Hoe stop ik met het vermijden van siuaties en plekken waar ik oude bekenden kan tegen komen en hoe voel ik me op die plekken weer op me gemak?

Ik kan nooit ergens rustig op me gemak lopen als ik weet dat ik mensen van vroeger tegen kan komen. Ik ben dan bang dat het ze niet aanstaat hoe ik geworden ben of dat ze nagatief over me praten en denken. Daar trek ik me best veel van aan. Ook ben ik bang dat ze me aanspreken en ik niet weet wat ik moet zeggen. Hoe kom ik hier van af?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Ritsuka
12 jaar geleden
Naar aanleiding van je vorige vraag en deze raad ik je aan hulp te zoeken. Je hebt zo te lezen veel problemen met o.a. zelfvertrouwen.
niko
12 jaar geleden
3vragen binnen een dag,die allemaal met hetzelfde te maken hebben.negatief zelfbeeld.zoek prof.hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent wakker aan het worden en straks bedenk je je opeens: waarom zou ik me altijd zo druk maken over wat een ander van me denkt? Zijn die mensen dan zo belangrijk voor mij? Hier loop ik me druk te maken en te tobben, terwijl zij er geen minuut minder om slapen. Ze WETEN niet eens dat ik me druk maak. Dat is energieverspilling, daar moest ik maar eens mee ophouden. Als je jezelf dat maar vaak genoeg vertelt, ga je het echt geloven en echt voelen. Succes!

Het beste antwoord

Je kan alles waar je in je leven bang voor bent, wel uit de weg gaan maar vroeg of laat zul je de realiteit toch onder ogen moeten zien. Wegkruipen voor mensen die jou nog van vroeger kennen, is niet reëel. Of heb je soms iets te verbergen, heb je bepaalde mensen soms iets aangedaan in het verleden? Nee toch zeker?!

Jij bent wie je bent en je bent goed zoals je bent. Hoe je vroeger was, doet er nu niet meer toe. Iedereen verandert in de loop van zijn/haar leven: dat is heel normaal en ook heel gezond. Het zou raar zijn als je - bij wijze van spreken - altijd dat kleine, onzekere meisje uit de brugklas zou blijven.

Spiegel je niet aan wat anderen eventueel van jou zouden kunnen denken. Je kunt niet voor andere mensen denken, je kunt niet voor anderen invullen hoe zij tegen jou aankijken. En zo belangrijk is dat ook niet, want het gaat hier om mensen uit je verleden. Dus mensen met wie je nu helemaal geen contact meer hebt. Lekker boeiend! Ze zijn toch niet voor niets uit je leven verdwenen en jij uit het hunne?

Het leven gaat gewoon door hoor! Leef!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hoe je daarmee stopt? Zoals met zoveel dingen: just do it. Of in dit geval: just don't do it. Hou op met dat vermijden.
Recht je rug, hou je neus recht en blijf gaan en staan waar jij wilt.
Je weet wie je was, je weet wie je bent.
Je bent schijnbaar veranderd en dat is vast niet voor niets. Je hebt keuzes gemaakt en daar mag je, nee moet je, achter blijven staan.
Mensen die dit niet begrijpen zijn jouw aandacht niet waard en kun je negeren.
Hoe vaker langer jij met overtuiging kunt komen op al die plekken die je nu vermijd hoe makkelijker het zal gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zo vrij geweest je andere vragen ook te lezen.
Het valt mij op dat je precies weet wat er aan schort, als er al iets is wat schort;-)
Wat mij nog meer opvalt is dat jij zelf al antwoord geeft.

Vertel aan de mensen die jou aanspreken dat je je af en toe onzeker voelt. Dat geeft toch niets. Als er iemand is die met jou wil omgaan, en jij met hun natuurlijk, mag hij of zij dat gerust weten. En als zij het weten ga jij je vrijer voelen en gaat je zelfvertrouwen omhoog.
Ik ga nu iets zeggen wat eigenlijk niet mag denk ik, maar ik doe het toch.
Kom op meid, tieten vooruit, kop omhoog en gaan.

Dan ga jij je weer op je gemak voelen op de plekken waar je bekenden tegen kan komen.

(Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan, geloof me.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat dit te maken heeft met dat je (uit wat ik eruitopmaak) erg onzeker bent, en eigenlijk jezelf niet durft te zijn. mij lijkt het voor jou een hele goede optie om een cursus te volgen waardoor je zelfverzekerder word. daar zijn er op internet heel veel van te vinden. ik denk niet dat het een goed idee is om plekken te vermijden, zoals hierboven is gezecht. hiermee zul je er nooit overheenkomen en in een soort angst of gevangenschap leven. ik denk niet dat dat de manier is hoe jij zou willen leven. dus wat ik je eigenlijk aanraad: doe een cursus zelfwaardering of in ieder geval dat je zelfverzekerder word. en denk bij jezelf. boeiend wat de rest van de wereld van me denkt. ik heb mijn eigen leven en daar ben ik trots op!

succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is eigenlijk maar 1 manier om een angst te overwinnen en dat is de angst tegemoet te zien. Het vermijden van mensen en plekken om een bepaald gevoel te vermijden geeft meer onzekerheid en angst dan wanneer je gewoon de strijd aan gaat met je angst voor je gevoel. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Maar geloof me. Ik ben er geweest. En ik heb overwonnen.
Ik heb je inmiddels ook een PB gestuurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even heel kort maar krachtig antw.

Probeer te denken van , ik ben ik en zij zijn zij .
Dat was toen , vroeger is voorbij!

Of ,

Zij waren mijn verleden ,IK ben het heden.

je bent bang voor je eigen angst , ieder mens verandert na verloop van tijd .
net als jij .

Laat je niet meer/langer beinvloeden door wat is geweest .

sterkte gewenst!