Wat gebeurt er met je als je al je thuis/school problemen gaat opkroppen?

Sinds een tijdje heb ik thuisproblemen en op school problemen.Omdat mensen wel eens in vertrouwen nam en dit niet altijd goed afliep.De gene die ik altijd alles vertelde,heeft alles door verteld.Een vriendin die ik wel eens wat vertelde verteld alles weer door aan de rest van mijn vriendinnen.Die gebruiken het weer tegen mij of ik word ermee gechanteerd. Echt ze hebben het al vaak gedaan.'Ik weet dingen over jou,jij wou ooit zelfmoord plegen,en je oom die je niet vertrouwt.Hierdoor ben ik bang geworden om nog wat erover te vertellen aan haar.Wat ik vreselijk vind.Ook mijn mentor die ik in vertrouwen nam heeft mijn diepste geheimen door verteld aan mijn zorgcoördinator en die had ik laatst op mijn dak.
Hij was boos,hij wil geen maatschappelijke werker voor mij zoeken.Hij zegt dat ik naar mijn vertrouwenspersoon moet.Vragen of zij elke week met mij wil praten.Van dit alles ben ik echt geschrokken en er is eigenlijk nog maar 1 die nooit iets heeft verteld mijn vertrouwens persoon.
Maar aangezien ik daar ook niet echt meer naar toe durf.ZIe mijn vragen.
Ben bang dat ze zegt dat ze niet naar me wil luisteren.
Me afwijst.Heb ik een soort beslissing gemaakt.Dat ik vanaf nu alles ga opkroppen en ga zwijgen over alles.Ik ben bang dat het word door verteld.Want wat mijn mentor heeft doorverteld was niet niets.Wat gaat er dan gebeuren?Als ik dit allemaal ga opkroppen?

Geen arts,psygoloog

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Het beste antwoord

Als je je gevoelens gaat opkroppen dan worden ze steeds sterker. Op zeker moment gaat dat zo sterk worden dat je de gevoelens gaat uitzenden.
In jouw situatie: zend je uit:

IK VERTROUW NIEMAND MEER

Dat komt bij de omgeving aan:
En die reageert op zeker moment met:

IK VERTROUW JOUW NIET MEER

Je komt dan in een vicieuze cirkel terecht. Je gevoelens zullen je dan opblazen en ervoor zorgen dat je helemaal in de knoop komt met jezelf.

Je kan maar één ding doen: Testen of de persoon die je vertrouwd ook kan vertrouwen.
Als dan blijkt dat dat niet kan: Zeg dan open en eerlijk:
WAT VINDT JE ERVAN?
Je kan dat op twee manieren doen: Face to face of net doen alsof die persoon er staat. Beide manieren werken even goed.
Als je namelijk iets zegt dan komt er altijd een reactie.
Maar: doe het wel hardop! In je hoofd iemand iets zeggen heeft geen enkel effect. Gelukkig maar, iedereen wenst een ander vaak van alles vervelends toe maar gelukkig gebeurd er dan niets. Zeg je het hardop, dan komt het wel aan maar krijg je ook een reactie.

Die REACTIE is nu net wat je nodig hebt!
Jij snapt iets niet of voelt iets nog niet, dus trek je de reactie aan van de anderen. Totdat je het wel begrijpt. Dan wordt het leven een spel van actie en reactie. Positief en negatief.

Als je het dan nog steeds niet vertrouwd: zoek dan iemand buiten je kring die je betaald om eens te kijken naar je probleem. Dat lost vaak veel sneller en effectiever op dan blijven ronddolen op deze aarde.

Succes
Frank
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik zou problemen niet opkropen daar woord je zelf niet beter op.
zulke dingen houd een mensen nooit lang uit. Je zult ooit je emoties in een keer er uit gooien, meestal op een manier hoe je het niet wilt. Wat je wel kunt doen is het opschrijven van je problemen (een soort van dag boek schrijven).
Doe of je het in een brief naar iemand toe schrijft. dan ben jij het voor je gevoel kwijt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is heel erg jammer dat je vriendinnen hebt die een geheim niet geheim kunnen houden, dat is fout van jou vriendinnen en niet van jou!!! opkroppen is nooit goed, daar krijg je echt geestelijke problemen van en soms ook lichamelijke, zoek een manier om je emoties te uiten en laat ook je vriendinnen weten dat je het niet leuk vind dat ze het doorvertellen dat doe jij bij hun ook niet, een echte vriendin zal je altijd helpen.
en die mentor is een grote l*l,
hopelijk kom je er uit en lukt het je om een manier te vinden om je te uiten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga toch echt maar naar die vertrouwenspersoon zij/hij heeft zwijgplicht.
Als je alles gaat opkroppen en zwijgen dan krijg je hierdoor een psygisch probleem.
Dat is toch ook niet wat je wil of niet?
En jou vriendinnen zijn geen vriendinnen in de zin des woords.
12 jaar geleden
Beste MDD,

Waarom geen arts/psycholoog?
Dit zijn júist de mensen, die er ervaring mee hebben om mensen met allerlei problemen te helpen.

Juist omdat ze zoveel ervaring hebben, én - dit zal je misschien aanspreken - een beroepsgeheim,
kan je hier rustig je verhaal doen.

Ik beweer niet dat het gemakkelijk zal zijn,
maar blijven rondlopen met je problemen lijkt me het minst aantrekkelijke alternatief...

Toegevoegd na 1 uur:
En een internet-therapeut?
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Beste MDD, ik begrijp inderdaad ook niet dat jij niet naar een arts of Psycholoog wilt. DAT zijn nu net de mensen die ervoor geleerd hebben mensen met problemen te helpen, DAT zijn de mensen die ervoor betaald worden naar jouw problemen te luisteren en jou te leren hiermee om te gaan.

Ik lees hier een heleboel antwoorden met dat die meiden jouw vriendinnen niet zijn maar eerlijk is eerlijk, jij hebt hun waarschijnlijk niet gevraagd of ze het leuk vinden om jouw verdriet en minderwaardige gevoel met jou te delen....je hebt hun niet gevraagd of ze er behoefte aan hebben om jouw frustraties jegens jezelf aan te willen horen. Je vriendinnen worden daar niet voor betaald, zijn er niet voor opgeleid, hebben geen beroepsgeheim dus waarom zouden ze jouw problemen voor zichzelf houden als jij dat zelf ook niet kunt?

Die mentor daarentegen heeft jou misschien op zijn manier proberen te helpen door jouw problemen door te spelen naar je zorgcoordinator, in de hoop dat die jou kon helpen met je problemen maar had niet voorzien dat jij daarvoor op je dak kreeg. Maar hij heeft gelijk, hij heeft een vertrouwenspersoon voor jou geregeld en daar moet je naartoe met je problemen en als jij er je vriendinnen mee lastigvalt en leraren en mentor en dat niet met je vertrouwenspersoon bespreekt dan is al de hulp die hij je biedt eigenlijk overbodig (als jij toch lekker doet wat je zelf wilt?)

Neem zijn adviezen aan en maak gebruik van de vertrouwenspersoon die hij je aanbiedt en maak plezier met je vriendinnen en laat hun zien dat jij ook plezier aan hun hebt, door alleen jouw gefrustreerde, verdrietige en zinloze ikje te laten zien hebben ze geen zin meer in jou....

Succes....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg het tegen je mentor of vraag hulp bij www.hulpmix.nl voor ieder probleem!

wat er kan gebeuren: je kan hyperventilatie krijgen door stress of depressie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat je zo negatief benaderd bent! Je hebt het al moeilijk en dan zit je niet te wachten op nog meer negativiteit. Jammer dat het vaak voorkomt dat mensen zich niet in kunnen leven in een ander of dat zij dit gewoonweg niet willen. Ik vind dit een soort van armoede van onze maatschappij waarin het Ik of het EGO voorop staat. Wat betreft je mentor, ik vind dat hij heel onprofessioneel heeft gehandeld!
Chanterende vriendinnen? Ik vind dit geen vriendschap! Vriendinnen steunen elkaar! Mag ik tegen je zeggen dat jij je niet hoeft te schamen? Ik weet zelf hoe het voelt.
De mensenwereld gaat helaas vaak met ellebogen te werk, zie het maar als gebrek aan kennis/onwetendheid. Mensen weten serieus, vaak niet wat ze een ander aandoen! Ze weten niet beter meid!

Mag ik je ook adviseren vooral wel te gaan praten? Je zou ook de boel van je af kunnen gaan schrijven of zingen of schilderen of boetseren. Zoek wel een uitlaatklep want uit ervaring weet ik dat je flink ziek kunt worden van spanningen. Door te blijven denken aan je problemen maak je ze groter en denk je op een gegeven moment( zelfmoordplannen bijvoorbeeld) dat er geen oplossingen zijn maar vaak is dit niet waar! Je ziet ze alleen nog even niet.

Ik weet je leeftijd niet maar heb je weleens gedacht aan de kindertelefoon? Je kan ook via internet contact met ze krijgen. Je zou buiten school om ook met een maatschappelijk werker kunnen praten. Deze is gratis en mag niets aan niemand vertellen. Ik weet ook je thuissituatie niet maar als je ruzie hebt met een ouder of met je ouders praat a.u.b. toch met ze of hem haar of haar en haar.Vertel hoe jij je voelt en wat dit alles met je doet. Vaak weten ouders of een ouder ook niet wat er speelt namelijk. Ik wens je heel veel sterkte en je bent echt niet de enige met probleempjes en dus ben je ook niet raar ok?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien word je dan wel depressief. als het erger gaat worden moet je zeker in therapie. heb je ddit probleem ook al aan je ouders verteld?