Hoe moet je kritiek loslaten?

Het hoeft maar iets heel kleins te zijn, bijv: Je had je huiswerk wel wat netter kunnen opschrijven.
En dan zit ik de komende 3 dagen met een rotgevoel.
Of ik ben iets vergeten.
Ik word hier gewoon gek van: ik weet dat het weinig uitmaakt en de anderen het meestal meteen zijn vergeten maar ik zit er gewoon zo'n 3/4 dagen echt mee. De hele dag gewoon een rotgevoel.
Hoe kan ik kritiek loslaten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2K

Antwoorden (6)

Ik heb er ook wel eens last van, maar het help wel wat ik doe.
Gewoon aan de positieve punten denken die je die dag heb gekregen.
Complimenten of leuke dingen of zoek een leuke bezigheid zodat je de kritiek vergeet.
Je kunt ook gewoon je geest leegmaken en er niet meer aan denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laat de kritiek niet gelaten over je heen komen, maar besluit voor jezelf of de kritiek wellicht terecht is.
zo ja, neem je dan voor het voortaan beter/ anders te doen.
zo nee, gooi het dan over je schouders, mogelijk zit de kritiekgever niet goed in zijn of haar vel, maar dat is niet jouw probleem.
12 jaar geleden
Loslaten zou je zo kunnen doen:
Ben je het eens met de kritiek? Doe er iets mee voor jezelf. Leer ervan, zie het als een uitdaging, verander dat waar kritiek op is gegeven of probeer dat.
Ben je het er niet mee eens? Dan zou je het bijvoorbeeld kunnen bespreken met diegene die de kritiek gaf of met iemand anders.
Als je het heel belangrijk maakt voor jezelf, dan blijf je ermee rondlopen.
Vraag is dan, waarom je het zo belangrijk vindt/maakt. Zie je het als een afkeuring van jouw persoon? Dan is het misschien handig om te achterhalen waar dat vandaan komt. Vaak (mijn eigen ervaring) komt dat vanuit je (vroege) jeugd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms wil de ander je echt helpen en is de kritiek ook bedoeld om je beter te maken. Dit voel je ook aan, je voelt dat een ander oprecht het beste met je voor hebt. Deze kritiek kan je meenemen en als de kritiek jou ook aanspreekt, dan kan je hier iets aan doen.

Maar soms is de kritiek alleen maar bedoeld om je neer te halen, en heeft de ander alleen maar de goede bedoelingen voor zichzelf. Als jij bijvoorbeeld wordt neergehaald, dan zal de ander daardoor sterker zijn.
Ook dit soort kritieken kan je aanvoelen. Je hebt dan namelijk een rotgevoel en dat was dan ook precies wat ook de bedoeling was van die kritiek.
Deze kritiek kan je naast je neer zetten. Zeg tegen jezelf dat de ander alleen maar zichzelf hiermee wilt helpen, en niet jou. Dit kritiek is nutteloos voor jou. Zeg maar tegen jezelf dat het een probleem van die ander is, niet van jou.

Zoals het netter schrijven van je huiswerk... dit is puur gezegd, doordat de ander het zelf netter zou schrijven. Dit is dan ook eigenlijk een opmerking niet voor jou bedoeld, maar voor de ander zelf. Het is voor de ander erg belangrijk, dat is dan zijn probleem. Voor jou is het nu eenmaal niet zo belangrijk.

Woorden zijn nu eenmaal erg krachtig, het is belangrijk om jezelf te zijn en dicht bij jezelf te blijven. Daarin kan je je kracht vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent duidelijk een zeer gevoelig typje - en dat ken ik. Je vraag raakte me dan ook persoonlijk. De vragen die ik je hieronder stel, heb ik mezelf ook gesteld. Eigenlijk wil je geen kritiek loslaten, maar het rotgevoel, de pijn die kritiek je bezorgt.

Loop jij jezelf misschien constant te bekritiseren? Heb je last van perfectionisme? Een gevoel van minderwaardigheid? In dat geval kan de (al dan niet vermeende) kritiek van een ander net de bekende druppel zijn en je een groter rotgevoel bezorgen dan dat waar je al mee rondloopt!
Accepteren wie je zelf bent, wat je doet en laat, wat jouw eigen normen en waarden zijn - de acceptatie van je eigen Ik is de sleutel tot het loslaten van de pijn die kritiek met zich meebrengt.

Wanneer je jezelf accepteert zoals je bent, zul je in staat zijn om kritiek niet meer op jou als persoon te betrekken, en de pijn van het niet-goed-genoeg-ZIJN kunnen loslaten. Misschien dat je nog pijn zult voelen, maar dan weet je dat het komt door een gevoel van niet-goed-genoeg-GEDAAN-HEBBEN. En da's héél wat anders!

Sterkte, lieve Dromer, je komt er wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi voorbeeld is dit! "Je zou je huiswerk wel wat netter kunnen opschrijven".
Dat je een rotgevoel hebt, kan ik mij voorstellen. Want wat moet je hier mee? Je had je schoenen wel wat beter kunnen poetsen, je had wel iets meer geld in je portemonnee kunnen hebben, je zou best een kortere route naar de kantine kunnen nemen.
Dat je hiermee zit, komt omdat dit bullshit is. Flauwekul dus. Plus, en dan komt het: je weet hier geen raad mee.

Het punt is dus: hoe verdedig ik mij tegen flauwekul.
Je kan een grapje maken. Oh, ik schrijf altijd zo. Je kan het tegenwerpen: schrijf jij dan zo netjes?

Je kan de opmerking ook serieus nemen: "Wat is het effect van deze manier van schrijven? Maak je leesfouten? Komt de bedoeling niet over? Vertel nou eens, waarom je dit zegt".

Dit laatste heet ook wel 'je kwetsbaar opstellen', omdat je misschien iets zult horen wat je op dat moment niet zo leuk vond. Maar dat geeft absoluut niet: van die opmerking kun je juist je voordeel doen.

Dus laat kritiek niet los, maar ga er actief mee aan de slag.