaal onderwijs (hoogbegaafd)? Is het niet mogelijk om de therapie op school te integreren? Eventuele opname is inderdaad heftig, maar positief is wel dat je zoon daar kinderen met soortgelijke problemen tegenkomt. Hij kan daar van leren en zich ook in herkennen.
Veel sterkte toegewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij zit niet op speciaal onderwijs. De school is namelijk niet handelingsverlegen m.b.t. mijn zoon. Hij kan tot nu toe redelijk goed meekomen op intellectueel -en sociaal vlak. Hij heeft ook PDD/NOS. Probleem met McDD ligt voornamelijk op emotioneel vlak. Het is een impulsregulatie stoornis. hij is dus ook depressief geworden door de impulsregulatie en niet door biologische oorzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ga er vanuit dat medicatie een NOODGREEP is van ouders die alle andere mogelijk opties al hebben geprobeerd. verder is het voor sommigen (niemand in het bijzonder) misschien verstandig om wat meer info te zoeken want op jonge leeftijd kan een kind wel degelijk een depressie hebben. het heeft een naam, er bestaat google.
sommige dingen klinken als een simpele afkorting maar hebben een maga impact op een kind (en wel op alle facetten in het leven) en daardoor ook op een ouder. ouders maken niet zomaar een keus door die de weg van de minste weerstand te kiezen (medicatie)
er is al een hele weg aan vooraf gegaan en dan NOG hoeft het de voorkeur van de ouders zelf niet te hebben.
het is een noodgreep, een keuze uit de minst slechte opties. het moet leefbaar zijn in eerste instantie, en daar kleven voors én tegens aanvast. bovendien moeten ook ouders moeten maar zien dat ze het emotioneel kunnen bolwerken. dus met een pilletje zijn dingen nog LANGGGGGG niet opgelost en weten ze wel dat dit niet gezond is. sorry, maar dit moest even van mijn hart.....soms zijn dingen niet zo simpel als ze lijken, en ligt een oplossing niet voor de hand. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neeee, oh, oei..... het slaat niet op jou!!! je weet wat een impact het kan hebben op een kind, en dus ook op jou als ouder. welke beperking of label dan ook...
je roeit met de riemen die je hebt, en maakt een keuze die op dat moment het beste (minst schadelijke is) oh, dit was totaal NIET de opzet van mijn reactie.... sommigen snappen niet dat medicatie een opstapje of ondersteuning kan zijn om het beter op de rit te kunnen krijgen door even de rust te creeren die hiervoor nodig is. uit je verhaal blijkt (wederom) dat het gewoon zwaar is als ouder. het blijft continu omgaan 'met' hoe je het ook went of keert. ook hier vergissen buitenstaanders zich in. (ze hebben er toch een pilletje voor? in feite is het dus nooit goed volgens anderen) en de medemensen.... daar moet je gewoon sch#t aan (leren) hebben, ook al blijven opmerkingen nu en dan kwetsend. puur onbegrip, en je hebt helemaal gelijk.... ze WETEN niet wat het is als je als ouder hiermee te maken hebt, ze weten niet wat het is om hiermee om te gaan, ze weten niet welke impact het heeft op het hele gezin.... goed te horen dat ze het nu zonder doet, maar het blijft hoe dan ook heftig. ik hoop dat je het zelf ook nog kan blijven bolwerken, want dit vergeet men ook vaak voor het gemak.... moeders kunnen die kar wel trekken want het doet ze niets (nou.... NIET dus, het doet een moeder WEL wat) :)) ik heb heel veel respect voor de wegen die je inmiddels al bewandeld hebt. het staat er als een paar woorden, maar het heeft heel veel meer voeten in aarde. dus petje AF hoor.
jodyenboyke
12 jaar geleden
Ik denk dat het belangrijk is dat jij zelf ook achter de therapie staat, dan kan je ook beter uitleggen dat jij ook vindt dat het nodig is. Bovendien is speltherapie wat makkelijker uit te leggen. Je kan bijv. zeggen dat er mensen met hem allerlei spelletjes willen spelen om te kijken hoe gaat hij dat wel niet kan....en dat die spelletjes hem ook kunnen helpen om zijn gedachtes in z'n hoofd beter te kunnen begrijpen.
Speltherapie word juist vaak ingezet als er veel verzet is op andere therapieën.
Ik denk dat iedere ouder met een kind die iets mankeert een haat/liefde verhouding heeft met de medicatie en/of de hulpverlening. Voor ons en ons kind is zonder medicatie geen optie, evenals trouwens een uithuisplaatsing (ik die altijd riep dat nooit.....). Het moest toch en het is beter zo, al zou je wensen dat het anders kon.
Alleen mensen die te maken hebben met ASS kunnen zich inleven hoe moeilijk het is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pse
geen dank hoor!!! elke ouder die een kind heeft met een labeltje en volgens anderen niet 'normaal' is stuit op onbegrip, afkeuring etc. in de bres springenen en in verweer gaan vind ik persoonlijk een hele logische reactie. jij weet het beste wat mogelijk is voor jezelf, het gezin en je dochter. en DAT is wat telt, DAT is het uitgangspunt waaraan je je vasthoudt bij het maken voor keuzes. en wat een ander denkt, doet, zegt, verwacht.....
f#ck it. ze weten niet dat ze kwetsen hiermee, ze missen een stukje 'know how' en soms ook een groooot stuk empathie. ik neem mijn petje af hoor, en heb er enorm veel respect voor dat je het voor elkaar kan knokken op deze manier, en je ondertussen ook nog even moet weren tegen de buitenwereld met de goedebedoelde maar betweterige kwetsende opmerkingen. als het zoals het nu gaat haalbaar is voor jou, je dochter en je gezin, dan is DAT normaal. wat een ander ook kan roepen...... ;-))

Het beste antwoord

Een van de moeilijkste dingen is om kinderen te motiveren voor iets wat niet direct of merkbaar voor hen iets oplevert, laat staan als het kind mcdd heeft (en PDD-NOS) medicatie kan soms een zetje geven als al het andere niet of onvoldoende heeft gewerkt...je hoort veel kritiek daarover naar ouders, helaas want geen enkele weldenkende ouder wil zijn kind aan de medicijnen..hoewel als de arts zegt dat anti-biotica nodig is, of pijnstillers vanwege operatie of ijzerpillen ivm bloedarmoede dan zijn we een stuk minder kritisch. Vaak is het nauwelijks een keuze te noemen, eerder een kwestie van overleven. Als het niet voor het kind zelf al een noodzaak is dan vaak wel voor het gehele gezin om 'het' vol te kunnen houden dag in dag uit om de boel 'draaiende' te houden...een hele verantwoordelijkheid..'schuld' is het laatste wat je daar dan nog bij kunt hebben. Dus met andere woorden laat je geen schuldgevoel aan praten!
Is er iemand in de familie met wie uw kind een goed contact heeft? Het liefst iemand dichtbij, maar met voldoende emotionele afstand. Kan ook buiten familie om of een docent. Aangezien het goed gaat op school lijkt mij dat er geen sprake is van een rugzakje / LGF, anders zou je wellicht iemand van de ambulante begeleiding kunnen inschakelen. Ook de schoolarts zou een rol kunnen spelen hierin.
Nummer 1 voor hulpverlenen of motivatie gesprekken is de band met de ander (en helaas ouders vaak niet meegerekend) er moet een 'klik' zijn er moet vertrouwen zijn. Dan is het misschien mogelijk dat uw kind het wil proberen, is het niet voor zichzelf dan is het wellicht voor de ander. De keuze voor therapeut is dus ook van groot belang, zoek de klik! Is die er niet dan is het bijna onbegonnen werk...veel kinderen met PDD of MCDD hebben baat bij enige grip op de situatie maak uw kind medeverantwoordelijk..stel voor om 4 gesprekken/sessies te doen en dat hij dan mag vertellen wat hij vindt, wat er anders zou moeten en of hij verder zou willen. Zeg er wel bij dat ten alle tijden jij bepaald als het echt moet, omdat jij als ouder moet zorgen voor je kind en hem moet beschermen. Praat met hem over zijn beperkingen en mogelijkheden, maar ook wat er kan gebeuren als het niet beter gaat met hem. Als hij straks naar de middelbare school gaat dan is de kans groot dat dit een grote impact op hem gaat hebben, de vele wisselende docenten, de drukte etc. Vergeet niet dat de puberteit natuurlijk ook gaat spelen, wat je nu voor elkaar krijgt heb je gewonnen voor straks
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu ingrijpen, hoe moeilijk ook...het wordt er namelijk niet makkelijker op als ze in de puberteit zijn..dan is de weerstand op z'n top! Ik wens je dus veel sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je voor je antwoord. Vooral de tip hem mede verantwoordelijk te maken is een hele goede.
We zijn al jaren bezig, zodat hij hopelijk wat handvatten heeft om de puberteit iets makkelijker door te komen(hopelijk zonder psychoses)
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
... Het mede verantwoordelijk maken kan zeker werken maar pas op dat je zoon niet de volledige touwtjes in handen neemt/gaat nemen. Ook dat kan (onbewust) als onveilig voelen en een extra reactie oproepen.
Hoewel mijn zoon niet dezelfde problematiek heeft als uw zoon, was de zwaarste periode met hem tussen zijn 9 en 12e jaar. Totale machteloosheid en zorgen hoe hem te bereiken en de ontwikkeling te doorbreken die erop leek dat ik hem (en hij zichzelf) in zijn puberteit zou kunnen 'verliezen' . Hem verantwoordelijk maken binnen de grenzen/kaders die ik zelf als ouder aanbracht heeft gewerkt. Hij kreeg grip op de situatie, hij mocht meebeslissen en hij werd gehoord en serieus genomen...voor elk kind is dat belangrijk maar voor sommige kinderen cruciaal. In mijn werk maak ik dat dagelijks mee. Mijn zoon is inmiddels 16 en het gaat goed. De middelbare school was het eerste jaar zwaar, alsof ik zelf naar het vwo ging (huiswerk, op tijd komen, rooster en de wijzigingen, bijsturen, helpen met plannen,organiseren en leren leren, in en uit zijn bed gedoe) Het verschil was dat hij dat nu voor een groot deel accepteerde, een verademing. Het tweede jaar viel de acceptatie weg vanuit hem. Hij kreeg zijn verantwoordelijkheid om het helemaal zelf te doen, met als kanttekening dat als ik als ouder zag dat het mis ging (bijv.aan rapport of bij te laat komen, signalen kreeg vanuit school) Het hele school gebeuren op mijn manier zou worden gedaan (structureren, duidelijke tijden mbt huiswerk etc). Tot op heden gaat het goed (4vwo), het kost mij enige moeite om niet er bovenop te zitten. Maar hoe hij het doet weet ik niet (zie hem haast nooit huiswerk maken) maar zijn rapporten zijn goed en docenten zijn tevreden (standaard reactie is dat er meer in zit) Ook is er rust thuis voor het hele gezin omdat hij zijn verantwoordelijkheid krijgt en neemt. Wat ik maar wil zeggen is dat de puberteit als een dreiging voor ouders boven het hoofd kan hangen, maar soms kan 'het' juist op z'n plek vallen bij jongeren. Ik wens je veel succes en sterkte met deze worsteling!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je aanvulling. De puberteit hangt inderdaad als een soort van Zwaard Van Damocles boven ons hoofd. We gaan samen met hem bespreken hoe hij zijn verantwoordelijkheden kan nemen, binnen de door ons gestelde grenzen. Hopelijk geeft het hem ook wat meer grip op het leven en ziet hij dat de acties die hij onderneemt ook reacties geeft. Het is natuurlijk best veel gevraagd van een kind van 9, maar misschien heeft hij er wel meer behoefte aan dan zijn leeftijdgenoten. Misschien zal hij op die manier de therapie die hij moet hebben ook beter kan verdragen en ondergaan, als hij er ook wat zeggenschap over heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor mij is dit het beste antwoord, mede door het advies hem mede verantwoordelijk te maken voor zijn therapie/leerproces.
Dank je!

Andere antwoorden (4)

Bestaat er een mogelijkheid om systeemtherapie aan te vragen? Bij deze therapie wordt het hele 'systeem' om de patiënt heen ingeschakeld. Dat is in ieder geval het gezin waarin de persoon leeft. Het is een zeer ingrijpende vorm van therapie, maar u zult handvaten krijgen in de omgang met uw zoon (waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat u nu iets 'fout' doet, het woord alleen al). Het is echter veel minder ingrijpend dan een opname, maar creeert desondanks wel een therapeutische omgeving waar uw zoon zich in kan ontwikkelen. Een bijkomend voordeel in uw situatie is dat uw zoon zich hierbij niet kan blijven verstoppen. Hij woont in uw gezin en zal hoe dan ook aan het gezinsleven deel moeten nemen.
Uw zoon zover krijgen dat hij therapie accepteert is in deze dan ook dat hij voor een voldongen feit wordt gesteld. Hij kan enkel meenemen een andere optie is er eigenlijk niet.
Ik hoop dat er snel verbetering optreedt, met of zonder gebruik te maken van de tips en antwoorden die u hier krijgt. Ik vind het heel naar voor u en uw zoontje dat de dingen momenteel gaan zoals ze gaan.

Meer informatie kunt u vinden in de bij de bron genoemde website.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oei, in het bijzonder bij deze stoornis is het erg moeilijk om iemand zover te krijgen.

zoals in alle gevallen: het is niet mogelijk om iemand zover te krijgen.

het enige wat je kan doen is laten weten dat je het jammer vind en dat jij denkt dat hij erbij gebaat is (dus zonder het idee dat het een 'moeten' is)
af en toe laten weten dat je het enorm prettig zou vinden als hij hulp aan zou nemen en natuurlijk dat het je als moeder ENORM veel pijn doet om je kind zo te zien.

misschien dat er op een rustiger moment (al is dit op zich al lastig) je zoon er meer voor open gaat staan.
hij heeft het gehad met die hulpverlening, voor hem persoonlijk zijn het geen handvaten en dat is enorm jammer.

wellicht dat er met de medicatie en speltherapie een ingang mogelijk wordt om het nogmaals te proberen?
waarschijnlijk ervaart hij dat speltherapie niet de saaie 'praatmensen' zijn. de band met die hij met iemand op kan bouwen kan het misschien bespreekbaar maken voor hem zonder dat het meteen een verzet of frustratie als gevolg heeft.

het is zo moeilijk als ouder om te zien dat hulp binnen handbereik is. maar het heeft helaas geen enkele zin als iemand niet gemotiveerd is, er niet in geloven wil/kan, en niet wil meewerken.

misschien dat het jou als moeder kan helpen te weten dat dit geen echte onwil is van je zoontje. hij ziet het waarschijnlijk niet zitten (anders had het andere ook wel geholpen) en is het vertrouwen kwijt.

ik wens je heel veel succes toe, en voor je zoontje hoop ik van harte dat hij spoedig op een punt komt waardoor de hulp wel opgepakt gaat worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je bemoedigende woorden. Natuurlijk doet hij niet zoals hij doet met opzet, ook al denkt de buitenwereld soms van wel. 'Laat hem maar een weekje bij mij logeren, dan leert hij het wel af'. Nou, in geen honderd jaar!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach... die opmerking ken ik.... vreselijk is dat. alsof een ouder het geen pijn doet om je kind te zien lijden, want dit is het gewoon. als het zo makkelijk was dan WAS er immers geen probleem! (dat kwartje valt niet altijd bij mensen in de omgeving) mogelijkheden onder handbereik, maar er niets meer kunnen. heel dubbel, en heel zwaar is dat. maar de buitenwereld... ze weten zogenaamd zo goed hoe het zou moeten, maar dingen gaat niet volgens het boekje. niet alle kinderen zijn hetzelfde.
dus de mensen die denken het probleem even binnen een week op te lossen... puur onbegrip en kortzichtigheid. het is al moeilijk genoeg om van de ene kant de wetenschap te hebben dat er opties zat zijn, maar ook de wetenschap te hebben dat je niets kán zelf hierin.
het enige is begrip naar je kind toe, zorgen dat het bespreekbaar is zodat hij zich begrepen voelt. je zoon moet het moment aangeven en bepalen, en tot die tijd sta je als ouder in feite met de rug tegen de muur. misschien dat je tips kan krijgen van hulpverleners om je zoontje voor zover mogelijk te steunen en te helpen of heb je deze al gehad en doe je dit al? en vergeet je ook jezelf niet? want ook jij moet dit maar allemaal aankunnen zonder jezelf voorbij te lopen? nogmaals: heel veel sterkte gewenst....!!!!
Ik denk dat je zoon graag wil weten, WAAROM hij iets moet doen (bv. naar een hulpverlener), of wat het NUT ervan is.

Zodra (of: pas op het moment dat) hij dat inziet, zal hij willen meewerken.

What's in it for hím?

Toegevoegd na 10 minuten:
Heel belangrijk:

Geef hem voldoende (gevoel voor) geborgenheid,
warmte, gekoppeld aan stevige discipline
(dus liefde én discipline)
Het werkt alleen in combinatie

(Als je een kind een standje hebt gegeven, zal hij - juist op dat moment - behoefte hebben aan een stukje liefde/acceptatie. Maak hem duidelijk dat je de beslissing in ZIJN belang maakt, handhaaf je beslissing (behalve als hij goede tegenargumenten heeft), en het belangrijkste:
Maak duidelijk dat je hem steunt, en er voor hem wil zijn.

PS Bij een hoogbegaafd kind kan ik me voorstellen dat je niet al zijn vragen kunt beantwoorden (dat konden mijn ouders ook niet) - Geef dit gewoon toe (richting hem), dat zal hij respecteren. Ondersteun hem in het vinden van zijn antwoord, via internet of via een persoon, als hij maar het gevoel heeft dat je achter hem staat (ook al weet je zelf niet alle antwoorden).

Liefde en discipline...

Toegevoegd na 12 minuten:
Denk ik...
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord.
+
In mijn omgeving heb ik dit vaker gehoord en ervaren. Als een kind niet wil, dan wil hij niet en doet het vaak ook niet. Dwang levert maar weinig op en te overtuigen van het nut ook niet. Zeker als hij de vorige therapieën als niet zinvol beschouwde. Vaak hebben ze ook al zoveel artsen en therapeuten gehad en bouw dan maar weer eens een band op. In mijn omgeving en vanuit eigen ervaring heb ik al een aantal keren gezien dat hulp thuis erg goed werkt. Ik hoop dat je een PGB hebt en daarvan zou je een begeleider kunnen inkopen die bijvoorbeeld ook bepaalde therapieën aan huis geeft. Bijv. iemand met een privé praktijk. Maar je neemt hem niet aan therapeut (want dat mag niet van de PGB) maar als begeleidere. Eerst bouwt hij een band op met je zoon en gaat eens per week gezellige en stoere dingen met hem doen. Als er een vertrouwensband is krijgt die begeleider spelenderwijs meer voor elkaar dan binnen geplande sessies in een praktijkruimte. Mijn zoon nam heel veel aan van vooral jonge mannelijke begeleiders en heeft er enorm veel aan gehad en zoveel geleerd. Dat gun ik jou en je zoon ook.