hoe verwijdt muziek je bloedvaten?

"Hier is een goede reden om wat vaker je favoriete nummers af te spelen op je iPod of cd-speler. Muziek waar je vrolijk van wordt heeft namelijk een gezonde uitwerking op je bloedvaten, ontdekten onderzoekers van de universiteit van Maryland in Baltimore.
Zij lieten proefpersonen luisteren naar de muziek die deze zelf hadden uitgekozen en die hen in een opgewekte stemming bracht. Wat bleek? Het weefsel aan de binnenkant van hun bloedvaten, het zogenoemde endothelium, zette met 26 procent uit waardoor hun bloed beter door kon stromen. Deze gezonde reactie kwam overeen met wat dezelfde onderzoekers al hadden gezien bij lachen - hoe gemakkelijk en leuk kan preventie van hart- en vaatziekten zijn.
Maar let wel op welke cd je opzet of op welk concert je belandt. Wanneer de proefpersonen luisterden naar muziek die zij als stressvol ervoeren, vernauwden hun bloedvaten juist met 6 procent."
Bron: http://www.leeftijdlozeschoonheid.nl/nieuwsbericht/Lekker-swingende-muziek-goed-voor-je-hart-N129.php

Het is dus duidelijk dat muziek je bloedvaten verwijdt, maar wij vragen ons dus af hoe dat nou precies in zijn werk gaat. Het biologische proces erachter. Kan iemand ons helpen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
1K

Antwoorden (1)

Zowel dit onderzoek, als een vergelijkbaar onderzoek hebben niet aangetoond hoe muziek de bloedvaten verwijdt. Er wordt wel een suggestie gedaan:

Mogelijk zorgt het in de hersenen geproduceerde endorfine bij horen van de prettige muziek voor toename van afgifte van nitraatoxide door de binnenbekleding (endotheel) van de bloedvaten. De nitraatoxide zorgt vervolgings voor uitzetten van de bloedvaten.

Hieronder een citaat van degene die hier onderzoek naar heeft gedaan en een presentatie over heeft gehouden op een cardiologie congres:

Professor Deljanin Ilic said: “The combination of music and exercise training led to the most improvement in endothelial function. Improvements in endothelial function were associated with significant improvements in exercise capacity.”
She added: “Listening to joyful music for 30 minutes has been associated with improved endothelial function, possibly by β-endorphin mediated activation of endothelium derived nitric oxide.2 The vascular health benefits of music may be due to endorphins or endorphin like compounds released from the brain when we hear music we like.”
Professor Deljanin Ilic concluded: “Listening to favourite music alone and in addition to regular exercise training improves endothelial function and therefore may be an adjunct method in the rehabilitation of patients with CAD. There is no an ‘ideal’ music for everybody and patients should choose music which increases positive emotions and makes them happy or relaxed.”