Hoe moet je stoppen met antidepressiva als het niet van j dokter mag?

Een vriend van mij slikt antidepressiva en wil nix liever dan er mee stoppen, maar 1 probleem het mag niet van de dokter! en toen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Antwoorden (12)

Het beste is om door te blijven slikken, sorry. Maar wat je kan voorstellen is aan de arts, om een lagere dosering in te nemen. Als je zomaar stopt kan dat namelijk ernstige gevolgen hebben

Toegevoegd na 1 minuut:
Die pillen helpen je verder te gaan, je hebt ze niet voor niets, antidepressiefa is best wel zwaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
En als het beter met je gaat, heb je de pillen niet meer nodig en schrijft de arts ze af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2 Miljoen Nederlanders slikt voor niets kalmerende middelen. Ze krijgen het voorgeschreven en van veel medicatie, welke dan ook is bekend dat je onbeperkt herhaalrecepten kunt blijven halen, de farmaceutische industrie vaart er wel bij, geen probleem!! daar heeft pas nog een heel stuk over in de krant gestaan. Antidepressiva stompen je juist heel vaak af. slechts een klein percentage is er op de langere termijn ECHT mee gebaat, omdat zij helaas psychoses hebben. heb je geen psychoises dan kun je beter overwegen naar andere manieren te zoeken om de rust in jezelf terug te vinden. De oudere medicijnen hebben inderdaad vaak afbouw nodig... de modernere medicatie merendeel niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor psychoses krijg je antipsychotica, dat is niet hetzelfde als antidepressiva, forall.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Torrie: Mijn eigen psychiater is de bron. Ik heb geen website voor je, maar ik mag toch aannemen dat iemand die daar jaren voor gestudeerd heeft en het dagelijks in de praktijk toepas toch mag weten welke medicatie wel afgebouwd hoeft te worden en welke niet. Ik mocht alledrie in een keer stoppen en das nu twee jaar geleden en ik heb daar geen enkele hinder van ondervonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antipsychotica wordt ook aan mensen voorgeschreven die geen psychoses krijgen, omdat het o.a. wordt gebruikt als stemmingsremmer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerder als angstremmer dan als stemmingsremmer. En het is niet heel gebruikelijk bij depressies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. Een psychiater zal het niet uit zichzelf op die manier voorschrijven. Bij mij wou hij dat wel proberen, omdat ik er zelf mee kwam. In die tijd modereerde ik een mailgroep die speciaal ging over mensen met allerlei persoonlijkheidsstoornissen, waarbij ervaringen uitgewisseld werden. Verschillende mensen hadden daar baat bij Antipsychotica als stemmingsremmer. In de zin dat de stemming niet zo snel wisselt of omslaat. Omdat meerdere mensen in mijn groep dat ervaarden, besloot ik dat zelf ook te gaan proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
forallweknow ik begrijp dat jij jouw psychiater vertrouwd, maar medicijnen en condities zijn allemaal anders en kunnen nauwelijks met elkaar vergeleken worden. Ik heb nog geen enkel antidepressivum ontdekt die je zonder afbouwen mag stoppen. Er zijn echter wel een hoop andere medicijnen die ook voorgeschreven worden bij depressies die niet afgebouwd hoeven worden.
In ieder geval geldt hier dat de algemene richtlijnen voor het stoppen van antidepressiva gevolgd moeten worden, dat is het veiligst. En dat is altijd afbouwen.
niet doen,in dit geval dokter laten beslissen,of in ieder geval in heel goed overleg.
Zou toch oh zo'n zonde zijn als hij weer terug zou vallen in zijn depressie,wat nogal eens gebeurt bij te vroeg stoppen.
Ik wens hem veel wijsheid en sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dokter bepaalt dat niet. Je vriend is zelf degene die dat bepaalt. De dokter kan het misschien niet slim vinden maar dan nog is je vriend eigen baas over zijn eigen lichaam en welke middelen hij wel of niet slikt. Hij kan dus stoppen als hij dat wil.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je vraagt niet of het de juiste keus is, dus daar ga ik verder niet op in, maar als hij stopt moet hij het heel langzaam afbouwen. Zeker als het toevallig om Seroxat ( paroxetine) gaat is langzaam afbouwen erg belangrijk, dan spreek je over maanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat moet dan inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is bij Seroxat niet per se noodzakelijk om af te bouwen. Ik kwam van een hoge dosis (boven toegestaan) in 1x naar nul, zonder problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je krijgt wel een plus van me overigens, omdat de huisarts inderdaad niet voor jou bepaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je vergeet de + maar dank je wel. Knap dat je zonder problemen in 1 keer kon stoppen, Seroxat staat er om bekend dat het heel moeilijk is om vanaf te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik nog niet eerder gehoord hoor, dat het moeilijk zou zijn om er vanaf te komen. En ik ken toch aardig wat mensen die het gebruik(t)en. Ik heb juist meer de indruk dat Seroxat 't doorsnee snoepje is. Gaat er makkelijk in, doet niet al te veel, weinig last als je 't niet meer neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een andere ervaring ermee gehad zo ook velen met mij, en volgens de WHO brengt afbouwen/stoppen met Paroxetine de grootste risico's mee van alle AD's ter wereld. Aanvankelijk werden de bijverschijnselen tijdens afbouwen en stoppen niet vermeld door de fabrikant GSK, waardoor artsen het gevaar ervan niet kenden. Voor patienten die Paroxetine langere tijd namen, is afbouwen en stoppen een ware hel en ondragelijk. http://antidepressiva.come2me.nl/1196048/Afkicken-van-anti-depress
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, dat zijn andere geluiden dan ik gewend ben. Is ook alweer een tijd geleden (meer dan 10 jaar), wellicht is dit van na mijn tijd. Maakt verder ook niet uit. Ik wilde met mijn reactie de dingen slechts iets nuanceren. Het maakt voor mij in elk geval nog maar weer eens duidelijk dat een huisarts dit niet voor zou moeten schrijven, maar het over zou moeten laten aan een specialist (psychiater dus). En ook dat zelfs de specialisten er wel wat terughoudender mee zouden mogen zijn. Seroxat kan prachtspul zijn, maar is 't lang niet altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik helemaal met je eens. Voor mij is het ook al lang geleden, mijn huisarts schreef het me voor toen ik 17 jaar was.Ik voelde me alleen maar slechter worden. Ik wilde stoppen op mijn 20e en kreeg enorme bijwerkingen waardoor ik het uiteindelijk slikte om geen bijwerkingen te hebben. Toen ontdekte in vloeibare seroxat en daarmee kon in langzaam afbouwen door steeds een druppel minder te nemen. Ik had daar een half jaar voor nodig.Toen ik met die rotzooi gestopt was, waren mijn problemen ook over en voelde me herboren. Ik ben sindsdien ook tegen al die AD medicatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er niet per definitie tegen. Sommigen zijn er echt mee geholpen. Ik heb alleen het vermoeden dat de meerderheid er uiteindelijk niet mee geholpen is en dat is wel een probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang de farmaceutische industrie een hoop geld kan verdienen en dokters en wetenschappers,cadeaus en bonussen van ze krijgen is het belang van de mens weinig waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel mijn man als ik hebben seroxat ook wel gehad, maar ik heb er geen verslaving aan ondervonden en hij ook niet, noch heb ik dat van anderen gehoord die dat gebruikten. Ik merkte er eigenlijk juist helemaal niks van en dat was de reden ook dat ik ermee stopte
Lastig, een huisarts is eigenlijk niet geschikt om te bepalen of iemand wel of geen antidepressivasiva nodig heeft. Dat hoort een psycholoog of psychiater te doen waarmee of gesproken word over de redenen dat men antidepressiva slikt. Toch lijkt het me in deze niet verstandig om zo te stoppen. Dat mag trouwens ook niet van de een op de andere dag maar dat dient afgebouwd te worden onder begeleiding. Persoonlijk zou ik een doorverwijzing vragen voor een psycholoog of psychiater en daar een aantal gesprekken mee te voeren waarin jouw vriend ook kan aangeven dat hij van de AD af wil. Deze kan dan inschatten wat het beste traject is. Maar zo zelf doen lijkt me niet verstandig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor veel mensen is deze drempel hoog, mensen denken nog steeds dat je "gek" moet zijn. Uiteraard is dat helemaal niet zo. Maar feit is wel dat hij een reden heeft dat hij deze medicatie neemt. En als hij ermee wil stoppen dan is het belangrijk dat de oorzaak opgelost word. Ander heeft stoppen totaal geen zin en is hij daarna waarschijnlijk terug bij af. Met alle gevolgen van dien. Het is lastig als iemand echt niet wil, je kunt iemand niets verplichten. Toch zou ik zeker dit met hem bespreken en uitleggen waarom het hem zou kunnen helpen. En dat hulp zoeken geen afgang is maar juist getuigd van kracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MissPrixie: Misschien helpt de medicatie wel gewoon niet. Niet alle dokters zijn daar objectief in. Sommigen willen maar gewoon door blijven gaan met medicatie in je proppen, terwijl het zelfs na lange tijd echt niet helpt. Je reactie maakt een aantal aannames die je niet kunt weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees mijn antwoord nog eens over widar, want wat je zegt strookt niet met mijn antwoord. Ik zeg nergens dat doktoren objectief zijn. Ik raad aan geschiktere hulp te zoeken die beter kan inschatten of stoppen een goed idee is of niet of dat een ander traject misschien beter past. Dit zeg ik juist omdat ik de achtergrond niet weet. Dus ik doe niet aan aannames.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk. Geen idee waarom ik schreef wat ik schreef. Het zal het tijdstip wel zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ psies
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. Heel oneerbiedig gesteld: een huisarts hoort niet in hersenen te rommelen. Antidepressiva zijn heftige middelen.
Bij het voorschrijven van anti-depressiva hoeft het eerste medicijn niet altijd het juiste te zijn. Artsen moeten vaak zoeken welk middel bij de patiënt past.

Als jouw vriend twijfels heeft over de juistheid van het voorgeschreven medicijn, als de bijkomende klachten zijn uithoudingsvermogen te boven gaan, moet hij contact opnemen met de arts die hem in behandeling heeft. Hij moet zijn bezwaren kenbaar maken. In gezamenlijk overleg kan dan een vervolgtraject worden besproken.

Natuurlijk ben je baas over je eigen lijf en kan niemand je dwingen om iets te slikken wat je niet wilt. Een goede arts zal je bezwaren aanhoren en je raad geven. Hij kan je ook vertellen wat er gebeurt als je ter plekke met deze pillen ophoudt, maar ook kan hij in onderling overleg besluiten iets anders te geven omdat dit niet het juiste is.

Het is in ieder geval niet verstandig om zelf te stoppen zonder daar de arts van in kennis te stellen.
12 jaar geleden
Ieder mens is baas over en verantwoordelijk voor zijn eigen lichaam en niemand mag hem dwingen bepaalde medicijnen te nemen als hij dat zelf niet wil.
Als hij het op eigen houtje gaat doen moet hij een goed afbouwplan maken. Hij kan bij forumsites voor depressieve mensen vragen of iemand die het betreffende medicijn in dezelfde dosering slikte en ermee gestopt is hem wil vertellen wat zijn/haar door een arts voorgeschreven afbouwschema is geweest. Als hij daar geen bevredigend antwoord op krijgt moet hij z'n eigen schema maken en heel langzaam verminderen. Dus niet hup na 3 dagen een tablet minder, maar na 14 dagen of een maand. Ik heb het iemand op eigen houtje zien doen en die nam daar een maand of 4 voor (meen ik me te herinneren). Die heeft daarna nooit meer antidepressiva hoeven te slikken. Een half jaar lijkt mij een nog betere termijn.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben gewoon van de 1 op de andere dag gestopt, zonder overleg met een arts, zonder problemen. Nooit meer pillen hoeven slikken. Je hoeft niet altijd af te bouwen.
zondag
12 jaar geleden
Dat kan best waar zijn Widar maar we hebben hier wél een verantwoordelijkheid voor elkaar. En aangezien wij geen artsen zijn en de "patient" ook niet kennen ga ik dat natuurlijk niet aanraden. Als jij dat wel doet ben je zeer onvoorzichtig bezig. Je mag niet spelen met het leven van andere mensen. Bij jou pakte ineens stoppen nu toevallig goed uit maar een ander wordt dan misschien stapelgek met alle gevolgen vandien. En dat alleen maar omdat jij hier wijsneuzig had geschreven dat men wel ineens kan stoppen. Waar ben je mee bezig man? Houd zoiets voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zei ik dat ik hem aanraad zomaar te stoppen? Dat heb ik nergens geschreven. Ik zei alleen dat het niet voor iedereen nodig is af te bouwen. Dat is overigens niet slechts gebaseerd op mijn persoonlijk geval, maar op meerdere gevallen van mensen die gewoon gestopt zijn met Seroxat zonder problemen. Dat is bedoeld als nuancering van "afbouwen moet, anders wordt je stapelgek". Je laatste vraag kan ik ook omdraaien. Waar ben jij mee bezig? Farmaceuticaindustrie spekken?
zondag
12 jaar geleden
Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de moeder van paranoia.
zondag
12 jaar geleden
Is dat ook een spreekwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf nu wel.
Heel goed dat hij wil stoppen!!
Het is toch alleen maar troep.

Hij zou het heel langzaam moeten afbouwen. Ga zeker van een paar maanden.
Hou wel goed in de gaten hou hij zich voelt. Mocht hij zich slechter gaan voelen moet hij misschien nog langzamer afbouwen en tijdelijk de dosis even verhogen naar de vorige dosering.
Mocht hij helemaal er van afzijn en heeft toch behoefde aan een beetje ondersteuning, kan een kopje st janskruid thee helpen.
Dit is een natuurlijke variant van anti depressiva. En stukke minder aggressief.

Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook al ben ik het in beginsel eens met dat antidepressiva troep is zijn sommige mensen het wel nodig. En aangezien wij niets van de achtergrond weten waarom hij dit middel heeft voorgeschreven gekregen, lijkt het me niet verstandig om hier medisch advies te gaan geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met MissPrixie eens! Krijgt ze uiteraard een +1 voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen medisch advies, maar een gewoon advies.
Als de medische wereld je niet wil helpen, zal je toch zelf aan de slag moeten. En dan kan je het beter op deze manier doen dan in 1 x cold turkey
Anti depressiva zijn helaas de milkcow van de medische geworden. En waarschijnlijk verdient huisarts er goed aan )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik niet met je eens mobie1980, antwoordgever begint met "heel goed dat hij wil stoppen!!!". Maar waar baseert ze op dat dit goed in in zijn geval? precies, nergens op. Ik ben het met je eens hoor dat mensen voor elke dwarse scheet tegenwoordig AD voorgeschreven krijgen, maar feit is dat je dat niet mag toepassen op dit specifieke geval. Puur omdat je niet weet wat het verhaal erachter is en je dus onmogelijk kunt inschatten of het goed is. Het kan evenzogoed heel slecht zijn. Dat is niet aan ons om te bepalen maar aan een gespecialiseerd persoon die zijn specifieke situatie kent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry mobie, maar een - van mij. Sommige mensen hebben heel veel baat bij anti-depressiva, dus zeggen dat het toch maar troep is, is gewoon onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ widar
Ik zie dat jij als 1 van de weinige bent die de vraag werkelijk snapt. Even nog maar een verduidelijking voor de rest die misschien al direct een mening klaar heeft bij het zien van deze vraag: Het is heel goed dat hij niet afhankelijk WIL zijn van chemische componenten. Het is altijd beter om zelf de tools te leren hoe om te gaan met je ' probleem' ' gebrek' ' onbalans' hoe je het ook wilt noemen. En daar heb je vaak hulp bij nodig van een expert. De vraag steller is niet de persoon in kwestie, en er wordt geinformeerd naar een mogelijkheid hoe dit te doen.
Alle rand zaken zoals is dit verstandig, laat ik buiten beschouwing, en daar ga ik ook geen uitspraken overdoen. Ik ken immers de persoon in kwestie niet.
Ik mag aan nemen dat de vraagsteller wel alle ins and outs weet om de informatie die er op het web beschikbaar is, dusdanig te verwerken en te gebruiken wat er nuttig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De resultaten van AD zijn vaak bedroevend slecht, variërend van nihil tot verergering in de vorm van bijwerkingen. Dat komt omdat de indicaties door de fabrikanten enorm opgerekt zijn waardoor AD tot een soort partydrugs zijn 'verheven'. Ze doen daarmee niet onder voor statines die volgens sommigen aan het drinkwater zouden moeten worden toegevoegd. Niettemin heb ik verbluffende staaltjes van stemmingsverbetering gezien, maar altijd bij een vakkundig gestelde diagnose. Ook naar mijn mening, ik werk in de huisartsenbranche, hoort die door de psychiater gesteld te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens. In een klein percentage van de gevallen is het idd een chemische onbalans. Maar in het merendeel van de gevallen wordt het meer gebruikt als een quick fix. Snel het probleem 'verdoezelen' haast. En aan een echt oplossing wordt minimaal gewerkt. En dat vind ik heel treurig.
En de vergelijking die gemaakt wordt met suikrziekte is niet geheel terecht. Deze diagnose wordt gesteld aan de hand van allerlei bloedtesten. Daar waar het besluit om iemand aan de ad te zetten, gedaan wordt door een dokter, psychloog, psychiater adv zijn observaties.
Ik zie het teveel om mij heen, mensel worden op de ad gezet zonder of met nauwelijks vervolg therapie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zo goed als er verschillende soorten diabetes bestaan is dat het geval met depressies. Natuurlijk gaat de vergelijking mank, al is het alleen al omdat de diagnose niet door middel van een simpel bloedproefje gesteld kan worden. Soms is voor een diagnose het effect van een medicament noodzakelijk. Klinkt misschien banaal maar het is wel de realiteit, hoewel andere takken van de geneeskunde vaak ook zo werken als er niet meteen een eenduidige diagnose kan worden gesteld. Echter, psychiatrie vergt doorgaans meer tijd dan een huisarts heeft. Interventies op korte termijn keur ik zeker niet af maar er is m.i. al gauw verwijzing naar de specialist nodig. Depressies kunnen zowel hardnekkig, langdurig, gemaskeerd als ernstig zijn. En dan mis ik vast nog een aantal mogelijke kwalificaties.
Waarom mag hij het niet van zijn dokter?

Het hangt van het soort af of je gelijk kunt stoppen of niet.

bij bijvoorbeeld prozac is afbouwen noodzakelijk.

Ritalin of Lexapro bijvoorbeeld weer niet

Hij is baas echter over zijn eigen lichaam dus als hij ermee wilt stoppen houdt in feite niemand hem tegen.

Uit mijn eigen ervaring zeg ik dat een dokter niet altijd gelijk heeft. Dokters die achteraf ongelijk hadden hebben aan verschillende mensen het leven gekost in mijn leven, waaronder mijn moeder.

Ik sluit echter niet uit dát deze arts van jouw vriend ongelijk heeft.

Heeft je vriend bijvoorbeeld psychoses, en medicijnen om dat te onderdrukken, dan kan hij beter wél in overleg met de arts gaan en eventueel over op een ander medicijn. Tai Chi oefeningen kunnen psychoses verminderen en uiteindelijk genezen. In combi met medicatie, zou hij dat dan kunnen gaan doen. Hij merkt dan gevoelsmatig het juiste moment om te gaan stoppen...

Bij psychoses is het bloedlink om te stoppen, omdat, als je een psychose hebt je niet weet wat je doet. Een vriend van mij sprong van zijn huis af, bijvoorbeeld... zo iemand kan dan beter ondergronds gaan wonen ;-) (beetje humor moet kunnen)

Ik heb 14 jaar lang verschillende medicatie gehad op dit gebied en ben twee jaar er vanaf, dmv van een washout ben ik gestopt. IK slikte op dat moment 3 soorten. Ik mocht in een keer stoppen en heb daar geen hinder van ondervonden. Dit kwam omdat het soort dat ik gebruikte dat toestond. Ik deed dit wél onder begeleiding, want ik blijf zeggen dat zonder begeleiding stoppen niet verstandig is.

Maar als hij wilt stoppen moet hij op zijn strepen staan en is de arts verplicht een passende oplossing aan te dragen.

"Ik wil een washout, eens voelen weer hoe het is zonder medicijnen" kan een nuttig argument zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
wash-out.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Washout is dat je stopt met al je medicatie. je lichaam bevat op een gegeven moment geen enkele medicatie meer en zo kun je na een tijdje zien hoe jij van nature eigenlijk bent en reageert op dingen. Aan de hand daarvan kun je dan weer verdere stappen ondernemen. Ik ondervond dat welke AP of AD dan ook mijn natuurlijke gevoelens in de weg stonden. het matigde niet alleen de negatieve gevoelens maar ook de positieve. En ik liep dus als een zombie in de maatschappij rond, want ook mijn creativiteit was totaal weg. Ik heb op een gegeven moment geëist dat er een einde kwam aan de medicatie. Ik heb gezegd, dat als hij niet zou meewerken ik dat wel op eigen houtje ging doen.
de medicatie die ik op dat moment gebruikte konden alledrie in een keer gestopt worden. Ik heb er geen moment spijt van gehad. En ik begin er ook nooit weer aan. Ik heb het 14 jaar lang geslikt, en ik ben 14 jaar lang geen steek vooruit gekomen. Omdat ik totaal afgestompt werd. En ik ben niet de enige. Ik ken veel mensen via yahoo mailgroepen en in real life, kan wel zeggen een paar honderd, die deze ervaringen met mij delen. Dus dit is zeker geen natte vingerwerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Torrie, kan zijn, das ook waarom je dat niet moet doen zonder begeleiding. Mijn psych zei toen dat het kon en gaf me bepaalde waarschuwingen, waar op te letten. En dan kan het wel. Wou je zelf in de stoel van de psychiater gaan zitten? Wie zegt wat op een website staat war is, als iemand anders het anders ervaart? Dit is mijn waarheid, en dat de jouwe? je KUNT er bijwerkingen van hebben ja. En al zou ik die vijf bijwerkingen even hebben gehad door het afkicken, das altijd nog beter dan jaren erbij lopen als een zombie die onder de medicijnen zit. En ja, toegegeven, in sommige gevallen is het echt nodig ze te slikken. Maar als het niet hoeft, is mijn raad: blijf er alsjeblieft vanaf. het doet meer kwaad dan goed. Das mijn mening, Ik denk er zo over, door mijn eigen ervaring. Doe ermee wat je wilt.
Ik ben van mening dat de mens zo sterk is dat hij zich van alles kan wijsmaken. Je kan wel denken: als ik stop is dat gevaarlijk...maar je kan ook denken, waarom heb ik die troep nog nodig? Als je het 1e denkt, dan zal je inderdaad een lastig proces gaan doormaken.

Zo en zo zou ik langzaam maar zeker afbouwen. Ik weet niets over de dosering eerlijk gezegd en de bijwerkingen als je stopt maar ik weet wel 1 ding, en dat is dat depressieve mensen zichzelf depressief maken en ook zichzelf vrolijk kunnen maken, daar heb je geen anti depressiva voor nodig.

Depressieve mensen die letten namelijk automatisch op de dingen die ze niet willen, waar ze zich schuldig over voelen etc..etc... als je vriend vanaf nu probeert om te denken aan de dingen die hij leuk vind komt het goed.

Mijn advies:

1. Richt je aandacht op wat je leuk vindt
( In het begin heel weinig/bijna niets- hoe langer je dit volhoudt hoe sterker het zal zijn en hoe beter je je voelt )

2. Mocht je toch vaak weer sombere dingen denken
( Accepteer het, het is niet erg, het is niet echt en richt je weer op wat je leuk vindt en wat je blij maakt. Als je niets kan vinden ga dan dagdromen over dingen die je leuk vindt )

Ik weet zeker dat wanneer je dit 1 maand traint in combinatie van afname van medicatie ( niet in 1x stoppen ) dat je zeer zeker na 1 maand er uit bent. Want als je positief denkt onderneem je actie, als je denkt aan de dingen die je niet tevreden stellen sta je stil, voel je je slachtover en heb je geen controle: depressief dus.

Veel sterkte gewenst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
Wat je schrijft in je eerste alinea over wat je zelf kan denken over je ziekte vind ik zeer juist. Mijn ex-schoonvader had kanker en moest dus allerlei medicijnen slikken want anders zou hij zeer snel sterven, zeiden de artsen. Op een dag had hij er genoeg van en besloot dat hij geen kanker meer had. Hij stopte met de pillen en ging leuke dingen doen, huisje buiten de stad, tuinieren, toeren met de auto en dat soort dingen. De man heeft nog jaren en jaren geleefd.
Ik zal nooit iemand aanraden plompverloren met zijn medicijnen te stoppen en kanker ligt ook in een heel andere categorie van ziektes, maar ik vind dat wat je ZELF denkt over je ziekte bepalend is voor wat je kan doen op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk kun je positief denken trainen en kan dat je leven beter maken, maar een echte depressie is nog niet zo makkelijk te genezen met positief denken.
Jouw tips kunnen prima helpen bij mensen die een dipje hebben, wat meer piekeren of wel eens somber zijn.
Mensen noemen iets al snel een depressie, dat is een modewoord. Maar de ziekte depressie is geen ziekte van sombere mensen die negatief denken. Dat is wat anders.
Het is belangrijk om bij het stoppen met antidepressiva dit altijd in overleg met een arts te doen. Waarom wil de arts niet dat hij stopt? Vraag duidelijke uitleg. Ga indien nodig naar een andere arts voor begeleiding. Alles is beter dan zo maar stoppen!

Langzaam afbouwen is belangrijk. Het is afhankelijk van het exacte middel, sterkte, dosering en hoe lang hij het inmiddels al gebruikt, hoe langzaam hij moet afbouwen. En bij het afbouwen wordt vaak iemand uit de directe omgeving gevraagd om nauwgezet het gedrag te monitoren. En om iemand op te kunnen vangen als het niet goed gaat. Het kan erg moeilijk zijn jezelf goed te beoordelen en jezelf weer eruit te trekken als je in een dip raakt.

Waarom langzaam? Antidepressiva hebben een nadeel: ze geven ontwenningsverschijnselen. Een greep hieruit: nervositeit, angst, prikkelbaarheid, opvliegendheid, huilen en huilerigheid, duizeligheid, slaapproblemen, concentratiestoornissen, hoofdpijn, misselijkheid en braken, woede-uitbarstingen. Kijk eens consumed om uitleg over het specifieke medicijn op te vragen.

Bij veel van deze middelen duurt het even voordat ze gaan "werken" als je begint. Het duurt ook even voordat je het merkt, als je er spontaan mee stopt. Weken tot maanden na het spontaan stoppen, kun je een zeer zware plotselinge terugslag te verwerken krijgen. Er is een reden waarom verschillende antidepressiva ook een stofje bevatten waardoor je gaat braken bij te hoge dosering... Ik wil echt niemand bang maken, maar wel waarschuwen voor de gevolgen. Ik heb het van dichtbij meegemaakt en wens dit niemand toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel terecht dat je wijst op de risico's van stoppen en het belang van langzaam minderen, +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ je van mij. Heel zinnig antwoord!
waarschijnlijk onderdrukken de medicatie nu gemoedstoestanden die je vriend niet ervaart waardoor hij denkt het niet nodig te hebben (het gaat toch goed zo?)

bij het stoppen van de medicatie is dat helaas niet blijvend en zal er waarschijnlijk een terugval komen. dit zal denk ik de reden zijn waarom de arts zegt dat het niet mag.

ik weet niet wat je vriend er verder aan doet om zijn probleem onder controle te krijgen en zelf weer de regie over zijn gevoel/gedachten te krijgen?

met alleen medicatie werkt het namelijk niet omdat de oorzaak niet aangepakt wordt. zolang dit niet gebeurd verdwijnt het probleem ook niet en is stoppen met medicatie af te raden.

is je vriend toch standvastig en gaat stoppen, geef dit dan door aan het huisarts zodat je beter een vinger aan de pols kan houden/weet waar je op moet letten als er idd een terugval is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de medicatie nu werkt, hij zich daardoor goed voelt en hij daarom weer problemen zou krijgen als hij stopt, is 1 mogelijkheid. De andere mogelijkheid is dat de medicatie niet werkt en hij zich daardoor niet anders voelt. Maar het is wel een punt dat ik nog weinig genoemd heb zien worden, dus daarvoor een +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je Widar. de 2e optie is ook mogelijk, maar denk dat de arts hiervan al wel op de hoogte van zou zijn en er al een andere medicatie is geprobeerd. iets wat niet helpt (na een bepaalde periode) daar zal een arts waarschijnlijk niet van zeggen dat je er niet mee mag stoppen had ik zo bedacht :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van die arts is een veronderstelling die ikzelf niet aandurf hoor. Heb genoeg gevallen gezien waar de arts gewoon weigerde om naar de persoon te luisteren en andere medicatie te proberen. Mijn eigen geval incluis. Sommige artsen missen gewoon enige creativiteit en proberen alles op te lossen door strak de standaardregels toe te passen. Jij depressief? Jij heel lang Seroxat slikken. Punt.
Overweeg te gaan hardlopen! 3x per week een half uur hardlopen werkt -bij lichte tot middepmatige depressie- aantoonbaar hetzelfde als het slikken van medicatie! Zoek op google eens op Runningtherapie.