Kan het kwaad 1 halve valium te nemen om eens een keer goed bij te slapen?

Het is niet zo dat ik behoor tot de mensen die echt een chronisch slaapprobleem hebben, maar wel met periodes en soms best kort op elkaar last van zeer slecht in slaap komen. Op dit moment voel ik mij in een negatieve spiraal zitten. Afgelopen donderdagnacht slecht geslapen, van vrijdag op zaterdag ook slecht en als super tegenvaller van zaterdag op zondag ook heel slecht. Op het moment dat dit zich voordoet in het weekend ben ik helemaal chagrijnig zeker met dit mooie weer overdag etc. Het weekend is juist om weer bij te tanken, niet om vervolgens op maandag met een nog beroerder gevoel te beginnen als dat ik het weekend al in ging.
Meestal lost dit probleem zichzelf wel weer op, het is meestal toch psychisch, maar mijn vraag is nu of het kwaad kan om 1 keertje van de lichtste valium ( 2 mg) de helft te pakken om gewoon eens een keertje goed bij te kunnen slapen om zodoende weer wat nuchterder in het leven te staan ipv met zo'n oververmoeide onwerkelijke roes.

Andere tips zijn overigens ook welkom!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
8.7K

Antwoorden (14)

Valium helpt niet, dat helpt je meestal vooral inslapen, maar verstoort de natuurlijke functies van de slaap, waaronder dromen. Dan kun je je fysiek misschien wel een beetje uitgeruster voelen (mits je niet zoveel slikt dat je de volgende dag nog duf bent), maar mentaal ben je nog net zo brak.
Dus je kunt het wel proberen, misschien helpt het idee alleen al om meer ontspannen te slapen, maar verwacht er geen wonderen van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, kan geen kwaad. Ik zou dan wel een heel tabletje nemen. Weet je zeker dat je lekker slaapt.

Grootste gevaar van deze middelen is trouwens dat je eraan gehecht raakt en op een gegeven moment verslaafd. Dus maak met jezelf de afspraak: alleen na 5 nachten slecht slapen, mag ik iets slikken.

Andere manieren:
- kamillethee voor t slapen,
- lig je wakker ga dan op je ademhaling letten en adem diep naar je buik (leidt af v gedachten),
- ga een boekje lezen of sta even op, voorkom daarbij de frustrerende gedachten: 'Eigenlijk moet ik nu slapen' - je moet niks!

Bovenstaande helpt mij iig!

Slaap lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich kan het niet zoveel kwaad, maar valium werkt vrij lang door, dus de volgende dag kun je ook nog suf zijn en dat is als je moet werken of in het verkeer zit niet echt handig.
Daar moet je echt mee uitkijken dan.
Je hebt ook middeltjes zoals melatonine (hierboven ook al genoemd) of valdispert nacht (een extra sterke dosis voor de nacht).
Wat jij hebt, heb ik een tijd geleden ook gehad en ik kwam maar niet meer in het juiste ritme, ik heb mijn huisarts toen gevraagd en hij heeft mij een aantal tabletten temazepam voorgeschreven. Die werken kortdurend en helpen vooral met inslapen.
Kijk wel uit met zulke middelen, want ze kunnen verslavend werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je.
Valium is in principe geen slaapmiddel. Ik zou bij m'n dokter vragen naar iets wat specifiek is voor slaapproblemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valium wordt ook wel voorgeschreven als slaapmiddel hoor. Tegenwoordig wel minder vaak als voorheen.
Je schrijft dat het 'psychisch' is dat je slecht slaapt en dat dit niet chronisch is. Misschien doel je op stress?

Probeer de oorzaak van je slaapprobleem aan te pakken! lig je in bed te piekeren? Neem een kop warme melk (evt met anijs) en maak een lijstje met je kopzorgen en beloof jezelf om daar de dag daarna actie op te ondernemen. Je verplaatst je gedachten dus even van je hoofd naar het lijstje en kan zo afstand nemen.

Valium is geen slaapmiddel en als je geen chronisch slaapprobleem hebt kan je het beter eerst maar eens houden op de 'standaard maatregelen': o.a. 's avonds geen tv/pc, maar lees een boek. Ga overdag sporten in de buitenlucht (wandelen kan ook). Drink kamillethee of een andere rustgevende thee (staat vaak op de verpakking). Melatonine kan helpen, werkt niet voor iedereen.

Als je niet kan slapen, ga dan niet de hele tijd liggen denken 'shit, ik kan niet slapen' maar ga andersom in bed liggen (dus hoofd bij voeteneind) en bekijk je kamer vanuit een andere hoek (klinkt heel raar, weet het, maar het werkt voor heel veel mensen).

Als je slaapprobleem aanhoudt, vaak terug komt of je echt helemaal gek maakt: naar de huisarts gaan en niet op eigen houtje medicatie gaan proberen.
Rustgevende medicijnen zoals bijv. oxazepam moet je niet onderschatten, het is troep en verslavend, niet zomaar aan beginnen.

Als je psychische problemen erger zijn dan de 'normale' stress, ga dan ook naar de huisarts om dat op te lossen. Dan slaap je stukken lekkerder dan na een half pilletje.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bij mij goed helpt: De wekkerradio heel zachtjes aan op BNR Nieuwsradio. Eigenlijk te zacht om goed te horen wat er gezegd wordt want dat leidt weer af), maar je hoort dan constant een heel rustgevend gepraat, echt slaapverwekkend :-)
Valium is geen slaapmiddel, het werkt spierverslappend en je voelt je er lang suf door. Wees voorzichtig ermee want als je buiten komt en auto rijd ben je niet echt alert en zou je reactievermogen iets trager zijn.
Andere tips: Neem een warm bad en geen douche.
Geen koffie 's avonds
Warme beker melk
Lees een ontspannen boek zoals bv:Per ongeluk een vrouw (een man die door een misverstand omgebouwd werd)
Zet een koptelefoon op en luister zachtjes naar een cd met natuurgeluiden regen,wind en onweer (zonder muziek)
Geen pc
Geen tv voor het slapen gaan
Maak een avondwandelingetje
Pieker niet (geef jezelf een half uur om te piekeren en dan stop je)
Neem een knuffelkussen bij je in bed
Als laatste redmiddel kan je eventueel een voorschrift vragen aan je huisarts om een inslaapmiddel bv Dormonoct.
Sterkte en het komt wel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ mede voor het knuffelkussen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb er ook een ;-)
Als het niet nodig is ,,blijf van die tabletten af.
Probeer eens om elke dag ,,op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan.
Ik weet dat het gek klinkt,maar jouw lichaam gaat zich na verloop van tijd daarop instellen.
En dat is al bijna binnen een week.
Geloof me ik heb het zelf ervaren.
Die valium is niet eens een slaaptablet.
Een rustgever,voor een paar uur.
Oftewel een spierverslapper,maar daarna komt jouw probleem opnieuw naar voren.
Mijn bron is eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige dingen lukken nu eenmaal niet als ze per se moeten, zoals slapen. Meestal is slaapgebrek het gevolg van stress, waardoor je gaat malen. Omdat je beseft dat je die stress beter aankunt als je goed uitgerust bent, frustreer je jezelf nog meer waardoor je in een negatieve spiraal dreigt te raken. Eenmalig een keer een tranquillizer gebruiken, ongeacht wat voor middel, zal voor dat moment die maalstroom in je hoofd wel wat kalmeren maar niet je problemen oplossen.

Zoek het liever in dingen doen zoals een lange wandeling maken, lekker koken voor een goed gezelschap of een avondje uit. Door beter voor jezelf te zorgen komt die slaap dan vanzelf wel. En zo niet, gebruik dan ook die tijd voor leuke dingen, in plaats van je te ergeren. Morgen is er weer een dag. En een nacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook andere middelen die minder heftig zijn dan Valium. Als tip zou ik zeggen Valeriaan maar misschien moet je dit eerst door lezen: http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Slapeloosheid.aspx?mId=10701&rId=137
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kunst is om te voorkomen om het middel te gebruiken. Het geeft misschien een nacht een goede rust maar daarmee is de aanleiding nog niet weg en dus de gevolgen ook niet. De kans bestaat dat je na het prettige effect de valium vaker gaat slikken zonder dat er iets aan de ware oorzaak wordt gedaan. Focus je op die oorzaak. De valium is slechts een pleister op een bijverschijnsel.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je zecht dat je het weekend nodig hebt om bij te tanken zet me aan het denken. Het weekend heb je om je privé zaken te regelen en je privé netwerk te onderhouden. Ook is het weekend om leuke dingen voor jezelf te doen. Zoals jij het aangeeft krijg ik het idee dat je werkdagen te zwaar voor je zijn en dat je op je tenen moet lopen om aan je verwachtingen te voldoen. Bekijk eens of je draagvermogen en je draaglast wel in evenwicht zijn. Zo niet doe hier dan wat aan anders kom je vroeg of laat in de problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet aan beginnen. Zo ben ik ooit verslaafd geraakt aan Diazepam (da's hetzelfde Valium). Ook weer van afgekomen hoor en dat was niet makkelijk. Ik nam eerst ook een halfje per week omdat ik dan die ene dag iets moest doen waar ik nogal huiverig voor was. En zo slikte ik na een jaar of twee 3 pillen per dag. En dacht nog steeds dat het kwaad kon tot ik gewoon ging stoppen....oeps....dat ging dus niet zomaar.....

Er worden hier heel veel goeie adviezen gegeven en met de meeste ben ik het ook helemaal eens. Vooral ook geen PC of spannende tv 's avonds laat.
En vooral iets doen met dat 'psychische' dat het probleem veroorzaakt. Want daar gaat het uiteindelijk om toch?
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inslapen: stress.
Doorslapen: depressie.

Oplossing:
- Conservatief: sporten, belangrijkste tip nu: mediteren/ontspanningsoefeningen (http://www.ggzdrenthe.nl/index.php?pageID=708), licht 's avonds dimmen, geen enge films kijken, rustiger aandoen, Zonnatura goede nachtrust, Melisse thee, geen koffie/red bull/thee na de late middag.

Medicamenteus:
- Melatonine 5 mg gedurende 3 weken (1 uur voor het slapen) op recept of lagere dosering 0.1 mg zonder recept.
- Antidepressiva die het serotonine en indirekt het melatonine verhogen.
- Atarax (vrouwen) of Promethazine (mannen) die als bijwerking slaap verwekken en als werking anti-allergisch zijn.
- Seroquel 25 tot 100 mg voor het slapen (atypisch antipsychoticum).
- Benzodiazepine: Oxazepam, Diazepam/Valium, Temazepam of Zopiclon/Zolpidem. Zopiclon is wat minder verslavend. Laatste keus middelen dus en maximaal 2 weken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan geen kwaad om dat een keer te nemen, maar het moet ook geen gewoonte worden.
Het is een verslavend middel, en de dag daarna word je niet bepaald uitgerust wakker. Je voelt je heel brak en in principe mag je (al is dat vanaf 5 mg geloof ik) 72 uur niet autorijden. Dus houd daar wel rekening mee.

Het helpt bij mij wel bij inslapen, omdat het toch heel ontspannend werkt.. maar ik zou als ik jou was, toch eerst wat anders proberen. Valium is een vrij zwaar middel.