Wat te doen tegen angstgevoelens die opkomen en waar geen reden toe is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
18K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap de vraag denk ik niet...
Kimath
12 jaar geleden
focussen op de ademhaling wil bij mij nog wel eens helpen.
Inademen door de neus, uitademen door de mond. Ogen dicht en alleen daar aan denken.
Snuffel
12 jaar geleden
+ Deze vraag ga ik volgen. Bedankt voor het stellen ervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk zou ik iets meer van je willen weten. Je hebt het over angstgevoelens. Waar voel je die dan. Ik heb je hieronder een voorbeeld gegeven die niets te maken hebben met een fobie. In mijn voorbeeld kun je bijvoorbeeld denken dat je een hartafwijking hebt, je keel wordt afgesneden, ernstige maagklachten, het vollopen van je benen alsof je lood in je benen hebt. Niet meer buiten durven te komen. In een winkel het erg heet krijgen. Een parfumzaak met vele kleuren en geuren die paniek bij je veroorzaken. Kortom angst door je hele lichaam heen. Hopelijk kun je iets meer vertellen.

Antwoorden (11)

http://anaproy.homeip.net/proycon/standalone/angst/

Lees deze site eens door. Er staan waardevolle tips hoe je ermee om kan gaan. Ik vond het heel interessant.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede link +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt
Je moet je op dat moment afvragen wat die gevoelens opwekt. Daarna ga je na of het een logische gedachte is waardoor jij je angstig voelt. Helpen deze negatieve gedachtes mij? Nee? Weg ermee dan. Vaak zakt dan de angst wel. Succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt
Rustig adem blijven halen! Let op een buikademhaling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zal wel helpen: http://www.agorafobie.be
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft niet per se een angstfobie te hebben om angsten op te wekken. Dat kan wel natuurlijk, maar er zijn meerdere oorzaken. Wat te denken aan een balansstoornis in het zenuwstelsel. Daarbij kun je allerlei angsten krijgen die er feitelijk niet zijn, maar wel waarneembaar zijn voor je. Dit kan komen door een bepaalde stof die je tekort komt. Het kan wel een half jaar tot een jaar duren voordat je helemaal weer de oude bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Angstgevoelens komen meestal na angstgedachten.
Wat je kunt doen is je op het moment, dat je de angst begint te voelen, heel bewust te worden van de gedachten die deze angst veroorzaken. Gedachten kan je sturen. Realiseer je, ook weer heel bewust en in het hier en nu, dat de angst die je voelt naar alle waarschijnlijkheid op dit moment niet reëel is.
Adem rustig en bewust in en uit, en probeer te ademen via de techniek van de buikademhaling. Concentreer je goed, dan ben je in het hier en nu.
Je kunt ook, alwéér heel bewust, een ontspanningsoefening doen.

Er zijn verschillende soorten angsten:
- Paniekangsten
- Sociale angsten
- Faalangsten
- Dwangstoornissen
- Trauma's: Posttraumatische Stress Stoornis (PTSS)

Meer info:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/44475-angst-en-de-verschillende-soorten-angsten.html

Ik vraag me af, of er geen reden is voor je angstgevoelens..... voor zover ik weet zijn die er wel altijd, maar ik met geen arts.
Je zou kunnen overleggen met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit ervaring wil ik je uitleggen wat je kan doen.

De meeste angsten komen zonder reden namelijk.Er is maar weinig waar je echt bang voor zou moeten zijn.

Wat gebeurd er met je ;
je weet dat je angsten hebt,dus komen er verschillenden gedachten wat blokkeert je gevoel om te stoppen.

Voordat je het doorheb zit je binnen de kortste tijd in je angst syndroom vast namelijk.

Wat ik heb gedaan ( koste me jaren omdat onder controle te krijgen)
Is er tegen ingaan,steeds maar weer tegen mezelf zeggen: ga weg....ik wil dit niet.
ik ben niet bang.........zo heb ik dat soms staan uitschreeuwen. ( van angst ,door angst )

Maar ik heb een angst syndroom; PTSS

Nu na al die jaren 24 jaar ,voel ik geen angst meer opkomen,het gebeurd nu onverwachts.

Plotseling gebeurd er iets,en zak ik in elkaar van angst,omdat ik dit niet eerder heb geweten,of herkend.

Maar ik ben nu ook daarvoor niet meer bang,ik schreeuw het er gewoon uit!!!

Wat dokters ( zonder ervaring ) er van vinden,heb ik nooit gedaan omdat ik zit er midden in hij / zij hebben er vrijwillig voor geleerd.

Dat maakte me heel angstig
Als je weet waarvoor je bang bent,zeg dan tegen jezelf: IK BEN NIET BANG!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat naast bovenstaande tips heel goed kan helpen is een heel vriendelijk middel genaamd Oxazepam. Je kunt eens met de dokter overleggen of je dit middeltje mag gebruiken om de angstaanvallen te onderdrukken. Je hebt kans dat de angstgedachten zich dan niet programmeren in je systeem en je er eerder van af bent.

Ik heb even gezocht in de bijsluiter:

Iedereen is wel eens angstig. Angst is een normale reactie bij dreigend gevaar. Het leidt tot voorzichtigheid of tot vluchten, en is dus een nuttige vorm van zelfbescherming.

Soms is iemand angstig terwijl daar weinig aanleiding voor is, bijvoorbeeld als u niet naar buiten durft, of geen boodschappen durft te doen in een drukke winkel. We spreken dan van een angststoornis.

Angst geeft vaak klachten als hoofdpijn, buikpijn, slaapproblemen en prikkelbaarheid. Hevige angst kan leiden tot hartkloppingen, benauwdheid, zweten, pijn op de borst, trillen, het gevoel flauw te vallen of tintelingen in de ledematen.

Behandeling
Bij angstgevoelens en gespannenheid door hevige gebeurtenissen kunt u gedurende enkele dagen tot weken oxazepam gebruiken. Houden de angstgevoelens en gespannenheid langer aan of is er een psychische oorzaak voor? Dan worden ze meestal behandeld met psychotherapie of met antidepressiva.

Werking
Oxazepam dempt emoties en werkt daardoor kalmerend als u angstig of gespannen bent. Hierdoor verminderen ook de lichamelijke klachten, zoals hartkloppingen, buikpijn, trillen en transpireren, die vaak met angst en spanning gepaard gaan.

Dit medicijn is een tijdelijke hulp bij deze verschijnselen. Het lost de oorzaak van uw gespannenheid echter niet op. Bij zeer heftige emoties en gedurende een korte periode kan het nuttig zijn.

Effect
Binnen één tot twee uur na inname wordt u rustiger. Dit effect houdt zes tot tien uur aan

Hopelijk heb je wat aan deze tip?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer de angstgevoelens te ervaren als alleen een fysieke waarneming. Wat gebeurt er in je lijf. Waar voel je het. Probeer het niet weg te 'denken' want dat werkt averechts vaak, laat het gewoon toe zoals het is, en wat je voelt.
Als een soort mindullness-oefening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er van af of je in je dagelijkse leven beperkt of gehinderd wordt door die angstgevoelens. Als het maar heel af en toe of heel licht is, zou ik er niet te veel drukte van maken. Probeer dan voor jezelf eens op een rijtje te zetten wat je mogelijk dwars zit en zoek ook afleiding. Niet teveel navelstaren!
Maar als het je beperkt, bijvoorbeeld dat je het huis bijna niet meer uitdurft, of je hebt tijdens een aanval het gevoel dat je dood gaat, of je ziet de meest vreselijke (maar niet reële) gevaren voor je naasten, ga dan alsjeblieft naar de huisarts en vraag een verwijzing voor gesprekken met een psycholoog. Die kan in kaart brengen wat voor angst je hebt, en waar het vandaan komt. De huisarts kan in overleg eventueel medicatie geven.
Angst is een vervelende gast. Als hij eenmaal een voet tussen de deur heeft, komt hij steeds verder je leven in. Laat het dus niet te lang duren voor je hulp vraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Angst is je ongemakkelijk voelen en bang zijn om beschadigd te worden terwijl hier geen aanwijsbare oorzaak voor is.
Vrees is hetzelfde, maar dan mét een aanwijsbare oorzaak.
Probeer jezelf dus voor te houden dat je bang bent zonder dat hier reden toe is. Er is dus niets om bang voor te zijn.
Haal rustig adem en ga bij jezelf na in welke situaties deze gevoelens optreden en wat je eventueel aan deze situaties zou kunnen veranderen om deze gevoelens te reduceren zo niet uit te bannen.