Waarom zou er eventueel een voogd in moeten worden gezet voor een gedwongen opname? (zie uitleg)

Op een jeugdzorgpapier van mij staat: ,,Psychiater wil preventief een voogd inzetten, om een gedwongen opname te regelen.''

Ik snap de logica niet helemaal? Waarom zou er een voogd nodig zijn voor een gedwongen opname?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Het beste antwoord

Op het moment dat een gedwongen opname gaat spelen is de kans groot dat of je ouders of jij dit niet nodig vinden. Door een ots ( onder toezicht stelling) of een voogdijmaatregel in te zetten beslist de voogd wat er gebeurt en kan er een gedwongen maatregel in de hulpverlening ingezet worden. De kinderrechter beslist of er een ots of voogdijmaatregel wordt uitgesproken. Deze wordt aangevraagd door jeugdzorg op het moment dat ze zich zorgen maken of de ontwikkeling van een kind wel goed gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien omdat ze verwachten dat je ouders er niet mee akkoord zullen gaan. En dat ze er zo druk achter zetten omdat het beter voor je is dat je behandeling krijgt. Voor je ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop voor jou dat dat gedonder met Jeugdzorg van de baan is nu je 19 bent! Hou me ten goede, er zijn een boel mensen daar op hun plaats, maar helaas ook nog steeds een aantal niet.
Wat ik niet snap aan je verhaal, is waarom er PREVENTIEF een voogd moet worden ingezet volgens die psychiater. Een gedwongen opname had-ie zelf niet kunnen regelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oppassen met dat soort voogden ! Een ander situatie misschien: maar mijn beide ouders zijn verplicht onder voogdijschap geplaatst omwille van hun geestestoestand (Alzheimer).--belgische wetgeving---
Nu blijkt evenwel dat wij als kinderen niks maar dan ook niks meer in de pap te brokken hebben. Ik vermoed dat het omgekeerd dus ook wel kan gebeuren. En ik vrees dat heel wat van die zogenaamde voogden vooral hun inkomen willen instand houden. Het is in hun belang dat de "patient" zolang mogelijk onbekwaam blijft. Bij ouderlingen : ok, maar bij jongeren ???