bestaat er een fobie dat je bang bent van gehandicapte mensen??

ik ben echt doodsbang voor gehandicapte mensen...
ik vind het echt heel lullig want zij kunnen er ook niks aan doen
en ikzelf ook niet
nu wilde ik dus weten of meer mensen dit hebben en of er een naam voor is

Toegevoegd na 1 dag:
angst voor onbekende zal het niet zijn want ik heb 3 gehandicapte neven :D (jaar of 30-40)(oeh volgens mij meer ooms dan :S)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
7.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij hebt deze fobie; dus hij bestaat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er zo eentje. Ook ik voel me daar ontzettend lullig over, zij kunnen er niets aan doen. Ik weet wel waar het vandaan komt. Vroeger op de basisschool hadden we een speurtocht door de bossen waarna we mochten zwemmen in het zwembad van een instelling voor verstandelijk beperkten. Zij waren op dat moment niet aanwezig, maar toen ik vrolijk en wel aan het zwemmen was kwamen zij naar buiten en sprongen ontzettend enthousiast met alle bijbehorende geluiden in het zwembad. Ik ben hier ontzettend van geschrokken en heb er altijd last van gehouden. Ik vlucht ook zo snel mogelijk weg zodra ik er een tegenkom in bijvoorbeeld een supermarkt. Ik probeer er wel wat aan te doen, mijn beste vriendin werkt met verstandelijk beperkten en ik ga af en toe 10 minuutjes langs. Puur om aan ze te 'wennen'. Mensen met het syndroom van down heb ik al minder moeite mee, maar ernstig spastisch of mensen die uit het niets gekke geluiden maken of schreeuwen vind ik doodeng. Of er een naam voor bestaat weet ik niet, ik moet ook zeggen dat ik verder niemand ken die dit hetzelfde ervaart als ik. Succes ermee, ik weet hoe vervelend het is. Je bent in ieder geval niet alleen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedoel je verstandelijk beperkten of mensen die bv een been missen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je doodsbang van je gehandicapte neven / ooms?

Het beste antwoord

Jazeker , voor elke denkbare fobie, van angst voor ijslolliestokjes of wattenbolletjes tot angst voor school of angst voor sterren is wel een mooie latijnse naam, en wat jij beschrijft is (vermoedelijk) retardofobie ; de angst voor (verstandelijk) gehandicapten.Lijders van deze fobie zijn bang om zelf gehandicapt te worden als ze in de buurt komen van verstandelijk minder rijke mensen. Het aantal hits is minimaal voor deze fobie, dus erg veel zal hij niet voorkomen, en onbekendheid lijkt me een van de voornaamste oorzaken van een dergelijke fobie, al kan een negatieve ervaring met een gehandicapte (die nog wel eens agressief kunnen zijn) een aanleiding zijn.

Angst voor lichamelijk gehandicapten lijkt meer thuis te horen in de categorie dysmorfofobie ; angst dat het eigen lichaam niet perfect is of gebrekkig kan worden. Een angst waarmee je natuurlijk bij elke rolstoel of ontbrekend been geconfronteerd kan worden.

Voor vrijwel alle fobieën overigens is gedragstherapie zeer effectief, en vaak zelfs op korte termijn. Aangezien er nogal wat gehandicapten in de openbare ruimte voorkomen, lijkt het me verstandig zeker hulp te zoeken. Want erg sympathiek komt een doodsangst voor mensen die nu eenmaal iets afwijken van het gemiddelde natuurlijk niet over ; het zal zeker op minder begrip kunnen rekenen dan bijvoorbeeld angst voor hoogte of spinnen.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de link een leuk - maar verre van compleet - overzicht van de meest uiteenlopende fobieen. Niet geschikt voor mensen met fobiofobie (die bang zijn dus een fobie te hebben of te krijgen ;-) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in het 1e paragraafje beschrijf je het perfect :)
ik ben ook het meest bang van verstandelijk beperkte
en dacht vroeger dat het besmettelijk was
(nu weet ik beter maar toch blijf ik het denken)

Andere antwoorden (9)

ja dit komt vaak voor, ik ben zelf blind en mensen doen vaak vreemd tegen mij, is helemaal niet nodig, je bent denk ik bang om de verkeerde dingen te zeggen, maar je kunt beter iets verkeerds zeggen, dan weglopen of zwijgen, ga de confrontatie een keer aan, ga eens langs bij een revalidatiecentrum bijvoorbeeld, dat zal je beeld van handicap wel veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Een revalidatiecentrum bezoeken is inderdaad een goeie tip. Dan besef je misschien dat ook mensen die eerst gezond waren een handicap kunnen krijgen, dat dit net zo goed jouzelf zou kunnen overkomen. Het zijn allemaal gewone mensen, waarom zou je daar bang voor zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is een natuurlijke schrikreactie, gehandicapten zijn gewone mensen, maar hun uiterlijk en/of gedrag is net iets anders, dan bij een valide persoon, zowel de invalide als de valide persoon moet hiermee leren omgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kun je dit lezen als je blind bent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies hoe kun je hierop antwoorden als je blind bent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg hallo, denk eens na. Daar zijn speciale mogelijkheden voor, we leven niet meer in 1800 he. Nadenken voor je iets zegt. En niet zomaar zoiets kwetsends neergooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb een spraakprogamma op mijn computer, deze leest dus alles voor en verder een brailleregel, waarmee ik kan lezen met mijn vingers, slim he?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en blind typen kan ik ook, op de f en de j staan van die puntjes , als daar mijn wijsvingers op staan, kan ik alle toetsen vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant ... Ook wel interessant voor mensen die niet goed kunnen lezen
(zoals dyslexie, afasie, bijna blind, ...) Spika is het ideale hulpmiddel als je problemen hebt met lezen en schrijven. Spika kan tekst voorlezen die je aanwijst, selecteert, of zelf tikt. Ook kan Spika tekst voorlezen die je met een leespen van papier scant.
http://www.fluency.nl/spika/index.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn heel veel van die systemen, gehandicapten zijn over het algemeen niet zielig meer, de meeste vinden het ook vervelend zielig of anders gevonden te worden, wij willen net zo behandeld worden als ieder ander en gewoon meedraaien in de maatschappij, maar wel bedankt voor alle positieve reacties
Ja er bestaat voor bijna alles een fobie ne zoals de fobie dat je bang bent dat ergens op de wereld een eend je bespied natuurlijk is deze fobie heel zeldzaam maar alsnog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaa jaaa! Anatidaefobie heet dat.
dat heb ik zelf ook.. niet zo heel erg.. maar als ik een gehandicapte zie, wil ik altijd afstand en krijg ik kippenvel. Ik vind het heel lullig voor ze, maar ik wil het liefst niet dat ze me aanraken. ik weet ook niet waarom dat is. Mn neefje is ook gehandicapt, maar dat is anders.. ik probeer hem net zoals zn "normale" broertje te behandelen maar dat lukt niet.
Ik denk niet dat er een naam voor is.. maar dat zou ik ook fout kunnen hebben.
(meisje, 15)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee , die fobie bestaat niet .

En voor gehandicapte mensen hoef je niet bang te zijn.
integendeel .

Het is het meestal het onbekend /geremd zijn ,hoe in de omgang van een gehandicapte te doen .

Ga eens naar een bijv opendag in een zorginstelling , en je bent zo van je zgn fobie af .
als je je ervoor openstelt

En juist van deze mensen krijg je
zoveel liefde /vrolijkheid ze zijn erg onbevangen enzv
sta je echt van te kijken .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heet angst voor het onbekende. Kort door de bocht ik weet het maar zo is het wel.
Ik heb ooit stage gelopen bij mensen met een verstandelijke beperking. Zag er als een berg tegenop. Vond het eng en zat niet te wachten op kwijlende mensen.
Na een tijd daar te hebben rond gelopen, zag ik steeds minder de handicap, maar meer het karakter van de mensen. Heel lief en leuk. Natuurlijk zaten er ook mensen bij, waar ik moeite mee had. Dat was omdat het karakter te complex was.
Om een lang verhaal kort te maken, het is een kwestie van wennen. Tegenwoordig zijn er veel instellingen in woonwijken. Zo merk je dat er veel mensen, zoals jij er beter mee om kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Het is eigenlijk heel simpel. Wat een boer niet kent......
Dat geldt ook voor Nederlanders die schrik hebben van andere culturen. Dat is ook geen fobie..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij, niet alles waar je bang voor bent is een fobie. Ik denk dat iedereen wel bang is om voor het eerst contact met iemand te zoeken of voor het eerst te solliciteren maar zo kan je alles wel een fobie noemen. Mooi geschreven van je.
misschien helpt het als je je bedenkt dat je angst voor gehandicapten .. ook een handicap is!
ik ben zelf donker en heb ook vaak last van fobieen van niet-donkere mensen.. zo maken ze vaak een boogje om me heen, beginnen te voelen of hun portemonnee er nog wel zit, volgen me in winkels etc. het streepje wat je op hen voor hebt is, dat zij vaak ontkennen dat ze zich zo gedragen of dat soort (geesteszieke) gedachten hebben (want iemand op basis van zijn huidskleur anders behandelen komt voor uit geestesziekte).. jij bent je er in ieder geval van bewust dus kun je er iets aan doen!!
succes met je therapie.

Toegevoegd na 5 minuten:
misschien helpt het als je je bedenkt dat je angst voor gehandicapten .. ook een handicap is!
ik ben zelf donker en heb ook vaak last van fobieen van niet-donkere mensen.. zo maken ze vaak een boogje om me heen, beginnen te voelen of hun portemonnee er nog wel zit, volgen me in winkels etc. het streepje wat je op hen voor hebt is, dat zij vaak ontkennen dat ze zich zo gedragen of dat soort (geesteszieke) gedachten hebben (want iemand op basis van zijn huidskleur anders behandelen komt voort uit geestesziekte).. jij bent je er in ieder geval van bewust dus kun je er iets aan doen!!
succes met je therapie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die fobie bestaat, althans de angst voor mensen met een verstandelijke handicap. Die fobie heet 'Retardofobie'.
Lijders van deze fobie zijn onbewust bang om zelf gehandicapt te worden als ze in de buurt komen van verstandelijk minder rijke mensen.

Als je mensen met een lichamelijke handicap bedoelt, dan zou het kunnen dat je bang bent omdat je niet weet hoe je moet omgaan met die mensen. Je bent misschien bang om hen te kwetsen door iets verkeerd te zeggen of te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent bang hele enge wezens te zien lijkt mij. Aan mij
zie je niets maar ik heb wel wat heb ook gewoon een
baan net als een ander dit is gewoon lullig van jou hoe
kun je dit nu zeggen. Het is beter persoonlijk te zeggen
tegen die persoon zelf, maar op deze manier sorry hoor
je praat jezelf een fobie aan.
Ik heb hier voorlopig niets meer aan toe te voegen, dit
ligt toch wel aan jou.
1sb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een hele slechte ervaring hebt gehad dan kun je wel een fobie krijgen. Maar er zijn heel veel lieve gehandicapten. Het zijn gewoon mensen.