Hoe kan ik gaan slapen met een rotgevoel?

Omdat ik thuis problemen heb en dan overdag de dingen meemaak.
Dus dat ik word gechanteerd, onderuit getrapt, gekleineerd, mij het gevoel wordt gegeven dat ik de slechte persoon ooit ben.
Overdag heb ik er niet echt last van, maar als ik op bed ga komt alles naar boven.
Waardoor ik gewoon 2 uren wakker lig, te piekeren over mijn problemen.
Dan voel ik juist ellendig.
Ik voel me dan doodongelukkig en wil het liefst slapen.
Maar het lukt niet.
Elke avond kijk ik er tegen op om op bed te gaan.

Heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vraag. In ieder geval veel sterkte! :) Ik hoop dat iemand hier je een antwoord kan geven waar je wat mee kan. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan je geen oplossing bieden maar ik vind het wel heel k*t voor je en wil je wel sterkte wensen.

Antwoorden (5)

Allereerst: wat naar voor je dat je zo moet gaan slapen...

Zelf val ik ook altijd moeilijk in slaap. Wat mij helpt, is televisiekijken, in bed wel te verstaan. Meestal vind ik het toch niet boeiend en dan val ik vanzelf zowat in slaap. Ik weet dan nog nét te televisie uit te doen.
Als je geen televisie bij je bed hebt, kun je misschien iets bekijken op je computer of laptop, liefst in je bed natuurlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het helpt je ook af te leiden van je vervelende gedachten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie dat je 17 jaar bent. Dan zit je waarschijnlijk midden in de puberteit. Voor velen is dat niet de gemakkelijkste periode in hun leven. Voor pubers niet, maar voor ouders vaak ook niet. Zowel ouders als kinderen moeten door praten proberen elkaar nader te komen. Vaak zitten de irritaties aan twee kanten. Ik weet niet of dit het is wat er bij jou thuis aan de hand is, maar ik kon het niet nalaten om het even aan te stippen.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst k*t voor je dat het zo naar is thuis!

Natuurlijk moet je de wortel van het probleem aanpakken, want dat helpt het beste. Dus kijken of je uit huis kan misschien, aankloppen bij maatschappelijk werk of een gesprek met je mentor op school? Maar daar gaat je vraag niet over.

Wellicht kan je beginnen met een dagboek, zodat je elke avond die dag van je af kan schrijven. Op die manier zet je de problemen op papier en zijn je gedachten misschien weer even "leeggeschreven" .

Voor sommigen werkt dat, ik hoop voor jou ook.

En ik hoop vooral voor je dat je spoedig uit de huidige situatie bent!

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed idee!!+
Wat vervelend voor je dat je dat zo voelt. Het lijkt er wel op dat je een deel van de problemen bij jezelf moet zoeken. Ook voor het beter kunnen omgaan met deze gevoelens kun je het beste een psycholoog raadplegen.

Ook als je je rot voelt, kun je wel lekker slapen. Je moet dan proberen te denken aan de dingen die wel goed gaan. Ben je gezond, leven je ouders nog, heb je vrienden of kennissen, heb je een dier waarvan je houdt? Dit kunnen dingen zijn die wel goed gaan en waardoor je je gelukkiger kunt voelen.

Hieronder vind je nog wat extra tips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is echt een heel vervelend probleem, en kan het me levendig voorstellen dat het zo verdraaid moeilijk is om met zo'n rotgevoel (en waarschijnlijk ook woede, frustratie en verdriet) in slaap te vallen.

wat jij eigenlijk vraagt is de gevolgen van de nare situatie weg te nemen, maar dit is een lapmiddel.

wat je kan doen is makkelijk gezegd: loslaten. maar dit is niet haalbaar als dit soort dingen je logischerwijze niet in de koude kleren gaan zitten.
misschien is het een optie om jezelf op andere gedachten te brengen, door het lezen van een boek (en wel een retegoed boek om te voorkomen dat je gedachten weer afdwalen)

wat je ook zou kunnen doen is overdag aangeven dat je er mee zit. misschien is er geen begrip (gezien hetgeen wat je aangeeft) maar het is wel van hart wát je ervan vindt.

verder denk ik dat het goed is om met iemand over te praten. deze situatie breekt je op een gegeven moment op. je kan in slaap vallen door pure vermoeidheid, maar het probleem los je niet op. bovendien ben je de dag erop moe en lusteloos.

geef dus iemand een signaal: familie waar je mee kan praten, op school, een maatschappelijk werker... het maakt niet zoveel uit ALS het balletje maar aan het rollen komt. dit kan je niet in je eentje oplossen, dus een ander zal ook met zijn neus op de feiten gedrukt moeten worden. (van jou accepteren ze het zeer waarschijnlijk niet) dus schakel hier iemand bij in.
doe het voor jezelf!! ook JIJ mag lekker in je vel zitten en gewaardeerd worden als persoon!!

ik wens je heel veel sterkte en moed toe.

Toegevoegd na 23 uur:
i.c.m. je andere vraag zou ik er eens na kijken of het niet enkel je persoonlijke belving kan zijn die meespeelt en de dingen heftiger maken dan dat ze zijn

(waarmee ik NIET zeg dat ik je niet geloof en dat er niets aan de hand is thuis uiteraard... het kan echter versterken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het korte antwoord hierop: dit lukt je niet want je bent vrouw. Vrouwen hersenen zijn geprogrammeerd op samenhang, op de groep bij elkaar houden en conflicten oplossen op een manier die iedereen tevreden maakt.
Het gevoel verstoten te worden uit een groep hakt er voor ieder mens in! De mens kon en kan alleen maar overleven middels samenwerken en daar hebben onze hersenen zich op aangepast. Pas als je kennis hebt over het hoe en waarom kun je jezelf geruststellen/gaan relativeren.Niet iedereen hoeft je leuk te vinden namelijk! Denk je van wel? Dan ben je aan hun oordeel onderworpen...

Word je onderuit gehaald op school en/of thuis?
Wat mij altijd hielp was opschrijven wat ik voelde en beleefd had. Op die manier raak je het toch een beetje kwijt of wat dacht je van schilderen, muziek maken of wat dan ook waar je een uitlaatklep in kunt vinden? Is er jongerenwerk in jullie buurt? Wellicht kun je eens kijken wat ze aanbieden!
Ik lees in je vraag dat je het idee hebt opgevat dat je de slechtste persoon ooit bent. Ik heb deze gedachte ook lange tijd gehad terwijl ik niemand kwaad deed en iedereen in zijn/haar waarde liet en laat. Je bent dus aan jezelf gaan twijfelen mag ik je als advies geven om dit niet meer te gaan doen? Schrijf maar eens op wat je gedaan hebt en ook waarom. Heb je niets fout gedaan?Waarom voel jij je dan minderwaardig? Heb je iets onhandigs gedaan? Doet niet iedereen dit wel eens? Kun je daar nog iets aan veranderen? doe dit dan en laat de rest los. Alles waar je niets aan kunt doen of wat niet van jou is mag je los gaan laten. Verdiep je maar eens in waarom mensen doen wat ze doen op internet bijvoorbeeld. Er zijn zoveel ervaringsverhalen te lezen, dit geeft je steun!

Informatie over hoe en waarom kan je helpen om alles op een andere manier te gaan zien. Triest eigenlijk dat door gebrek aan kennis zoveel mensen zichzelf en anderen stuk maken. Mensen moeten leren voordat ze hun gedrag aan kunnen passen, er zijn geen uitzonderingen! Mensen moeten zelf hun verantwoordelijkheid leren te gaan nemen. In jouw geval zul je moeten gaan leren hoe je zelfvertrouwen krijgt. Weglopen voor je gevoelens werkt niet kan ik je vertellen, durf er naar te kijken en durf ze te voelen zonder jezelf af te gaan kraken. Je bent niet laf als je durft te huilen bijvoorbeeld en je bent ook niet raar als je problemen hebt met situaties, die heeft iedereen. De moedigen scholen zich en pakken hun problemen aan!

Ik wens je veel succes toe en vooral zelfvertrouwen