Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn zus is autistisch. Als ik dan later kinderen wil heb ik dan meer kans dat zij ook autistisch zijn?

Het is niet zo dat ik ik nu al aan kinderen zit denken of zo, integendeel. Maar ik vroeg het me gewoon even af.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er heeft ergens (op een forum) een stamboomvoorbeeld gestaan over het doorgeven van autisme. Heb al even gezocht, maar kan het nu niet vinden.
Als de genen in de familie zitten worden ze doorgegeven. Dat was het uitgangspunt.

Als er dyslexie in de familie zit zullen er ook mensen met (wel of niet gediagnosticeerd)ad(h)d zijn.

Als er autisme is, dan komen er verspreid over de familie (nichtjes, neefjes, kinderen, ouders) vormen van autisme voor. Kunnen verschillende vormen zijn. PDD-NOS, Syndroom van Asperger, klassiek autisme. Heeft een ouder autisme, dan kan een kind het ook krijgen. Heeft het kind het niet, dan kan dat kind het wel doorgeven aan de volgende generatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, alleen mensen die autistisch zijn, hebben een groter kans dat hun kinderen ook autisme krijgen. Jij staat los van haar autisme dus blijft de kans hetzelfde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een bron?
Ik vraag me namelijk af, of je antwoord juist is, omdat men momenteel uitgaat van doorgeven via de genen van autisme.... dus als haar ouders of voorouders autisme hebben, dan zou zij dat ook via haar genen (dezelfde voorouders) kunnen doorgeven aan haar kids.
Ja, autisme kan in de familie zitten. De kenmerken zitten alleen verspreid over zo veel genen dat niet te zeggen is hoeveel groter de kans precies is dat jouw kinderen het ook zullen hebben. Ook is niet duidelijk te zeggen of het langs de vrouwen- of de mannenkant wordt doorgegeven en in welke mate.
Het best maak je je er zo min mogelijk zorgen over, want om nu te zeggen dat je af zou moeten zien van het krijgen van kinderen omdat er misschien een kans is dat je kind autisme heeft, dat gaat echt te ver.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet vanaf zien, maar wel rekening houden met de mogelijkheid. Heel goed!
Daar is de wetenschap nog niet helemaal uit, er wordt heel veel onderzoek naar gedaan.

Ik heb een site voor je gevonden, waar je misschien iets aan hebt. Het is erg veel info, vandaar dat ik je alleen de link geef:
http://mediatheek.thinkquest.nl/~bge0005/Autisme&Erfelijkheid.htm
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Autisme is erfelijk bepaald. Maar hier heb je verschillende varianten van. Wanneer je weet van wie je zus het heeft kan je misschien ook een beetje kijken hoe hoog de kans is dat jou kinderen het zullen krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan, al is de kans niet zo groot.
Het kan namelijk in de familie zitten, maar je zus loopt een groter risico dat haar kinderen autistisc zijn dan jij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar baseer je dat op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk op logisch nadenken en er ervaring (dat klinkt heel raar) mee te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een bron?????

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding