Vraagje over autisme

Een vriend van mij heeft een autistische stoornis. Hij kan moeilijk contacten leggen en moeilijk mensen aankijken en al die dingen. Ook kan hij moeilijker contacten leggen met leeftijdgenoten. Mijn vraag gaat over het laatste.

Het zit zo:

Mijn vriend is dus 17 jaar en gaat om met meisjes van 13 en jonger, omdat hij hier makkelijker mee om kan gaan. Is dit normaal? En tot hoe jong raden julie aan?

Mijn 2de vraag hierover is: is het normaal dat hij beter met meisjes om kan gaan dan jongens?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (5)

Je zegt het eigenlijk zelf al.... Hij is autistisch en gaat om met jongere meisjes. ws is deze leeftijd veiliger en dichter bij zijn eigen maatstaven. (gedachten, gevoel, enz) Wat heet normaal? Ik heb ook wel een vriendin die 15 jaar jonger is dan ik....Dat maakt mij ook niet abnormaal denk ik geloof niet dat er een grens zit aan vriendschappelijk met elkaar omgaan. De een gaat nou makkelijker om met het andere geslacht, ik vraag mij af of dat iets te maken heeft met zijn autisme....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder nadere details is dit nog best moeilijk te zeggen.
Contac met jongere is niet erg. En het valt nog best mee. 13 en 17. Autisme moet echter niet meteen betekenen dat iemand geestelijk achtergesteld is. Wel is het zo dat kinderen op deze leeftijd veel makkelijker zijn in vriendjes worden. Sociale contacten leggen is dan veel makkelijker. Dat het meestal meisjes zijn is te verklaren doordat jongens zelf al op die leeftijd stoer proberen te doen. Meisjes zijn dan toch al volwassener ( of naïever ) dan jongens. Vaak zie je bij autisten ook dat ze beter met volwassenen omgaan kunnen dan met leeftijdsgenoten.

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Ik denk dat het contact met jongere meiden gewoon leuk is voor hem. Als het echter overgaat op meer dan alleen contact zul je toch actie. Moeten ondernemen. Daarbij moet je dan opletten wat je doet. Want tegenwoordig wordt pedofilie steeds vaker als reden genomen voor zulke situatie. Maar in dit geval kan het net zo goed zijn dat hij gewoon niet snapt dat hij iets fout doet.
Hopelijk helpt dat een beetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk voelt hij zich prettig bij dat meisje. en met een autistische stoornis kan het zijn dat hij op het sociale vlak wat achter licht. het is dus niet zo raar dat hij met jongere meisjes/jongens makkelijker overweg kan.met leeftijdsgenoten heeft hij vermoedelijk geen klik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alles is normaal, wanneer iedereen zich op zijn gemak voelt bij de omgang. leeftijd maakt niets uit, je moet elkaar leuk vinden om mee om te gaan, of je nu jongen bent of meisje, veel ouder of veel jonger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier een moeder van 2 kinderen met een ass stoornis

Een kenmerk van autisme is dat iemand eenzijdige interesses heeft. Het is helemaal niet erg dat deze jongen omgang heeft met een jongermeisje, maar er moet zo nu en dan wel gekeken worden of deze omgang ook gelijkwaardig is. Ik kan me voorstellen dat een jonger meisje wat makkelijker over zich heen laat lopen en dat de jongen die van nature niet zijn emotionele remmingen kent, over een meisje heen loopt. Ik bedoel niet dat je constant erboven op moet zitten, maar subtiel informeren zo nu en dan. En dat het een meisje betreft is waarschijnlijk gewoon toeval, het had ook net zo goed een buurman van 40 kunnen zijn waar deze jongen dit gedrag bij vertoond.
Ik denk dat het wel vaker voorkomt dat mensen die sociaal onhandig zijn zich beter voelen bij het andere geslacht, heeft ook met onzekerheid te maken, je kunt jezelf niet vergelijken met het andere geslacht.

Toegevoegd na 6 minuten:
met eenzijdige intresse bedoel ik dat autisten vaak 1 onderwerp hebben wat hun volledige intresse heeft en daar kunnen ze dan uren over doorgaan en je eindeloos mee naar de pc roepen om je vanalles te laten zien. En het wonderlijke is dat ze vaak heeeeeeel veel weten over dat onderwerp. maar bij gebrek aan emotionele inschatting hebben ze vaak niet door dat dit voor een ander heel lastig kan zijn en moet de andere persoon ook heel duidelijk zijn grens aangeven, en niet van nu eventjes wel maar zo niet meer is niet te beggrijpen voor een autist, zo is een heel ruim begrip, je moet echt zeggen, van 1 tot 2 uur mag je vertellen, daarna niet meer, dat geeft houvast en ik denk dat een meisje van die leeftijd dit nog niet zo goed kan. Aan de andere kant is er voor hem geen betere leerschool dan het werkelijke leven....als snappen ze soms de reacties van de mens niet.
Bronnen: