Bestaat er een milde vorm van Tourette?

Ik denk dat ik Tourette heb, ik heb er veel over gelezen en herken mezelf in veel punten. Maar het is bij mij niet ernstig: ik hoef niet alle lantaarnpalen in de stad aan te raken etc, het is redelijk subtiel maar het zijn wel duidelijk tics bij mij. Ook heb ik niet echt concentratieproblemen etc. Toch heb ik wel al jaren tics, ik kan schelden niet onderdrukken en voel me soms heel opgelucht als ik een tic heb "uitgevoerd".

Is dit eigenlijk wel Tourette, of iets heel anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet naar een dok wilt en je hoeft ook niet officieel te horen dat je het hebt ( want wat schiet je daar mee op) kun je googlen op gilles de ka tourette, kijken bij de richtlijnen van de DSM-IV. Daar staat per categorie aan hoeveel kenmerken je moet voldoen om de diagnose te hebben. Merk jij dat je daar net onder komt, dan heb je geen tourette, maar dan is er sprake van 'trekken van gilles de la Tourette'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tip! Ik heb het gecheckt, en het is inderdaad trekken van Tourette. Waarom heb je je antwoord bij de reacties gezet, anders had ik het als beste antwoord gekozen... ;)

Het beste antwoord

Tourette bestaat zeker in alle soorten en maten. Niemand met Tourette is hetzelfde.

Veel mensen kennen Tourette alleen als de vloek- en scheldziekte, maar er kan van Tourette gesproken worden als er gedurende minstens een jaar 1 geluidstic (snuiven, kuchen, hummen, tongklakken) en 2 bewegingstics (oogknipperen, mondbewegingen etc) aanwezig zijn.

Tourette gaat ook regelmatig gepaard met OCD (dwang), PDD-nos en/of ADHD, maar dit zijn geen voorwaarden om Tourette te hebben.

Als je zeker wilt weten of je Tourette hebt, kun je naar je huisarts gaan. Maar veel huisartsen weten er niet voldoende vanaf om een diagnose te stellen. Je kunt je laten doorverwijzen naar een neuroloog (of psychiater) met Tourette-specialisme. De Stichting Gilles de la Tourette (www.tourette.nl) beschikt over een lijst met deze specialisten.

Een diagnose betekent niet dat er altijd een behandeling nodig is. Sowieso is Tourette niet te genezen, maar met sommige medicatie en/of gedragstherapie (Habit Reversal of Exposure-respons preventie) kunnen de tics wel beheersbaarder worden. Maar veel mensen met een milde vorm van Tourette, kiezen ervoor geen behandeling te doen.

Wel kan een diagnose van belang zijn voor acceptatie van de tics, meer duidelijk voor jezelf en je omgeving etc. Ook contact met andere mensen met Tourette kan verhelderend zijn, vaak vallen dan de puzzelstukjes op z'n plaats en herkennen mensen veel bij elkaar, en begin je zelf ook te beseffen welke dingen allemaal bij Tourette kunnen horen.

Veel succes en ik hoop dat je meer duidelijkheid voor jezelf krijgt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wij kunnen niks beoordelen (oke we kúnnen wel), dus je kunt altijd naar je huisarts gaan als je erover in zit.
Het klinkt wel als tourette, met schelden en tics. Van alle stoornissen heb je lichte en zware vormen. Denk maar aan autisme; aan sommige mensen merk je niks, anderen heb je meteen door dat ze iets hebben.
Dus in jouw geval zou het best zo kunnen zijn, maar nogmaals, de huisarts weet het het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huisarts weet alleen naar wie hij moet doorverwijzen. - daarom.
Dat kunnen wij zo niet beoordelen.
Zou ook nog een vorm van dwangneurose kunnen zijn.
Als je er last van hebt, maak dan even een afspraak bij je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij kunnen hier niet beoordelen of je Tourette hebt.
Tourette komt in veel verschillende vormen voor (mild zwaar, vocaal etc), maar dit moet door een arts vastgesteld worden.
Ga naar je huisarts, leg je verhaal uit zoals je hier doet, en vraag om een verwijzing naar een specialist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En gewoon weer iemand die zin heeft om minnetjes uit te delen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ontrechte min voor een goed antwoord. +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Je kunt hier natuurlijk nooit geen juiste diagnose krijgen want daarvoor moet je naar een arts. Mijn neefje heeft ook een milde vorm van onbedwingbare tics en geluiden. milde vorm kan dus ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen heeft wel een tic en er zijn maar heel weinig mensen die nooit schelden. Die mensen hebben niet allemaal tourette. Als je echt een diagnose wil kan je het beste naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar ik heb mijn hele leven al tics die elk langer dan een jaar aanhouden.
Ja er bestaat een milde vorm van het syndroom van Gilles de la Tourette. En je tics kunnen inderdaad op Tourette wijzen. Spreek er met een arts over.
Tourettepatiënten hebben gewoonlijk twee motorische tics en één vocale tic. Geen twee mensen met Tourette hebben hetzelfde ziektebeeld en dezelfde tics. Er zijn dan ook ontelbaar veel tics. Hieronder de meest voorkomende:

Lichte motorische tics:
Met de ogen knipperen
Het hoofd schokken
De neus optrekken
Tandenknarsen
Met de ogen rollen
De nek draaien

Lichte vocale tics:
Kreunen
De keel schrapen
Hoesten
Schreeuwen
Snuiven
Piepen
Blazen

In tijden van stress, angst, vermoeidheid, ziekte of opwinding worden de tics meestal erger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut. Mild en heftig.
Stel dat je Tourette hebt en de diagnose wordt gesteld, dan kun jij nog best functioneren in het dagelijks leven, met wat eigenaardigheden die bij Tourette horen.

Er was een poos geleden een programma op tv, engelstalig, en daar werden een paar mensen met Tourette gevolgd. Een jochie dat het in redelijk milde vorm had,maar nog geaccepteerd werd in zijn omgeving en bij vriendjes, en en inmiddels volwassen man die geen seconde rust in zijn lijf had vanwege de onbeheersbare schreeuwen en scheldoorden en spierspanningen. Dat was zo triest! Hij zat ook totaal in een sociaal isolement.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://tourette.yourbb.be/viewtopic.php?f=3&t=126

de uitzending is helaas niet meer beschikbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik het zo lees, heb je eerder een reden om boos te zijn en te schelden (wat vaak dan oplucht.) maar bovendien heeft slechts 10% procent van de mensen met tourette ook het schelden.
ik zelf heb ook een aantal tics, maar volgensmij is er geen grens om te bepalen of het echt tourette is.
dus als je het echt wil weten, is de huisarts je man :)