Wat is er aan de hand?

Al jaren lang heb ik moeite met afspraken nakomen. Het komt geregeld voor dat ik afspraak maak met vrienden en er vervolgens helemaal geen zin in heb! Een afspraak geeft een behoorlijk benauwd gevoel en verzin wel eens een smoesjes. Ik heb ook niet veel vrienden, omdat het mij niet lukt er gedoseerd tijd in te steken. Dat geldt dus ook voor hobby's. Ik heb gevoetbald en ook hier had ik moeite mijn verplichtingen na te komen. Trouwens met heel veel dingen in mijn leven heb ik moeite om gefocust en dus ook gestructureerd en gedoseerd energie aan te geven.

Ik merk dat ik telkens weer in de problemen kom. Als je een band met iemand hebt worden er dingen van je verwacht. Op zich wil ik dat heel graag en heb ik er ook wel behoefte aan. Maar soms ben ik moe en heb ik mijn kop er helemaal niet naar staan. Laat staan dan een smsje te sturen of te bellen. Ik weet dat ik eerlijk moet zijn tegen ze, maar dan nog lijkt het alsof ik helemaal niet geïnteresseerd bent en er maar even met de pet er naar gooit!

Moet er ook bij zeggen dat ik mijn hele leven al moeite heb gehad met mensen die mij druk opleggen. Als ik vroeger mee moest helpen opruimen raakte ik helemaal van slag!

Wie herkend dit? Hoe zou het kunnen komen en wat kan ik er aan doen? OOk voor mij is het heel zwaar en telkens stel ik mijzelf teleur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er geen antwoord op juist omdat ik het herken nu ik dit lees! Goeie vraag...ik zet hem op volgen, wie weet word ik er ook wijzer van. Bedankt dat jij het zo mooi op geschreven hebt, ik herken me er helemaal in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ja. Fijn om te horen dat meer mensen met hetzelfde probleem ziiten. Als is het natuurlijk niet fijn voor jullie, maar dan kunnen we in ieder geval iets van elkaar leren en ben je verder ook niet de enige. Ik las mijn stukje net nog eens. Eigenlijk is het eigenlijk stom dat ik er neer zet dat andere mij druk opleggen. Misschien is het zo dat ik mijzelf juist druk op leg haha. Heb jij ook dat je steeds afgeleid bent en ook niet eens aan denkt om even te reageren op iets? Spontane afspraken gaat bij mij prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben idd wel snel afgeleid door factoren in mijn omgeving maar heb er nog niet echt op gelet of ik er niet op wil reageren maar ga er eens op letten haha

Het beste antwoord

Het zou inderdaad ADD kunnen zijn. Mijn partner werkt bij Centram in Amsterdam als vrijwilliger bij het project "over de drempel" daarin krijg je stap voor stap wat begeleiding om meer structuur te krijgen in je leven.
Op dit moment helpt hij een vrouw met ADD hiermee.
De tekst op de website is naar mijn mening niet volledig (gezien ADD enz.) maar je kunt altijd contact opnemen.
Al je niet in Amsterdam woont, volgens mij zijn er ook elders in het land soortgelijke projecten gaande.
Ik wens je veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hé bedankt. Ik zal eens bij mij in de omgeving gaan rondkijken:D Misschien dat ik daar wel wat aan heb..

Andere antwoorden (4)

Aan jou de keuze, wie wil je zijn?

Je zegt dat je jezelf teleur stelt, dus blijkbaar is je verlangen om anders te zijn, je anders te gedragen dan je nu doet.

Dan zit er niets anders op dan dat te veranderen, en dat vereist wilskracht en inspanning.
Je kunt een bezoekje aan een psycholoog overwegen, om (nog) meer inzicht te krijgen in je gedrag en eventuele andere factoren in beeld te krijgen c.q. uit te sluiten.

Overigens herken ik je verhaal voor een groot deel wel.
Maar ik heb er op een bepaald moment een streep onder gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil normaal zijn, maar dat lukt me gewoon niet. Ik weet hoe het moet, maar uitvoeren werkt niet. Alles wat ik probeer is vaak een teleurstelling, waardoor ik snel in een negatieve spiraal terecht kom. Psycholoog is inderdaad een goed idee. Heb al een verwijsbrief, omdat ik vermoed dat ik ADD heb. Dus zal alles eens laten onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed plan.
Ici, heb je je wel eens laten testen? Het zou heel goed kunnen dat je een bepaalde vorm van autisme hebt. Of ADD. Dan zitten die kenmerken IN je. Met wat hulp zou je dan kunnen leren daar mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben paar weken terug naar de huisarts gestapt. Heb een verwijsbrief gekregen, maar enorme wachtlijsten overal. Herken mijzelf heel erg in ADD. En ik wordt er gek van. Ik wil weten wat er aan de hand is en ik hoop eerlijk gezegd ook zo dat het ADD is. Dan heeft het een naam. Dus dit zou dus wel een deel met add te maken kunnen hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ici, absoluut! Een deel? Bijna alles! http://www.levente.nl/hebikadd.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die wachtlijsten bij Riagg zijn waardeloos. Mischien kun je naar een particuliere psych?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan heb je die sticker, en dan ? Dat betekent gewoon dat je zult moeten leren met je 'handicap' om te gaan. En dat moet je nu ook. Verandert dus niks, hooguit loop je het risico dat je het als excuus gaat gebruiken om je problemen niet aan te pakken, en dat schiet niet op natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat ik heel veel overeenkomsten heb met ADD. Maar dat dit ook weer zou kunnen komen door ADD. Langzamerhand vallen er steeds meer puzzelstukje op de plek en wordt het steeds wel duidelijker dat er iets aan de hand is met mij. Niks lui. Ik baal ontzettend van die wachtlijsten. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben. In september start ik met een HBO opleiding en hoop natuurlijk in aanmerking te komen voor extra hulp. Ze zeggen dat particulier erg duur is. Jij enige ervaring daarmee? Ik merk dat het steeds meer in de weg gaat zitten en ik mijzelf hele tijd loop af te zeiken. Ik wil er vanaf en ik wil me vrij voelen:O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het zelf - in vrij ernstige mate- al is dat pas vrij laat gediagnosticeerd. Toen ik jong was heette het 'mbd-kind' (minimal brain damage), maar volgens mij komt het op het zelfde neer. Je hebt gewoon een extra uitdaging om met name verplichtingen en sociale dingetjes 'op niveau' te houden. Eerlijk gezegd moet je daar ook wel keuzes in maken en soms gewoon zeggen goed genoeg is goed genoeg, hoor. Lui ben ik allerminst en dom ook niet, maar mijn vriendenkring is inmiddels wel behoorlijk afgestemd op mensen die er tegen kunnen als ik geen kaartjes stuur, niet op verjaardagen kom en af en toe onverwacht voor de deur sta, en ze niet altijd in een opgeruimd huis kan verwelkomen. Werkt prima. Een betaalde baan is inderdaad wel een probleem ja ; dat weet ik ook bij mensen uit mijn omgeving met dezelfde aandoening. Ik ben gelukkig geen kostwinner, maar in de tijd dat ik mezelf nog wel moest bedruipen, wisselde ik wel regelmatig opzettelijk van baan om een beetje het heilige vuur er in te houden. Kortom ; je komt er niet vanaf, maar je moet het je niet in de weg laten zitten, maar kijken hoe je je weg zo kunt uitstippelen dat je er mee kunt leven. Het heeft namelijk zeker ook leuke kanten. Hulp kan ik me niet zo veel bij voorstellen. Ik zou alleen weer heel graag een huishoudelijke hulp willen (die weinig meer hoeft te doen dan koffie drinken en een beetje samen poetsen trouwens hoor, gewoon als stok achter de deur).Dat heb ik jaren gehad en dat werkte uitstekend. Ze zijn alleen heel moeilijk te vinden. Maar eerlijk is eerlijk : ook ik neig het nog wel eens als excuus te gebruiken als ik me weer eens helemaal heb aten afleiden door iets leukers als ik eigenlijk echt iets anders moet doen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het eens met Marleen: Je hebt als volwassene weinig of niks aan die 'plakker op je voorhoofd'. Als je voor jezelf denkt dat het dan beter behapbaar wordt: laten testen. Zo niet: lekker laten zitten, zelf wat goede boeken erover lezen en werken aan de dingen die je herkent. Kijk eens op de website van Balans of van de NVA.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ marleen. Ben het deels met je eens. Je reactie geeft mij ook een naar gevoel. Kan niet goed uitleggen waarom. Het blijkt zo te zijn dat heel veel add'ers blij zijn met de diagnose en ik begrijp dat heel goed. - Het zal voor mij sowieso als een opluchting komen. Dan ligt het aan mijn hersenen en niet aan mij luiheid enzovoort! Natuurlijk zal ik het niet als excuus gebruiken. Het geeft mij rust en ik kan dan in ieder geval in aanmerking komen voor extra hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Marleen. Je 2e antwoord daar kan ik wat mee:D. Ik merk dat ik nog zoekende ben. Ik ben iemand die alles tot de puntjes moet hebben uitgezocht anders kan ik het niet laten rusten. Het is al een tijdje chaos nu en ik zoek orde in die chaos. Ik hoop doormiddel van een diagnose toch wat dicht bij de orde te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei - perfectionisme en ADD gaan wel HEEL moeilijk samen. Je bent het beste af met een ' zesjes-mentaliteit' . Ik streef ook wel naar perfectie hoor, maar op al die gebieden waar me dat NIET lukt, laat ik me al heel lang de pis niet meer lauw maken. Wat niet gaat, dat gaat niet. Maar wat wel gaat, moet ook helemaal kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha herkenbaar. Ik moet misschien ook wat meer ontspannen en dingen nemen zoals ze zijn en niet zoveel van mijzelf eisen. Ik heb er een handje van alles de grond in te drukken en dat schiet natuurlijk niet op. Misschien nog tips voor sociale contacten? Hoe heb jij het aan ze uitgelegd dat je soms niet belt, niet smst enz:P?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
^^Het blijkt zo te zijn dat heel veel add’ers blij zijn met de diagnose en ik begrijp dat heel goed. - Het zal voor mij sowieso als een opluchting komen. Dan ligt het aan mijn hersenen en niet aan mij luiheid enzovoort! Natuurlijk zal ik het niet als excuus gebruiken. Het geeft mij rust en ik kan dan in ieder geval in aanmerking komen voor extra hulp. ^^ precies daarom Ici !!!. Voor jezelf. JIJ verandert niet door dat etiket, liever gezegd "het weten waarom". Jij blijft dezelfde. Maar je kunt het plaatsen. En je snapt ineens waarom dingen gingen zoals ze gingen. Er gaan gewoon dingen anders bij iemand met ADD en dan kun je dat ook aan anderen in je omgeving uitleggen. Onzin om ineens ADD als excuus te gaan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
^^Ik moet misschien ook wat meer ontspannen en dingen nemen zoals ze zijn en niet zoveel van mijzelf eisen. Ik heb er een handje van alles de grond in te drukken en dat schiet natuurlijk niet op^^ dat kan een reactie zijn op je leven tot nu toe. Je zult vaak van je ouders en op school en van mensen om je heen gemopper hebben gekregen of op je kop hebben gehad omdat je niet iets deed zoals het moest of zo. Dan ga je steeds beter je best doen om toch die goedkeuring te krijgen. Heel veeleisend voor jezelf. Word je doodmoe van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad bestevaer je snapt helemaal wat ik bedoel:D Het is bullshit dat volwassenen niets aan een etiket hebben. Ik denk dat dat heel persoonlijk is. Voor de ene wel en de andere niet. Heb al verschillende interviews gezien met mensen die op latere leeftijd een etiketje hebben gekregen en een deel was er maar al te blij mee! Al is een etiketje ook niet altijd heilig.. Voor sommige mensen is het juist een beperking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ bestevaer. Wat betreft je 2e stukje. Ook best herkenbaar. Echt elke keer loop ik tegen problemen aan. gelukkig begrijpt mijn moeder mij heel goed en zij denkt ook wel dat we wat aan de hand is. Doordat mijn neefje(zoontje van zus) gediagnostiseerd is met autisme(klassiek) zijn we anders tegen zaken gaan aankijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ici, je zou eigenlijk met lotgenoten moeten kunnen praten op een forum of zo. Gewoon de herkenbaarheid waar je steun uit kunt halen. Waar je aan een half woord genoeg hebt om de ander te begrijpen en om begrepen te worden. Misschien nuttig: http://www.levente.nl/archiefmap/watdoetritalin.htm
http://adhdwatnu.eigenpage.nl/
http://www.12forum.nl/forum/?ID=3545
http://www.nl-menu.nl/zkn/?query=kenmerken%20add%20bij%20volwassenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks voor je tip. Ik heb al contact met mensen via het forum op sadd.nl. IK zal de andere website ook eens bekijken:D
Het is een beetje moeilijk te beoordelen vanaf hier, want het kan twee kanten op. OF je hebt inderdaadv een vorm van ADD (wat an sich door een professional vrij eenvoudig te diagnosticeren is), OF het is gewoon een beetje verwend gedrag in combinatie met een lage frustratietolerantie. Niemand heeft altijd zin in dingen die hij moet doen, en zin maken is een heel normaal onderdeel van het leven. Tegenwoordig echter lijkt het veel kinderen van jongs af aan wel heel erg makkelijk te worden gemaakt, en tegen de leeftijd dat ze echt niet meer overal mee wegkomen, weten ze er eigenlijk niet goed mee om te gaan. Klinkt lullig, maar dat komt best wel meer voor dan je denkt. De wereld draait natuurlijk niet altijd en overal om jou.

Laat dus eerst bevestigen of uitsluiten dat er echt iets met je aan de hand is, en zoniet, dan zul je gewoon moeten leren af en toe een beetje zin te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Godzijdank kan ik mijzelf niet vinden in lage frustratietolerantie en verwend ben ik ook niet(tenminste niet dat ik weet). Maar inderdaad eerst bevestiging krijgen.Ik kan het wel allemaal in mijn hoofd hebben, maar misschien zit wel helemaal mis en is heel iets anders aan de hand.
Positieve vrijheid is de vrijheid de "vrijheid tot het inzetten van je eigen vermogen". Het is de mogelijkheid om te kiezen en het eigen leven in te richten. Het is de vrijheid waar men het over heeft wanneer het gaat over de vrije wil. Ik ben vrij en daarom doe ik wat ik wil, is lastig om te analyseren.
Vrijheid is het gevoel dat je iets vrij en graag doet, onvrijheid is het gevoel dat je iets onvrij en met tegenzin doet, de ervaring van gedwongenheid dus.
In beide situaties wordt je echter bepaald door de neurobiologische processen in je brein. Van een meer robuuste vorm van vrijheid als een vermogen tot (autonome) alternativiteit is volgens fysicalisten geen sprake. Dat kán ook niet als je beweert dat al het mentale uiteindelijk wordt gerealiseerd door het onderliggende brein.
Jij leeft graag op jezelf, dat kan geen kwaad het is een kwestie om daar mee om te gaan, en vlakaf nee te durven zeggen dan je afspraak niet na te komen.

Pas wanneer je je realiseert dat je niet meer aan je eigen dingen toekomt, zou het kunnen zijn dat je achteraf niet zo blij meer bent met de keuze die je toen had gemaakt.

Doe geen dingen tegen je zin!
Veel succes met de onderstaande link!
ps.: een goei vraag!

Toegevoegd na 1 minuut:
Krijg de link niet meer open, zoek een s vrijheid bij Google, succes!