Hoe komt het dat als je een jongen leuk vindt, je zijn interesses&gedrag gaat spiegelen?

Dat valt me steeds vaker op bij mensen, ook bij mezelf. (soms tot mijn ergernis). Zo had ik eens een vriendje die heel veel van scheikunde wist, wat ga ik doen, me heel erg voor scheikunde interesseren opeens. Nu vind ik een jongen leuk en wat doe ik, ik ga naar dezelfde muziek luisteren als hij. Tja, en verder gewoon gedrag 'spiegelen', ga opeens om dezelfde grapjes lachen of zeg opeens dingen die hij ook altijd zegt. Maar... Het gaat allemaal zo onbewust! Het voelt een beetje stom, dit na-apen, maar het gaat zo automatisch!

Maar waarom gebeurt dat nou als je iemand leuk vindt? Denk je onbewust dat die jongen in kwestie jou leuker vindt als je op hem lijkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed dat je jezelf daar bewust van bent! Het is niks vreemds, zo zit de mens nou eenmaal in elkaar. Als je het maar niet te ver doorvoert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies stippel, was ook mijn reactie!
Lotte, super dat jij je hier zo al bewust van bent.

Het beste antwoord

Ten eerste, wat een goeie vraag! Dat je deze onbewuste handelingen bewust maakt en bevraagt. Zo leer je jezelf goed kennen.

Hoe stom je het zelf ook vind klinken, dit spiegelen klinkt oprecht. Je gaat niet met tegenzin je verdiepen in scheikunde, je zoekt iets gemeenschappelijks om tegelijkertijd iets te kunnen delen met elkaar. Liefde is een fenomenaal en raar iets. Mensen doen de geweldigste domste dingen puur vanuit liefde. Ik denk dat je hier niets verkeerd doet, alleen zou ik wel oppassen dat je die leuke jongen niet boven jezelf gaat plaatsen. Jij bent uniek en leuk zoals je bent, kies altijd als vertrekpunt je eigen 'ik' en niet 'wat zou die leuke jongen doen'. M.a.w. jij hebt je eigen principes en waarden, deze kunnen van tijd tot tijd wat veranderen, maar mogen nooit gebaseerd zijn op iemand anders. Maar volgens mij ben jij slim genoeg om je eigen keuzes te maken zonder je al te veel te laten beïnvloeden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie: 'Mensen doen de geweldigste EN domste dingen puur vanuit liefde'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je wilt dat hij zich interesseert in jou, dus kopieer je zijn interesses om interessant te zijn voor hem! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar het is misschien ook om hem op zijn gemak te stellen, om de band te bevestigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spiegelen kan bewust en onbewust gebeuren, om te laten merken dat je aandacht en interesse toont voor de ander en met zijn gedachte mee wil gaan. Het komt trouwens bij iedereen voor, van jong tot oud. Ook komt het vaak in lichaamstaal tot uitdrukking. >>

Toegevoegd na 4 minuten:
Wanneer je gesprekspartner voor wie jij waardering of bewondering hebt (of op wie je verliefd bent) een bepaalde lichaamshouding aanneemt, ben je automatisch geneigd om diezelfde (of een gespiegelde) houding aan te nemen. Iemand ondersteunt bijvoorbeeld zijn kin met zijn rechterhand, waarna jij hetzelfde doet met je (rechter- of linker)hand. Alsof je in een spiegel kijkt en de bewegingen van de gesprekspartner min of meer volgt, zoals rechterbeen tegenover linkerbeen. Spiegelen is een vorm van non-verbale communicatie of lichaamstaal, die soms bewust, maar heel vaak onbewust gebeurt. Voorwaarde hiervoor is wel dat de gesprekspartners elkaar zien.

Volgens studies uit 1967 van de Amerikaanse emeritus psycholoog Albert Mehrabian Ph.D. wordt 55% van onze communicatie bepaald door onze lichaamstaal, 38% door de stem en intonatie en 7% door de letterlijke tekst.
12 jaar geleden
"Zowel voor als tijdens het gesprek zul je vaak merken dat mensen die in elkaar geïnteresseerd zijn, elkaars lichaamshouding en bewegingen spiegelen (nadoen). Spiegelen is een soort onbewust sociaal smeermiddel dat ook wordt gebruikt buiten het flirten. Zo imiteren mensen ook in situaties van machtsongelijkheid vaak hun meerdere. Maar ook tijdens het flirten bewijst het spiegelen goede diensten, in het bijzonder omdat het één van de weinige vormen van lichaamstaal is die je bewust kan uitvoeren zonder dat het opdringerig of overdreven lijkt. Mensen vinden het over het algemeen fijn om gespiegeld te worden en zullen – als ze je leuk vinden – reageren door op hun beurt jouw lichaamshouding en bewegingen te spiegelen.

Dit spiegelen gaat meestal onbewust en gemakkelijk. Dit komt omdat onze hersenen hier erg goed voor zijn uitgerust. Ze bevatten namelijk speciale neuronen – toepasselijk spiegelneuronen genoemd – die niet alleen de bewegingen en lichaamshouding van een ander registreren, maar ook de bijbehorende hersenactiviteit en zelf emoties nabootsen in je eigen brein. Dus als je iemand heel erg leuk vindt, is het misschien zomaar mogelijk dat die persoon dat gevoel door zijn spiegelneuronen overneemt!"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit gebeurt niet per definitie, en ik denk ook niet dat het goed is als het onbewust gebeurt: in feite is het een vorm van (auto) manipulatie om jezelf aan de man te brengen of iemand te strikken. Prima als je iemand beter wil leren kennen door interesses te delen (bewust) maar als je je gaat "spiegelen"zoals je zegt , is dat gedreven door onzekerheid of je zelf wel goed of interessant genoeg bent. In een verliefdheidsfase is dat vrij normaal omdat je elkaar dan waarschijnlijk nog niet goed kent en op die manier contact probeert te leggen/houden maar dit gedrag is m.i. een voorname reden dat mensen na een paar jaar relatie of huwelijk er plotseling achter komen dat een persoon toch anders is als gedacht of datgene waarvan je dacht dat wel zou veranderen en wat je al spiegelend al die tijd hebt geaccepteerd en gevoed, toch niet verandert.
Psychologisch gezien schuilt het gevaar als in een impuls aankoop: iets wat je denkt nodig te hebben of helemaal geweldig lijkt en waarvan je bij thuiskomst denkt: wat de " heb ik hier nu weer aan...
Niet dat nuchter kijken een betere garantie biedt, maar dan is de keuze in elk geval bewust.