Heeft dit soort gedrag een naam?

Allereerst mijn excuses mocht deze vraag al eerder gesteld zijn, ik heb geen idee hoe te zoeken in deze.

Maar ik vroeg me af, heeft het een naam als iemand zegt kwalen te hebben die andere ook 'toevallig' pas gehad hebben.

Dus bv, ik vertel dat ik een tekenbeet heb... die persoon heeft dat dan een paar weken ook. Een ander vertelt acute diarree aanvallen te hebben... die persoon heeft dat ineens ene paar weken later ook. En zo met alle kwalen, hooikoorts, hartritmestoornissen, scheefgegroeide wenkbrouwhaartjes, etc. etc.

Heeft zoiets een naam? En hoe moeilijk is het voor een arts om zoiets vast te stellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
5.5K

Het beste antwoord

Het zou het syndroom van Münchhausen kunnen zijn. Mensen die ziekten nabootsen willen niet gezond zijn. Ze doen net of ze ziek zijn of maken zichzelf ziek. Dan krijgen ze aandacht en respect van de omgeving.

Door steeds ziekte voor te wenden blijven vrouwen ook vaak mannen aan zich binden, die eigenlijk niet meer met hen verder willen.
Bovendien wordt aan iemand die ziek is minder eisen gesteld en dat betekent dat het leven een stuk gemakkelijker wordt dan als je gewoon de verantwoordelijkheid moet nemen voor je eigen leven.

Voor een arts is het moeilijk aan te kaarten dat iemand zijn eigen ziekten veroorzaakt. Artsen verwijzen daarom vaak door naar een psychiater.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCnchhausensyndroom Dit syndroom is echt wat anders, hierbij doe mensen symptomen van ziektes na, en vooral gaan mensen vaak naar de dokter om behandeling hiervan. Het gaat niet om de 'na-aperitus'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat nochtans nadrukkelijk bij "mensen die ziekten nabootsen". Lees mijn bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klinkt echter wel verhelderend...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Siska, maar bedoelen ze met dat 'nabootsen' niet dat ze het ziektebeeld nabootsen, niet iemand anders? Ik weet het ook niet hoor :P Maar dat denk ik ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou gelijk kunnen hebben, Rinke. Ik ben geen psychiater. Daarom begon ik mijn antwoord ook met "Het zou....".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt inderdaad Rinke, ze bootsen het ziektebeeld na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een plusje erbij Siska. volgens mij verwachten mensen van je dat je met 100% zekerheid kan zeggen hoe het heet, en dit ook werkelijk in #alle# gevallen op zal gaan. stoomcursusje psychiater, of workshopje huisarts gedaan toevallig waar ik niet vanaf weet?
gewoon een vraag hoor, omdat de minaars blijkbaar van je verwachten dat je over alle kennis beschikken moet.
:)) ik zie idd heel duidelijk staan # HET ZOU.....KUNNEN ZIJN#
en ja, dat zou het idd KUNNENNNNN!!!!! zijn :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt eucalypje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag gedaan hoor! :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Siska Munchhausen by proxy was ook het eerste wat in mij opkwam. Al gaat munchhausen vaak echt wel veel verder!! Denk eerder dat de persoon een aandachtprobleem heeft.. Maar een plusje van mij hoor. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ici198: Ik wil hier niet betweterig overkomen, maar Münchhausen 'by Proxy' is nog iets anders. 'Een heel erge variant van een nagebootste stoornis is het Münchhausen by proxy. Daarbij maken vooral moeders hun kinderen ziek om er zo voor te zorgen dat ze zelf aandacht krijgen.' (zie de bron) Het Münchhausen syndroom gaat over de persoon zélf. Bedankt voor het plusje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Informatie voor alle mingevers: een syndroom is geen vaststaande ziekte. Een syndroom is een complex van verschijnselen die kenmerkend zijn voor een bepaalde ziekte.

Als ik met de weinig informatie die gegeven wordt, en zonder de persoon in kwestie gezien te hebben, een pasklare diagnose zou kunnen stellen, dan liet ik me er meteen voor betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Siska: precies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je stippel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KIjk eens aan weer wat geleerd:D Nooit geweten dat er ook nog een munchhausen syndroom is. By proxy is inderdaad heel erg.. Wel eens op tv wat over gezien! Nou de plusjes komen er al aan:D en je hebt helemaal gelijk wat betreft de mingevers!!
Kristal
12 jaar geleden
Goh, Sis, wat zijn er toch een trieste psychologische verschijnselen... +1 voor je uitleg van wat het zou KUNNEN!!!! zijn, zoals Eucje zo grappig verhelderde ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Kristal :)

Andere antwoorden (9)

Hypochondrie is een ziekte waarbij mensen zich voortdurend inbeelden ziek te zijn. Het kan zijn dat de persoon waarover je het hebt hieraan lijdt, en jij en je vrienden als ‘inspiratie’ dienen.

Dit staat bekend als een psychische aandoening, al hebben sommige mensen er last van in een mate die niet zoveel kwaad kan.

Hier is wat meer informatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypochondrie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is hypochondrie niet juist de angst om ziek te zijn, en niet zozeer het andere mensen nadoen hier in?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is hypochondrie inderdaad wat Mormel zegt, dat je constant bang bent dat je iets heel ernstigs hebt? Niet dat je verzint dat je het hebt zodra iemand anders zegt dat hij/zij dat heeft, maar pas later, als je bijvoorbeeld een weekje hoest en ooit gehoord heb dat iemand dood ging aan longkanker en dan gelijk echt heel erg bang bent dat je ook longkanker hebt? Of is dat niet zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hypochondrie is niet alleen er bang voor zijn, maar ook echt overtuigd zijn dat je het hebt. In hoeverre aandacht vragen hier ook bij hoort, weet ik niet. Munchausen, waar siska het hieronder over heeft, gaat wel over een ziekelijk verlangen naar aandacht, vooral van artsen. Maar hierbij gaan patiënten zover dat ze hun eigen lichaam hiervoor beschadigen, bijvoorbeeld door zichzelf te vergiftigen of botten te breken, zodat de ziekte niet meer ingebeeld is. ik hoop dat de huisarts van je vriendin doorheeft dat ze wel erg veel ziek is. Merk trouwens op dat hypochondrie pas een ziekte is als de patiënt hier in haar dagelijks functioneren last van heeft. Anders is het gewoon een vervelende eigenschap ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh. ik heb blijkbaar hypochondrie. als ik hoor over een ziekte ben ik gelijk bang dat ik het ook heb
Wij zitten met een kennis,die exact het zelfde beeld vertoont en noemen het na-aperitus.
We vertellen nu maar niets meer over mijn (helaas) veelvuldige ziekenhuisbezoeken en daardoor is het een stuk rustiger geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken dit, maar dat gaat dan niet over huis/tuin en keukenkwaaltjes. Dan heb je met ernstige ziektes te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kriz... zou je de door mij genoemde hartritmestoornissen een huis- tuin en keukenkwaaltje willen noemen???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@moolkeesje,
als alle kwaaltjes zo makkelijk te voorkomen waren door er gewoon niets over te horen zou dat toch geweldig zijn!! helaas gaat die vlieger niet voor iedereen op, en vind dat deze personen zich de ogen uit hun hoofd moeten schamen als dit de manier is om gehoord en gezien te worden en aandacht te krijgen.
jij hebt ook geen griepje maar heb je er nog nooit mee te koop zien lopen of een slachtofferrol in zien duiken, in tegendeel zelf!!! :) @roadrunner
maakt het wat uit wat kriz of welk ander hiervan vindt?
het is zo erg als dat je het zelf ervaart.
bovendien zijn er veel hartritmestoornissen maar zijn deze lang niet altijd ernstig, dus ik denk dat de je vraag niet te beantwoorden is. maw, het maakt iemand niet per definitie hartpatiënt. mijn vader was hartpatiënten had daardoor wel een ernstige harritmestoornis en ondernam helemaal niets meer op een gegeven moment.
de beste man heb ik een paar keer onder zijn achterste geschopt om hem in te laten zien dat een beperking niet per definitie zegt dat er geen andere mogelijkheden meer zijn om iets te ondernemen.
hij dook een slachtofferrol in maar de schoppen onder zijn achterste hielpen wel want hij kon zijn zinnen verzetten naar andere opties die wel binnen de mogelijkheden lagen (ik zei kon want hij is overleden, maar aan iets wat totaal niet te maken had met de hartritmestoornissen) ik wil het beslist niet bagatelliseren hoor, (heb zelf ook wat beperkingen hier en daar) waar ik niet tegenaan blijft trappen omdat er dingen zijn die niet haalbaar zijn. vergelijken wil ik ook niet, want dezelfde aandoening kan voor de ene erg zijn maar is voor de andere totaal niet belemmerend omdat met zich focust op mogelijkheden die er wel zijn. dit is een proces waar je doorheen moet. en wat iemand ook mankeren kan, je hoort mij echt niet zeggen dat het makkelijk is.
Kristal
12 jaar geleden
Kriz, wat een wonderlijk antwoord. Dit noemen ze nou het verdraaien van de vraag zeg. Raar hoor, je draait alles om.
Kristal
12 jaar geleden
bovenstaande reactie hoort als reactie bij Kriz antwoord, sorry Moolkeesje. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig doe mijn hersens (vind ik ) het nog wel goed, Kristal. Het was me al duidelijk.
Kristal
12 jaar geleden
Hmm ja, misschien ook wel omdat er "Kriz" bij stond besef ik achteraf ahum... :-)
Ziekelijke jaloezie.

Het alles willen hebben wat een ander ook heeft, dus ook jouw ziektes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
C+ dat kan het ook nog zijn. ken iemand ie alles na wil apen wat een ander heeft. of het nu vinyl is, de relatie met mijn kids, de tierelantijntjes in de badkamer, een vakantie, een hobby, een vaas op tafel, of zelf een of wat meer beperkingen. ik zeg niet wie ze na aapt, maar voel me vreselijk vereerd HAHAHA :OP (sorry) maar goed, het vreemde is wel dat ze alles ziet af afgunst en dit ook duidelijk laat blijken, maar er vervolgens wel een streven van maakt, en zo ondoorzichtig verbaast kan zijn 'oh? heb jij dat ook? (waar is die emmer want moet over mijn nek denk ik dan) terwijl de jaloerse blikken en afgunst er voor die tijd er echt vanaf druipen.
voor ze het ook heeft zegt.... oh maar dat hoef ik niet hoor, want ik heb dit en dat. het achterlijke vind ik dat ik helemaal niemand ergens mee aftroef of ergens mee loop te pochen want ik bezit geen eens overbodige luxe en ben niet eens materialistisch ingesteld. daarom denk ik dat het probleem bij dit soort mensen op een heel ander gebied zitten dan het 'ook hebben van'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ eucalypje..sjonge wat een verhaal bij zo'n klein antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt wel veel problemen he eucalypje, iemand die een idee heeft wat het kan zijn, "kan niet zomaar van afstand een diagnose maken", en moet bronnen, inclusief opleiding erbij geven. Vervolgens doet iemand precies het zelfde, het enige verschil is met "Het zou" beginnen. En die krijgt dan alle lof.
ook hier begint iemand met een kort verhaaltje, en dan kom jij opeens met je eigen ervaringen en hoe vervelend het wel niet is voor jou.... (Doet niks af van de antwoorden hier hoor, kriz, siska of wiccalife) Als je het allemaal zo goed weet, en er zoveel ervaring van hebt, waar blijft jou antwoord dan?
Kristal
12 jaar geleden
Nounou 09090989,
als er iemand hier op GV is die met zeer heldere en gefundeerde antwoorden komt is het Eucalypje wel,
die daarbij nog eens heel goed in staat is om respect op te brengen voor een andermans/vrouws mening. Dus heb even geduld, ook als ze iets persoonlijks erbij vertelt, wat ik nou juist weer leuk vind trouwens.
En wat jij dan blijkbaar als haar problemen beschrijft.
Nou, als dát al problemen zijn;... mocht ze wel willen ;-))
Ik denk een schreeuw/vraag om aandacht. Die waarschijnlijk veel dieper gaat dan het copieren van andermans ziekte. Als iemand ziek is krijgt die namelijk ook aandacht, meer aandacht dan een gezond iemand. Dit hoeft niet eens bewust te zijn, heel veel mensen vragen aandacht en iedereen op zijn eigen manier, maar voor somige mensen is het heel moeilijk om op een positieve manier aandacht te vragen, omdat ze te onzeker zijn of omdat ze dat nooit geleerd hebben.
Ik ben inmiddels op de methode overgestapt die bij kinderen ook werkt; negatieve aandacht negeren en positieve aandacht belonen. klinkt heel kinderachtig, maar zoveel verschillen volwassenen nou ook weer niet van kinderen (al pretenderen we graag van wel).
Anders zou je het er ook eens (als je dat aandurft) openlijk over kunnen hebben met die persoon, misschien is die het zich niet eens bewust. Soms als je ergens open over praat kun je samen verder zonder 'irritatie' en heeft de ander de kans zijn/haar gedrag aan te passen.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Dat laatste moet ik ook nodig nog met iemand doen, maar heb het lef nog even niet..haha, dus ik roep wel heel hard, maar doen is wat anders)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opnieuw lopen hier een aantal begrippen verwarrend door elkaar: kwalen versus arts versus een repetitiviteit.

Kijk, een arts is er inderdaad om een medische diagnose te vestigen. Een tekenbeet kan fysisch vastgesteld worden, dus die kun je maar na-apen als je door hoog gras loopt en korte broek bijv. of dit van huisdieren over krijgt en effectief zo'n beetje vaststelt. Hartritmestoornissen worden ook door een arts vastgesteld, en kun je niet zomaar na-apen, dus die persoon moet dat al lang gehad hebben als de dokter dat vaststelt.

Het is voor de fysische 'ziektes' (= juiste medisch woord, vaststelbaar door professionele medicus), dus echt niet moeilijk dit vast te stellen. Je zult ook merken dat dan de nodige medicatie wordt voorgeschreven hiervoor die fysisch desnoods zal bijsturen.

Als je het echter over psychische kwaaltjes zou hebben, dus dingen die niet medisch toe te wijzen zijn, maar meer op het werkvlak van de psycholoog/psychiater thuishoren, wordt het heel wat moeilijker. Vanuit dit standpunt zijn de andere reacties hier dan ook wel te begrijpen: de mens is een sociaal wezen en er is een gigantische interactie op elk gedrag dat elk wezen in groep vertoont.

Tot slot deze psychische vaststelling: Wat iemand vertelt, zegt vooral iets over de persoon die dit uit, minder over de inhoud zelf. We beNOEMen al te dikwijls immers 'zelf' vermelde 'kwaaltjes' en dat betekent dus dat we eigenlijk de ziekte zelf al herkennen aan iemand anders. Dus als je 'hooikoorts' hebt, dan herken je dit uit wat je geleerd hebt, en word je deels ook al 'imitator/herkenner'. Wellicht bedoel je het echter concreter, dat als je het vertelt aan een specifiek iemand (man of vrouw, dit speelt al een rol bij de diagnose), bestaat best de mogelijkheid dat die zegt 'tiens, ik heb dat ook". Als iemand spreekt over luizen, mag je er bijvoorbeeld nagenoeg zeker van dat de toehoorder (mezelf inbegrepen en misschien de lezer NU ook) snel gaat krabben in zijn haar omwille van de onbewuste herkenningsreacties.

Je mag het dus als compliment opvatten dat je enerzijds begrepen wordt, maar wellicht stoort het je, dat de persoon het begrip dat je verwacht voor jouw kwaaltje, lijkt over te trekken naar hem/haar en je kwaaltje zo lijkt te 'minimaliseren'. Wat je dan best doet, is het uitvragen in detail en vragen wat hij/zij allemaal ondernam om het kwaaltje op te lossen en zo... je eigen probleem ook op te lossen.

Laat ons eens het resultaat weten als je dit toegepast hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ leuke invalshoek...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt in prachtige woorden wat ik eigenlijk bedoel.....
het klinkt als een vorm van hypochondrie in combinatie met een tekort aan (een bepaald soort) aandacht.
ik lijdt zelf ook een beetje aan het eerste.. plaatjes waarin enge (besmettelijke) aandoeningen staan zijn aan mij niet besteed.. ik word dan doodsbang dat ik het ook oploop ofzo.. ik was dan 4x extra mijn handen...dit is in de loop van tijd minder geworden...(smetvrees)
voor zover ik weet heeft de aandachts-component geen specifieke naam...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik persoonlijk denk dat het om mensen gaat die moeit hebben met actief deelnemen aan een gesprek, het maken van contact en zien dit als oplossing (overeenkomsten zoeken met een ander, al moet je doen of je ook ziek geweest bent).
Hierbij krijgt die persoon het idee iets te delen met de ander waardoor een gesprek of contact soepeler verloopt.
Het is een gedrag maar niet ieder gedrag heeft een naam of is verbonden aan een ziekte of syndroom, dit gedrag is er eentje van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theatrale persoonlijkheidsstoornis? Het altijd moeten hebben van aandacht, bewondering en medelijden. Deze mensen kunnen het niet verdragen als ze niet in het middelpunt van de belangstelling staan en proberen deze dus altijd te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Kan ook. +1
Het zal wel een of andere aandacht tekort stoornis zijn.