Hoe moeilijk is het voor iemand die autisme heeft om een relatie te beginnen?

Mijn grote broer van 23 heeft een lichte vorm van autisme. Hij heeft nog steeds geen vriendin. Hij heeft al een paar relaties gehad van een paar maanden maar deze liepen echter slecht af. Is dit het dan echt zo moeilijk voor hem om een relatie te beginnen? Kan hij er ooit voor klaar zijn, voor een deftige relatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
8K
Kimath
12 jaar geleden
Heeft hij zelf wel behoefte aan een relatie? Of wil jij graag dat hij een relatie heeft?
Kimath
12 jaar geleden
Of het bij hem lukt kan ik niet garanderen, maar ik heb Asperger en heb al 7 maanden een relatie met iemand met PDD-NOS, dus het is wel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het eigenlijk niet. Ik denk wel dat hij een vriendin wilt.

Het beste antwoord

Mensen met een milde vorm van autisme hebben vaak (niet altijd dus) meer moeite om een relatie met iemand aan te gaan èn te onderhouden dan mensen zonder autisme. Dat komt, omdat de sociale vaardigheden vaak anders zijn ontwikkeld.
Veel mensen met autisme hebben er ook helemaal geen behoefte aan.
Je broer is 23 en heeft verschillende relaties gehad, zelfs enkele die een paar maanden stand hielden. Dus hij is er wel toe in staat.
Vele niet-autisten hebben op hun 23 een paar relaties gehad die niet blijvend waren, dus zo vreemd is dat niet!
Of hij er ooit klaar voor zal zijn kan niemand je vertellen, omdat niemand in de toekomst kan kijken ;-)

Wat meer informatie hierover:

http://www.autisme-asperger.com/relaties-van-en-met-personen-met-autisme/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
En natuurlijk een plus voor je antwoord :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Kimath en andere plusser ;-)
jodyenboyke
12 jaar geleden
Kimath, ook een plusje van mij. Het zullen m.i. wel altijd complexe relaties zijn, met een niet altijd gelijkwaardige relatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Jodyenboyke.
Ik denk, dat gelijkwaardige relaties zeker kunnen. Waarom is iemand met autisme niet gelijkwaardig aan iemand zonder??? En complexe relaties komen ook voor bij mensen zonder autisme....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke relatie is complex ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou er een complex van krijgen ;-)))))
Dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad WendyH, plus van mij ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx Mendy ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!

Andere antwoorden (10)

Er zijn genoeg mensen van 23, die single zijn. Zo vreemd is het dus niet.

Dat je broer autistisch is, is op het relationele vlak natuurlijk wel een factor, die het moeilijker maakt, maar dit moet hij gewoon zien als een uitdaging. Niet voor niks is de uitdrukking dat op elk potje een dekseltje past. Is nu dus alleen nog een kwestie van de juiste persoon tegenkomen en dan spijkers met koppen slaan.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23 vrijgezel +1
Het is moeilijk als hij een relatie wilt met een persoon zonder autisme oid. Wellicht kan het helpen als hij begeleidt gaat wonen bij anderen met een lichte handicap. Dan is de kans groter dat ze iemand tegenkomen waarmee het wel mee klikt. Een kennis heeft op die manier meerdere vriendinnen ontmoet en hij heeft nu een vriendin met ook een lichte vorm van autisme al 7 maanden.
Het hangt er vanaf wat hij zelf wilt en openstaat voor daten en wat iedereen heeft; omgaan met afwijzingen en elkaars gebreken en aanvullingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons in de straat woont een stel , hij heeft autisme en zij niet . Het leuke is dat ze over 2 weken hun eerste kindje verwachten. Het kan dus wel hoor , moet alleen de juiste persoon vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft hij daar zelf ook een probleem mee, of is het alleen jouw zorg? In het eerste geval kan hij, als hij dat wil, professionele hulp zoeken, al lijkt me dat met 23 jaar nog wat vroeg, veel mensen kiezen ervoor, pas op latere leeftijd aan een vaste relatie te beginnen, misschien hij ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is een deftige relatie? ;-)
Er zijn ook mensen zonder autisme die niet goed zijn in relaties. En mensen met die een relatie hebben. Relaties zijn er in allerlei vormen. Op het niveau van je broer kan hij ook een relatie hebben, met iemand die daarin en daarbij past. Dat geld voor iedereen, voor de een is dat makkelijker -en makkelijker gevonden dan de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! +
Hoewel de meeste normaal begaafde mensen met autisme verlangen naar een intieme partnerrelatie, slagen er maar heel weinig mensen met autisme om dat verlangen ook te realiseren. In de follow-up studies is het aantal volwassenen met autisme dat gehuwd is of samen woont met een partner op één hand te tellen.

De problemen met sociale relaties worden steeds duidelijker met het opgroeien. Een aantal kinderen met autisme dat nog vriendjes had in de lagere school, verliest die tijdens de puberteit en adolescentie. Het contrast met leeftijdsgenoten wordt steeds groter. Kinderen met autisme groeien lichamelijk wel mee met met hun leeftijdsgenoten, maar niet emotioneel en sociaal. Terwijl ander tieners last hebben van hun hormonen en ijverig experimenteren met romances en seksuele relaties, zitten veel jongeren met autisme nog op het niveau van ‘vriendjes hebben’ van de lagere school.

Ook jongeren met autisme raken op zekere leeftijd wel geïnteresseerd in seksualiteit, maar meestal later dan andere jongeren. Ze missen echter de nodige sociale vaardigheden voor een seksuele relatie. De spanning tussen het seksueel verlangen en het onvermogen dat verlangen ook vorm te geven kan leiden tot heel wat problemen. Daarnaast worden tieners en jongvolwassenen vaak uitgelachen, uitgestoten of zelfs gepest omwille van hun vreemde manier van contact leggen. Omwille van hun sociale naïviteit bestaat tevens het risico dat ze seksueel mibruikt worden.

Op dit moment zijn er onvoldoende onderzoeksgegevens om een idee te vormen over het aantal dat uiteindelijk slaagt in een vaste, intieme relatie. Feit is wel dat dergelijke relaties ‘anders’ zullen zijn en dat van de partner, naast liefde, vooral veel geduld, verdraagzaamheid en begrip zullen vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een min van mij: je kunt overal wel op antwoorden als je weet waar google te vinden is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Tiensabien: deze tekst is direct van Internet geplukt: dat hoor je ook aan te geven.
Bovendien is het precies dezelfde link als ik aangeef in mijn antwoord en voegt het dus niets toe aan de vraag van de vraagsteller.
Van mij geen min, omdat de inhoud van de tekst m.i. niet onjuist is, maar misschien iets om rekening mee te houden een volgende keer als je ergens antwoord op geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een zeer negatief antwoord van tiensabien, doe maar op iedereen een label die niet voldoet aan de ideale wereld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een plus van mij. het antwoord is juist, zij heeft de moeite genomen om op google te zoeken naar onderzoek hierover, en met feiten te komen. de vraagsteller had zelf ook op google kunnen kijken maar dat geldt voor heel veel vragen op deze site. en negatieve antwoorden minnen: de brenger van slecht nieuws wordt gestenigd, die van goed nieuws krijgt goud? als je een vraag stelt kan het zijn dat het antwoord je niet bevalt., maar dat maakt het antwoord nog niet onjuist.
Relaties zijn wel degelijk mogelijk als je autisme hebt. Zelf heb ik al meer dan 1 jaar een relatie en in de toekomst gaan we samenwonen. We staan al ingeschreven. En zowel de begeleiding van mij als van haar zien daar in de toekomst ook geen problemen in. Ook mijn vorige relatie heeft 7 jaar geduurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk om te lezen Arnaud!!! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+! bedankt om het met ons te delen :)
Mijn schoonzoon van 29 heeft ppd-nos (en nieteens "licht", zoals hier wel opgemerkt wordt). Hij is inmiddels alweer 3 jaar heel gelukkig getrouwd met mijn absoluut NIET autistische dochter. Samen hebben ze een geweldig leuk zoontje en het gaat hartstikke goed. Ik zit me enorm te ergeren hier aan mensen die zomaar dingen van internet plukken, zonder ook maar iets te weten van wat autisme in werkelijkheid inhoudt!

Mijn kids vullen mekaar geweldig goed aan. Hij geeft haar een broodnodig rustpuntje, want ze is van zichzelf heel druk. Zij stimuleert hem zodanig dat hij inmiddels een baan heeft die hem erg goed bevalt, en samen hebben ze veel sociale contacten.

Hoezo begeleid wonen, zoals ik in een antwoord las? Om een "mede-gehandicapte" tegen te komen? Kan niet zo goed verwoorden wat ik nu voel, want ik maak me echt kwaad om sommige domme, kortzichtige reacties hier, en het gecopy/paste van google wat niets met de realiteit te maken heeft!

Dus ja, je broer kan zeer zeker wel een meisje tegenkomen waar hij gelukkig mee wordt, ook al is dat meisje zelf niet autistisch! Dat is beter zelfs, want tegenpolen vullen elkaar aan. Ik zie het bewijs elke dag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groooooooooooote + Mendy!!!
Pdd-nos valt onder de mildere vormen van autisme, net als asperger, een mildere "gradatie".... maar dat betekent wel, dat alle kenmerken van autisme aanwezig zijn, dus ja, wat is dan "licht"??? Mijn zoon heeft Asperger: ik noem het wel eens "autisme-light" ;-)
Heerlijk om te lezen, dat het zo leuk gaat in deze relatie!
Ik denk dat jij meer moeite met zijn autisme hebt, dan hij zelf. Toch vind ik het een goede vraag, maar denk eens aan hoeveel singles die gezond zijn in Nederland wonen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Heb je het hem gevraagd, denk je dat hij dat wel wilt, omdat iedereen dat wil, een relatie. Je kan, als hij dat graag wilt, eens kijken of je iemand kent die bij hem past. Daarvoor hoeft hij niet eens begeleid te wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Samenleven met iemand die autisme heeft, is niet gemakkelijk. Ik wil gewoon het beste voor hem. Want voor hem is de wereld anders dan voor ons.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat begrijp ik dat je het beste voor hem wilt, maar vraag je af of dat ook is wat hij wilt. Jongeren met of zonder autisme willen niet dat elke keer wordt gevraagd, waarom dat degene geen liefde heeft.
het kost meer moeite. de partner moet er in investeren om hem te begrijpen. veel praten

maar mogelijk is het zeker, en autisten hebben net zo goed behoefte aan liefde, aandacht, vertrouwen en geluk geven en ontvangen.

het maakt het wel makkelijker dat hij weet wat hij heeft. ik kwam er pas op mijn 36e achter, en tot die tijd liepen relaties en werk vaak stuk, zonder dat ik begreep waarom.

overigens heb ik nu een goede relatie, al 9 jaar, maar we wonen pas een half jaar samen. hebben we naar toe gewerkt.
pas toen ik het aandurfde hebben we de stap gezet.