De psychotische crisis staat op zichzelf omdat die juist gepaard gaat met afzondering en een sterk afwerende houding die het voor de buitenstaander moeilijk maakt om contact te maken met deze persoon. Wanneer iemand een psychotische crisis doormaakt kan dat er toe leiden dat hij op last van de rechter wordt opgenomen in een crisiskliniek omdat degene een gevaar is voor zichzelf en/of voor zijn omgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand psychotisch is, dan is hij het normale contact met onze werkelijkheid kwijtgeraakt. Dat wijst op een ernstige verstoring van de verwerking van informatie. Dit kan blijken uit een of meer van de volgende verschijnselen.
Hallucinaties: Iemand die psychotisch is kan iets waarnemen (horen, zien, ruiken, voelen, proeven) dat er in werkelijkheid niet is. Deze ervaringen zijn voor de betrokkene zeer 'echt'.
Wanen: Dit zijn individuele ideeën of overtuigingen die absoluut niet in overeenstemming zijn met algemeen geaccepteerde ideeën of opvattingen. Het draait bij een waan altijd om de betrokkene zelf; hij heeft bijvoorbeeld de overtuiging dat hij buitengewone kwaliteiten bezit, rechtstreeks in verbinding staat met een hogere macht of weet zeker dat er een complot tegen hem wordt gesmeed.
Verward denken: Het denkproces kan te snel, te langzaam of chaotisch zijn. Vaak lukt het niet om helder te denken. Soms gaat het verband tussen gedachten verloren. Hierdoor is het nogal eens moeilijk om te begrijpen wat iemand die psychotisch is precies bedoelt.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Exact! plus.
Ik weet niet of de naam psychotische crisis een juiste is. Iemand kan heel gewoon leven en op een normale manier reageren op de wereld om hem heen. Plotseling kan een psychose toeslaan. Vaak "uitgelokt" door een bizonder gebeuren, maar soms ontstaat deze ook zonder aanleiding.