Hoe zorg je ervoor dat je plezier in het leven krijgt?

Dat je het leven niet ervaart als een dagelijkse sleur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.9K

Het beste antwoord

Stel je het volgende voor:

Er loopt elke stap van je dag iemand met je mee, die blind is - niets kan zien, geen kleuren kent, geen nuances.
En iemand, die doof is - geen vogels hoort zingen, geen treinen hoort rijden, geen auto hoort toeteren, geen muziek kent, niet weet, hoe de wind in bladeren klinkt?

Op magische wijze kan jij wél communiceren : kan een blinde laten weten, dat blauw 'blauw' is - maar hoe blauw?
de zee bij onweer-blauw? politiezwaailichtblauw? heel vroeg in de ochtend hemelsblauw? strakblauw om 11 uur bij de koffie op een terrasje-blauw?
Hoe laat je een dove weten, hoe een harp klinkt? Piepende remmen? Het geluid als een koe diemet een krullende tong gras afrukt? Eine kleine Nachtmusik van Mozart? Een regendruppel die van een blaadje afrolt en ploinkt in een plas water?

Sta stil bij alles, wat jij nu moet communiceren.
Weet, hoe verrijkend je kunt zijn in een wereld, waar dit allemaal niet binnenkwam, vóór jij er met je capaciteiten was.

Sleur? Wat is dat?
Elke dag is dezelfde weg naar je werk één grote ontdekkingsreis van kleuren en geluiden.
Doe je ogen open, en je oren, en zie en hoor.......

Sleur is domweg je laten drijven.
Dom zijn is een keuze.

Dus kies ervoor, elke dag opnieuw je leven te kleuren met 100.000 melodieën.

Zodat, als die bus op je af dendert, je hooguit denkt : er waren nog een páár dingen.
En niet : o god nee - er was nog zo véél!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel inspirerend en dus graag gelezen, waarvoor Dank! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wauw mooi! +1

Andere antwoorden (10)

Sta open voor alles wat het leven te bieden heeft en bedenk dat het verspilde tijd is om te denken dat het leven niets te bieden heeft.
Everything is gonna be alright!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt plezier in het leven als je nuttig bent.

Dat klinkt heel erg wijsgerig, maar bedenk zelf maar hoe gelukkig je bent als je een ander gelukkig hebt gemaakt. En dat krijg je voor elkaar door nuttig te zijn.
12 jaar geleden
Noteer elke avond drie dingen die je fijn, mooi, leuk vond. Dat kunnen kleine dingen zijn: een buschauffeur die je vriendelijk begroette, een vogel die zong, dat je lekker in de zon hebt gezeten of iets hebt gedaan waar je eigenlijk geen zin in had zodat je daar nu vanaf bent.
Zelfs tijdens de somberste dagen is vaak wel iets te vinden, al is het maar dat je ondanks alles toch uit bed gekomen bent bijvoorbeeld.
Zorg dat je blijft beseffen dat elke dag ook leuke dingen heeft, en ja, soms zijn er sleurtijden, maar die gaan ook altijd weer over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door dingen te ondernemen die je leuk vind. En uitdagingen aan te gaan. Bijvoorbeeld iets gaan leren en merken dat je er steeds beter in word. Zoals bijvoorbeeld een muziekinstrument leren bespelen of een vreemde taal te gaan leren. Er zijn zoveel dingen die je als een uitdaging aan kunt nemen.

Je kunt het ook in vrijwilligerswerk zoeken. Uitdagingen zijn goed voor de sleur, maar ook voor je geestelijke gezondheid.

Dofa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt als een paradox maar je geest en lichaam hebben helaas wel die sleur nodig, om om te gaan met de vele onzekerheden in het leven. Werk, dezelfde tijd eten en slapen zijn cruciaal voor een goede gezondheid. Je kan je leven wel een extra inkleuring geven door iets te doen voor een ander zonder dat er geld tegenover moet staan. Kijk eens bij een vrijwilligersdatabank in je buurt. Denk aan sport, maatschappelijke doelen zoals een buurthuis, kerk, vereniging. Hoe je het ook bekijkt je komt niet echt om de sleur heen, maar je zal zien dat als je iets positiefs doet voor iemand anders, dat dat je hele dag goedmaakt. Helaas elk levend organisme op deze aarde leeft bij de sleur van alle dag, een stukje acceptatie en een positievere daginvulling zal misschien al een stap voorwaarts zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is onderzoek gedaan dat een redelijk saai leven gelukkiger maakt. Helaas weet ik de bron niet meer anders zou ik m vermelden. Het is ook wel enigzins logisch,want een leven vol spanning is ook niet erg rustgevend lijkt mij.
Maar een kleinbeetje uitdaging hetzij door vrijwilligerswerk hetzij door een studie te volgen en desnoods als auto didact (schrijf ik dan goed?) is nooit verkeerd. plus verder
probeer er eens bewust bij stil te staan van iets kleins en geniet er van ,een glimlach, een groet ,de natuur die opbloeit nu ,bakkie koffie noem maar iets .

Denk terug aan de dag en bedenk iets wat je eigenlijk wel leuk vind .
Er is altijd wel iets wat je een plezierig gevoel geeft .

Het zijn toch vaak die kleine dingetjes die het net even anders maken .

of doe eens heel iets anders aan je dagritme als het kan .
ingeval van down of depri zijn , blijf erniet inhangen en zoek hulp oid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, er is zóóóóveel om op te noemen dat ik niet eens weet waar te beginnen.
Misschien kan je morgen de dag beginnen door het melodietje te neuriën van "Everybody is Free to Feel Good" of zoek andere leuke inspirerende liedjes op Youtube.

Ga ook Bewust aan de slag met jouw Glimlach want... de Glimlach activeert 'slapende' hersendelen waarin onder andere ook ons vermogen tot creatief denken zich huisvest.

Maak van Glimlachen een "Way of Life" en maak er een sport van om elke dag minstens 3 mensen te betrekken bij jouw Glimlach-Ruil-Actie.
Een Glimlach kan écht jouw en anderenmans/andervrouws leven veranderen.

Plezier hebben aan je leven is een kwestie van Bewuste keuzes te maken aangaande hetgeen JIJ wel wenst aan te trekken in Jouw Leefwereld.
Bekijk de wereld elke dag opnieuw met de ogen van een ander.
Begin eens om de Wereld opnieuw te bekijken met de ogen van een kind. Observeer kinderen en luister naar hun versie over diezelfde wereld die jij blijkbaar als 'sleur' bent gaan ervaren. Durf opnieuw in Sprookjes of in het Onmogelijke te geloven en je zal versteld staan hoeveel zaken er zich 'plots' aandien om jou uit die sleur-Flow te halen.

Ga pas slapen als je een reden gevonden hebt om tenminste 1 minuut te Glimlachen en neem je voor om de volgende ochtend pas op te staan als je opnieuw een reden gevonden hebt om tenminste 1 minuut te Glimlachen of zelfs te schaterlachen.
Geloof me, hoe vaker je lacht hoe meer redenen je aantrekt om opnieuw te lachen want je wakkert jouw fantasie en anderen hun nieuwsgierigheid aan.

Gewoon DOEN dus ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Routines zijn terugkerende patronen in je manier van leven. Door routines te ontwikkelen ontstaat er rust, regelmaat en duidelijkheid, maar ook sleur.

In plaats van de hele avond voor de tv te hangen kun je net zo goed een wandeling maken. In plaats van pasta op zaterdag eet je gewoon eens iets heel anders. Ga eens doordeweeks stappen of neem eens een andere route naar je werk.

Herken vaste patronen in je leven en probeer ze hier en daar eens te doorbreken door te kiezen voor iets anders. Die vaste patronen heb jij namelijk zelf ontwikkeld, jij kunt ze dus ook zelf opnieuw vormgeven als je dat zou willen.

Door soms eens spontaan uit de hoek te komen kun je je heel lekker gaan voelen.
Zo kun je, door typische ‘weekenddingen’ eens doordeweeks te doen een overtuigend weekendgevoel krijgen. Bovendien hebben onze hersenen de neiging om gewend te raken aan dat wat ze vaak zien en doen. Als je plotseling een nieuwe route neemt naar je werk, zie je ineens allemaal nieuwe dingen.

Door lekker bewust te varieeren in je leven beleef je en zie je meer dan wanneer je in een vaste routine zit. Je wilt echter niet al je routines uitbannen. Verander alleen die routines die je leven een tikkie te ‘saai’ maken en je leven wordt plotseling heel anders en leuker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer er eerst en vooral voor te zorgen dat je kan genieten van de kleine dingen in het leven, die best ook gezellig kunnen zijn en niet duur.
Probeer meestal positief te denken...
Zorg ervoor dat je je nooit ga vervelen...
Om geen sleur te krijgen in je dagelijks leven, zou ik een hobby of sport, gewoon iets dat je fascineert, regelmatiger ga uitoefenen.
Ik veronderstel dat je daar tijd voor hebt.
Maak wekelijks een afspraak om te lunchen, of uitgebreid te gaan eten,of een wandeling te maken, een cinema....
Zoek eerst voor jezelf wat je echt leuk vind, en probeer het te combineren met je vrije dagen....
Ik maak ook graag plezier....vb: ik ga biljarten, kaarten...wandelen....enz....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel goed om even een definitie van sleur te geven: Sleur is geleefd worden en dingen doen die niet bij je hart liggen. Dus dingen in doen waar je geen plezier en voldoening uit haalt.

Regelmaat is een totaal ander begrip dan sleur. Bij regelmaat hou je gewoon graag vast aan een bepaalde indeling van activiteiten. Regelmaat kan helemaal prima zijn, als je jezelf daar maar goed bij voelt.

Het probleem met sleur is misschien wel dat je zo vast in een aantal activiteiten en denkpatronen vastzit dat je niet weet hoe je die patronen moet doorbreken.

Plezier in je leven is op oneindig veel manieren te krijgen. In de antwoorden hierboven zijn al wat mooie tips gegeven, waarbij het dagelijks noteren van ten minste drie leuke, bijzondere en positieve dingen je leven al een stuk mooier zal maken.

Verder: Ga dagelijks mediteren. Met meditatie doorbreek je patronen die in je leven ingesleten zijn. Dat gaat niet van de ene op de andere dag, maar je zult merken dat na een maandje meditatie je leven al positief beïnvloed is. Des te langer je het doet, des te meer je gaat leven vanuit je passie, interesse en plezier. Je zult ook meer dingen gaan zien die je mooi vindt of. Kortom, je gaat intenser leven. Het mooie is dat dit nog maar een magere beschrijving is van het effect dat meditatie op je heeft :)

Een link naar ''Wat is Meditatie? @ ABC-van-Meditatie'
http://bit.ly/gjVnPI

Een link naar een aantal oefeningen voor meditatie:
http://bit.ly/igCOsy

In principe heb je hier al een mooie basis mee. Doe het gewoon tussen de 5 minuten en 30 minuten per dag, dus zolang jezelf wilt ;)
Wil je jezelf verder verdiepen in meditatie dan is er genoeg over te vinden in boeken, op websites en op youtube om een leven mee door te komen ;)

LET OP! Als je geen actie onderneemt om veranderingen aanbrengen in je leven leidt dat er gewoon toe dat je in de sleur blijft hangen of weer terugvalt.

Nu ik jou hiermee heb geholpen hoor ik graag van je of je hier iets aan hebt gehad, ok?