Paniek aanvallen. Wat nu? Lees beschrijving.

Ik ken iemand die heel erg last heeft van paniek aanvallen. Ze voelt zich de hele dag nerveus en voelt dit de hele dag door.
Wat kan ze het beste gaan doen? Is er een manier om ermee om te gaan?

Ze heeft voor zichzelf al van alles geprobeert en het lijkt totaal niet te werken.
Hebben jullie misschien nog ideëen? Ze kan er echt niet meer tegen en ik heb ook heen ideëen meer.

Alvast bedankt.

Toegevoegd na 1 dag:
Ze is al onder behandeling. De vraag is meer wat ze kan doen om er het beste mee om te gaan? Is er een goede behandeling? Want de GGZ blijft zeggen dat ze geduld moet hebben...geduld? Waarop? Das heel moeilijk als je je dagen extreem slecht doorkomt en steeds heel erg nerveus en paniekerig bent, en je weet niet eens waarom je bang bent.

Vertel me aub hoe ze het beste door haar dag kan komen en dus geduld moet hebben. En wat een goede behandeling zou zijn. En medicijnen werken helaas niet, omdat ze nog een ander probleem heeft, dat ervoor zorgt dat de medicijnen het erger maken.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.6K

Het beste antwoord

Jouw vraag: Wat kan ze het beste gaan doen? Is er een manier om ermee om te gaan?

Mijn antwoord ervaring ( heb een angst syndroom : Ze kan niks er tegen doen!

Een angst aanval komt zo onverwachts dat je er niets aan kan doen ( pillen misschien slikken,
'heb ik gehad ' ben ik nu op tegen )

Die verminderen het moment van de aanval misschien,maar het veranderd de angstaanval er niet door,vaak komen er nog hallucinaties bij door pillen.
Maken je nog meer labieler dan dat je al bent!!

Het is vreselijk zo een aanval, van een sterk mens zak je in elkaar als een hoop ellende,
als een kind van 3 die een spin ( zacht uitgedrukt denk ik )voor het eerst ziet!

Wat ik heb gedaan ( niet aan te raden ) ik heb me geïsoleerd van alles waar ik een angstaanval dacht door te krijgen ,dus opgesloten als een kluizenaar, weg van iedereen!!

Geen onverwachtse dingen meer of enge dingen ( dacht ik )
Ja het helpt...........totdat er een brief komt van wat je totaal niet had verwacht en je zakt weer in elkaar als 1 grote lege zak!!
Vreselijk!!
Angst ,angst en nog eens angst.

Angst stikt ,angst verlamt,angst is als vuur het vreet aan je ,je gaat er aan kapot mits je het accepteert dan ga je de goede kant op!

Een angstaanval veroorzaakt ook nog eens een grote schaamte dat JIJ dit plotseling bent,van een volwassen mens veranderen plotseling in de meest bange klein kind die je maar kan bedeken,dat bevordert nog meer angst het is een cirkel waar je in zit.

Ik heb het 'eindelijk' na jaren geaccepteerd dat het me kan overkomen ,spontaan door iets wat ik niet in de hand hebt en waar ik ook ben ik in elkaar zak ,met gillen,huilen schreeuwen noem maar op.

Het is me overkomen de laatste zware aanval zo een 3 jaar geleden bij de belasting balie ,waar wel 30 mensen stonden.

voorstellen: Ik kom gewoon als een volwassen iemand binnen en wacht netjes op mijn beurt. Praat met mensen als een normaal mens.
Totdat ik bij die man moet komen en die begint me daar uit te kafferen ( voor iets waar ik totaal geen weet van had ) en ik zak in elkaar en het hele verhaal wat ik al geschreven hebt gebeurd.
Sta je dan achteraf voor gek.........in mijn ogen en gedachten toen wel.

Nu als het me gebeurd,zeg ik 'gewoon' : Ik heb een angstaanval en loop jankend verder!

Heel veel sterkte met je vriendin!!!

Toegevoegd na 4 minuten:
ps. die angstaanval duurde 3 weken lang,ik kon het niet stoppen,die belasting meneer was echt een schoft deze man had geen recht om tegen iemand zomaar uit te vallen!
Nu sta ik er sterker voor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als ze alleen 'voor zichzelf' al van alles geprobeerd heeft en het werkt niet, is het tijd voor professionele hulp. Ze zal er mee naar de huisarts moeten en zichzelf moeten laten doorverwijzen.
Als ze dat ook al gedaan heeft, moet ze vooral niet opgeven, maar doorzoeken tot ze een therapie vindt die wel werkt voor haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is al in behandeling en ze krijgt over een paar maanden een therapie die helaas niet eerder start.
Maar wat kan ze dan doen om de dagen dragelijk te maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is al in goede handen. Meer kan ze niet dan. Misschien een hobby zoeken. Als afleiding. Knutselen, schilderen, schrijven?? Als "niks" helpt. Wat wil je dan doen?? Ik geef GGZ gelijk. Ze kan dan alleen maar geduld hebben. Zodra de therapie start zal het ook niet 123 overgaan. Dit heeft vaak veel tijd nodig. Angst problemen zijn heel erg moeilijk in 1 keer op te lossen. Misschien is het niet op te lossen. Maar ze leert hoe dan ook een weg om er mee om te kunnen gaan in therapie. Dus ze moet hoe dan ook geduld hebben. Hoe vervelend het ook is.. Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij begreep ik het verkeerd. Ze is in behandeling klinisch?? Of gewoon een gesprekje per week ofzo?? :| Als dat het geval is snap ik niet waar ze bij ggz mee bezig zijn. Ze moet in therapie! Ze moet behandeld worden om hier mee om te kunnen gaan! Trauma verwerking!! Ze moeten dit in ieder geval veeeel serieuser nemen!!! Wat ik al eerder zei! Gewoon blijven hameren! En stalken!!
Het lijkt er een beetje op alsof ze onder de stress zit ? Als dit zo is misschien moet ze dan wat meer tijd voor haar zelf vrij maken, Meer ontspannen ? Sommige mensen kunnen niet goed met gespannen sweer omgaan en gaan dan zeer nerveus worden of worden ze uit het niets erg kwaad etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij paniek aanvallen is het vooral je verleden en de ervaringen daarin die je in het heden dwars liggen.
Bij 'van alles geprobeerd', valt daar ook de confrontatie met het verleden onder? Het mentale aspect?
Misschien eens een richting om in te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord. Dat zullen we ook zeker gaan proberen. Maar dit is niet iets dat alle minuut kan of ook meteen effect heeft.
Misschien een goede tip hoe ze haar dag het beste in kan vullen zonder dat ze gek wordt van de angst? Plz?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze helemaal gek word door de angst kan zij alla minuut opgenomen worden hoor. Ik heb er zelf ervaring mee gehad. En ik weet dat je 24uur per dag ergens terecht kan. Ze moet gewoon een invulling inderdaad zoeken. Hoop voor haar dat ze niet de hele dag alleen is. Dit zal niet goed zijn. Misschien wat ik al eerder zei.. Ga knutselen.. Of schilderen?? Weet niet of ze wel naar buiten durft?? En of dat verstandig is?? Een heel stuk wandelen kan ook soms even lekker werken.. Probeer de druk bij ggz hoger te leggen. Desnoods stalk je ze elke dag!! Snap niet dat ik in het verleden maar hoefde te bellen.. En kon al ergens terecht?? En zij komt op een wachtlijst??:S Dit moet toch serieus genomen worden?? Heel erg veel succes!!
Wanneer iemand eenmaal een paniekaanval heeft gehad kan de angst om nog een paniekaanval te krijgen, juist de oorzaak zijn om weer een paniekaanval te krijgen. Zo beland je helaas in een vicieuze cirkel.

Wat je kan doen tijdens een aanval:
* Een belangrijk onderdeel is de ademhaling. Zorg dat je rustig blijft ademen en probeer steeds door de buik te ademen en niet door de borstkas.
* Iets dat ook goed helpt is lichamelijke inspanning. Als je bijvoorbeeld gaat hardlopen of een andere zware lichamelijke inspanning verricht, wordt de adrenaline weer op het normale niveau gebracht.

Wat je beter niet doet:
* Er zijn diverse factoren die de paniekaanvallen kunnen verergeren en/of het aantal aanvallen kunnen verhogen, te weinig slaap bijvoorbeeld.
* Te veel cafeïne en theïne drinken is ook niet goed.
* Ook alcohol kan meer aanvallen uitlokken.

Lees meer raadgevingen in onderstaande website:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer inderdaad die vicieuze cirkel te voorkomen en anders te doorbreken.
Siska gaf al hele goede tips.
Wat ook heel goed helpt is om jezelf ergens toe te dwingen, ga eens een stuk lopen of ga alleen die boodschappen doen die je die dag nodig heb.
Zo moet je iedere dag wel even naar buiten om die dag te eten, als je het dan ook nog lopend kun doen, maak je gelijk je hoofd leeg.
Voor Siska: ++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Z11 :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is werkelijk een goed idee, maar zeer moeilijk in uitvoering. Ze heeft werkelijk elk advies opgevolgd en niets schijn echt te helpen...
Toch heel erg bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Las dat ze onder behandeling van het GGZ is, misschien kun je eens ergens anders aankloppen.
Misschien dat ze op deze medicijnen niet reageert, maar misschien toch een verandering proberen.
Heb zelf ook al de nodige kilootjes medicijnen naar binnen gewerkt, maar uiteindelijk een goede gevonden, terwijl ik echt ook eens op een punt zat, dat ik op geen 1 medicijn reageerde.
Dus geef de moet niet op.
Weet niet waar je woon, maar ik weet nog echt een heel bekwaam psychiater, die ik bij iedereen zou willen aanraden qua zijn kenneis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soory ik bedoelde: zijn kennis.
Een behandeling tegen paniekstoornis duurt inderdaad enige tijd. Afhankelijk van hoe lang zij al in behandeling is, zou ze wel verbetering moeten kunnen merken.
Een behandeling waarvan bewezen is dat deze helpt, is cognitieve gedragstherapie. Kort gezegd houdt dit in:
- de situaties die zij vermijdt omdat ze bang is voor een paniekaanval niet meer uit de weg gaan (gedrag)
- de angstaanjagende gedachten die zij heeft tijdens een paniekaanval onder de loep nemen (gedachte)
- leren omgaan met de lichamelijke sensaties tijdens een paniekaanval (gevoel)
Afhankelijk van de oorzaak van haar paniekaanvallen zou EMDR ook een goede optie kunnen zijn, bijvoorbeeld als ze iets ergs heeft meegemaakt.
Bronnen: