Hoe stel je iemand gerust die bang is voor onweer?

Vanochtend vroeg werd ik door een vriendin wakker gebeld, die een beetje in paniek was omdat ze heel erg bang is voor onweer. Ik had eigenlijk geen idee wat ik ermee aan moest. Is angst voor onweer eigenlijk wel gegrond? Of is het een onterechte angst? Hoe kun je in zo'n geval iemand gerust stellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (5)

Natuurlijk is de angst gegrond.

Als ze erg echt heel erg last van heeft is het beste om EMDR of gedragstherapie te volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeggen dat hij onweer bijna nooit bij je komt omdat het ver weg is of hoog in de lucht. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is wel echt erge angst, van je vriendin. Ze kan er wel redelijk van af komen door wat gesprekken te hebben met een psychologe of angsttherapeut.

Als ze de volgende keer weer bang is, moet ze maar gewoon op de wc een tijdschrift gaan lezen. Een kleine veilige ruimte. Onweer is snel voorbij.

Geruststellen door de telefoon zal nauwelijks helpen. Ze is vreselijk bang, heeft hartkloppingen, ademt veel te hoog. Dan luistert ze maar half naar wat jij bemoedigend toeroept.

Leer haar maar een mantra: als het onweer voorbij is dan is er niks gebeurd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afleiding bieden werkt het beste hier bij mijn kinderen, bv een kaartspelletje gaan doen. en de mp 3 speler met koptelefoon aanzetten.

Toegevoegd na 2 minuten:
ooh, aan de telefoon......uhm, mss al belende aan haar vragen de keukenkastje bij langs te gaan en vragen of ze alle producten op noemt die er in staan, daarna de houdbaarheids datums op laten zoeken enzovoorts.
Als het maar afleid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeg tegen diegene, dat elke klap die je hoort er eentje is geweest die je niet heeft geraakt. En elke lichtflits die je ziet is er ook eentje die jou niet in gevaar heeft gebracht.